חסיד אומות העולם המנוח פיטר סנביץ’ מאוקראינה הציל במלחמת העולם השנייה שני ילדים יהודים והסתיר אותם בביתו, תוך סיכון גדול של חייו ושל חיי בני משפחתו. למרות זאת רשות האוכלוסין החליטה לאחרונה לגרש את צאצאיו מהארץ, כולל את נכדתו, שסיימה את לימודיה בימים אלו וקיוותה להתגייס לצה"ל. ברשות טוענים כי הוחלט שלא להאריך את אשרותיהם "מעבר למה שמורה הנוהל".

ב־2003, כעשור לאחר שהוכר סנביץ' כחסיד אומות העולם, הוא עלה ארצה. בסוף 2018 הוא נפטר בגיל 94, ונטמן בבית העלמין החדש בבאר שבע. לאחר מאבק ציבורי עיקש, שאליו נרתמו בין היתר גם ביד ושם, זכתה בתו רוזה סנביץ’ לאזרחות קבע, אולם בנו של סנביץ', איוון, שעלה ב־2015 עם בני משפחתו ארצה, עומד כעת כאמור בפני גירוש.

בשנה שעברה פגה האשרה של סנביץ', ורשות האוכלוסין הודיעה לו כי הוא, רעייתו וילדיהם מתבקשים לעזוב את המדינה, וזאת בטענה כי מרכז חייהם וזיקתם מצויה באוקראינה.

בשיחה עם "מעריב" מסבירה ליזה סנביץ', נכדתו של חסיד אומות העולם: "אנחנו מרגישים פחד. אני בארץ כבר שש שנים. סיימתי ללמוד ותכננתי ללכת לצבא להתגייס, ולהמשיך לשרת את המדינה. משפחות של חסדי אומות עולם הן חלק בלתי נפרד מהארץ. הם עשו מעשים טובים ועשו מעשים מסוכנים לשמור על חיי אנשים. בזכות סבא שלי ובזכות הרבה משפחות אחרות, יש יהודים בארץ ישראל. מקומנו הוא כאן".

עו"ד משה אבקסיס, שמייצג את המשפחה, הוסיף כי "גירושם מישראל בחזרה לאוקראינה יפגע פגיעה אנושה בשגרת חייהם ויעמיד אותם בסכנת חיים. כיצד עם אשר חייב לחסידי אומות העולם חסד עולמים מבקש עתה לגרש את בני משפחותיהם מקרבו, תוך פגיעה בשגרת חייהם?".

ברשות האוכלוסין וההגירה טענו כי "הרישיונות של כל בני המשפחה הוארכו ב־2015 במשך חמש שנים, כפי שמנחה הנוהל. בסוף 2020 הגישו בני המשפחה בקשה לקבל מעמד קבע בישראל. מבחינת כלל העובדות עולה כי למבקשים יש נכסים באוקראינה ומשפחה נרחבת המתגוררת שם, ועל כן לא נמצא מקום לאשר את הבקשה. לבני המשפחה הוענקו אשרות בהתאם לנוהל חסידי אומות העולם, ולילדים אף הוענקו רישיונות לפנים משורת הדין.

"כעת, בהתבסס על כלל העובדות, הוחלט להמשיך לפעול לפי הנוהל (שבזכותו קיבלו אשרות מלכתחילה), ולא להאריך את האשרות מעבר למה שמורה הנוהל. בני המשפחה התבקשו לצאת עד לתום מועד האשרות שברשותם. עוד יצוין כי הוגש ערר והוא ייבדק".

הסיפור פורסם לראשונה באתר "שבע"