נסיעות המבחן של "הקו האדום" של הרכבת הקלה לכל אורך התוואי יחלו בעוד כחצי שנה ובנובמבר 2022 הרכבת, שאמורה להסיע כרבע מיליון נוסעים מידי יום, תחל את פעילותה המסחרית.

כך העריך היום (רביעי) מנכ"ל נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) חיים גליק, בסיור עתונאים שהתקיים בתחנת אלנבי בתל אביב, שמצוייה בשלבים מתקדמת של התקנת המערכות הטכנולוגיות.

התחנה, הכוללת שלוש קומות תת-קרקעיות בעומק של כ-35 מטרים, מהווה "עיר" תת-קרקעית בלב הסיטי של תל אביב, ובשעת חירום גם תוכל לשמש כמקלט לאלפים.

"הקו האדום", שאורכו 24 ק"מ, כולל עשר תחנות תת-קרקעיות ו-24 תחנות עיליות. הוא מחבר בין חמש ערים: פתח תקווה, שם כבר החלו נסיעות המבחן בתוואי העילי.

התוואי התת-קרקעי ימשיך לאורך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק, רמת גן ומרכז תל אביב. בשדרות ירושלים ביפו התוואי יחזור להיות עילי עד לתחנה הסופית בבת ים.

על פי הצפי, כ-70 מיליון נוסעים ישתמשו ב"קו האדום" מידי שנה והתדירות תהיה רכבת קלה בכל כ-3.5 דקות. "זמני ההמתנה יהיו קצרים ולא יהיה צורך לרוץ כדי להספיק לעלות לקרון", ציין גליק – "תהיה רמת אבטחה גבוהה שתכלול מאות מאבטחים וכ-1,500 מצלמות ואמצעי בטיחות מתקדמים ביותר".

כ-1,600 פועלים מסין וכ-1,200 מועסקים של חברות קבלן ישראליות, עובדים בממוצע מידי יום בפרוייקט "הקו האדום", שעלותו מוערכת בכ-18 מיליארדי שקלים.

העבודות המורכבות ביותר מתבצעות בתחנת קרליבך, שעומקה כ-42 מטרים, ותהווה מעבר בין "הקו האדום" ל"קו הירוק" שעבודות התשתית שלו כבר מבוצעות במקטעים שונים לאורך התוואי.

עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
עבודות הרכבת הקלה בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

"'הקו האדום' הוא פרוייקט מורכב הנדסית וטכנולוגית. אחרי שסיימנו את עבודות הבנייה, כעת אנו בשלב התקנות המערכות והפינישים. יש כאן תיאומים עם גורמים רבים", סיפר סמנכ"ל הביצוע בנת"ע איתמר גולדברגר, "זה פרוייקט דגל".

בנת"ע מעריכים שאם עיריית רמת גן לא תבצע את עבודות התקנת צינור הניקוז בסמיכות לתחנת ביאליק, התחנה עלולה להיות מושבתת בשל הצפות בחורף.

"אנחנו מקווים שהעירייה תבצע את העבודות, כפי שהובטח לנו", ציינו בנת"ע לאחר שבמשך חודשים ארוכים היו חילוקי דעות על מימון העבודות. "אנחנו ביצענו את החלק שלנו", הבהירו עוד בנת"ע.

בינתיים, נכנסות להילוך גבוה עבודות התשתית ב"קו הירוק" ו"בקו הסגול" והדבר כבר נראה בחוצות תל אביב ואזורים נוספים בגוש דן.

תוואי "הקו הירוק" שאורכו 39 ק"מ, מתוכם ארבעה ק"מ תת קרקעיים לאורך ציר אבן גבירול בתל אביב, יחל בראשון לציון ומשם ימשיך דרך חולון למרכז תל וצפון תל אביב. בהמשך הוא יתפצל, כאשר זרוע אחת תגיע להרצליה והזרוע השנייה לקרית עתידים ברמת החיל.

"הקו הירוק" יכלול 62 תחנות, מתוכן ארבע תת קרקעיות והוא אמור להסיע כ-75 מיליון נוסעים בשנה.

"הקו הסגול", שאורכו 27 ק"מ, יתחיל ביישובי בקעת אונו ובית החולים שיבא ומשם ימשיך דרך ציר אלוף שדה ברמת גן וגבעתיים, לדרום ומרכז תל אביב.

עבודות תשתית כבר החלו באזורים שונים, כמו בחלקים מציר אלוף שדה, שם צומצמו נתיבי נסיעה. בתל אביב צפויות להיחסם בחודשים הקרובים צמתים מרכזיים לאורך רחוב איבן גבירול ורחוב אלנבי צפוי להיחזם לתנות כלי רכב לכמה שנים, בשל העבודות לאורכו. לאחר סיומן, הרחוב ההסטורי צפוי להפוך למדרחוב שבמרכזו תעבור הרכבת הקלה.

בשל עיכובים בהגעה להסכם עם תושבים מכפר שלם, שאמורים להתפנות לנוכח התוואי המתוכנן, קיים חשש מעיכובים בביצוע.

גליק העריך שניתן יהיה להגיע להסכמות עם התושבים, אך הבהיר שמבחינה חוקית, לנת"ע יש את הסמכות לפנות את אותם בתים שלאורך התוואי. "כבר דיברנו על כך עם משטרת מחוז תל אביב ואני מקווה שלא נגיע לזה, אבל הפינוי לא יעכב את העבודות המתוכננות", הוא ציין.

על פי תכנית העבודה, ההפעלה המסחרית המתוכננת של "הקו הסגול תהיה בשנת 2026 וכעבור שנה אמור להתחיל לפעול "הקו הירוק".

אבל החפירות ימשיכו ללוות את תושבי גוש דן והמרכז. בנת"ע ממשיכים לקדם את פרוייקט המטרו שיכלול שלושה קווים, באורך כולל של 150 ק"מ, שיעברו ב-24 רשויות ויכללו 109 תחנות.

המטרו אמור להסיע כשני מיליון נוסעים ביום. עלותו הכספית מוערכת בכ-150 מיליארדי שקלים.