‏קלאס, מחניים, שבויים, חיי שרה וגומי – אלה הם רק חלק ממשחקי הילדות שכמעט נעלמו. מאז פרצו לחיינו הטלפונים הסלולריים והמחשבים – משחקי החצר עברו לבתים, והילדים – כמעט לא יוצאים החוצה.

"כשאני הייתי צעירה, היינו נפגשים קבוע כל החברים בימי שבת בכיכר סטרומה", מספרת דורית מגן, תושבת חולון, שמוסיפה: "הילדים שלי כבר כמעט ולא יוצאים מהחדר, וגם אם כן אז זה לפרקי זמן קצרים".

נועם לוי, תלמיד כיתה ז' מבית שאן, שכבר גדל למציאות הנוכחית, מסביר מדוע הוא מעדיף משחקי מחשב: "כשאתה משחק בחדר אתה יכול לשחק עם חברים בכל מקום בארץ. יש לי חבר שלמד איתי בכיתה עד שנה שעברה ובתחילת השנה עבר לטבריה ואנחנו עדיין בקשר כי אנחנו משחקים יחד בפורטנייט".

על רקע הדברים הללו, אין זה מפתיע שמחקר חדש שערכה חברת שמיר אופטיקה בפברואר האחרון מצא כי בני נוער בגיל 13־18 משתמשים במחשב ובסמארטפון כ־12 שעות ביום. מדובר בעלייה של פי שלושה בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה. כמו כן, במהלך תקופת הקורונה, חלה ירידה בשהות מחוץ לבית, כאשר כמחצית מהילדים מבלים בחוץ פחות משעה ביום, כך שהחשיפה לאור השמש קטנה משמעותית והסיכוי לקוצר ראייה עולה.

השימוש הממושך במסכים עשוי להוביל לפגיעה בבריאות העיניים, ולתופעות כגון יובש, גירויים, ראייה כפולה, טשטוש ראייה, כאבי ראש, ואף להאיץ התפתחות של קוצר ראייה בקרב ילדים ונוער. בסקר שנערך נמצאה עלייה במספר ההורים שדיווחו על כי ילדיהם חווים בעיות בריכוז והחלו להתקרב יותר למסכים.

ילדים בני 6־12 דיווחו על עיניים עייפות (30%), עיניים מציקות (20%) ועיניים אדומות (19%), ובקרב בני נוער המגמה משמעותית אף יותר: 36% התלוננו על עיניים עייפות, ו־30% על כאבי עיניים. למרות זאת, כמחצית (49.2%) מכלל ההורים שהשתתפו במחקר מעולם לא ערכו בדיקת ראייה לילדיהם אצל אופטומטריסט.

דנה גוטהילף־נזרי, אופטומטריסטית וחוקרת במחלקת המחקר והפיתוח בשמיר אופטיקה, מסבירה: "ההשלכות של ליקוי בחדות ראייה, או מצבים כגון עין עצלה, עלולים להוות קושי ברכישת מיומנויות למידה, רמת הישגים נמוכה של קריאה וכתיבה, עייפות כתוצאה ממאמץ העיניים וקושי בתפקוד הפיזי והחברתי. אבחון מוקדם של ליקויי ראייה בגילאי הילדות הינו קריטי ומאפשר הבנה של מאפייני הליקוי והתאמת דרך הטיפול".

היום בין השעות 14:00־18:00 יוצבו כ־15 עמדות בדיקה ברחבי תל אביב, אשר יופעלו בהתנדבות על ידי עובדי שמיר אופטיקה. בעמדות הללו ייערכו בדיקות ראייה ללא עלות ויחולקו עלוני הסברה להעלאת המודעות לחשיבות של בדיקות הראייה. הנבדקים יתבקשו לקרוא משפט על גבי שלט שיוצב במרחק שלושה מטרים. אם יאובחנו עם צורך בתיקון ראייה, יופנו לאופטומטריסטים לבדיקה מדויקת יותר.