נשיא המדינה יצחק הרצוג חנך בקיבוץ שדות ים את בית חנה סנש המחודש. הבית מנציח את פועלה של הצנחנית חנה סנש, מצנחני היישוב אל מעבר לקווי האויב באירופה הכבושה במלחמת העולם השנייה, שהוצאה להורג בכלא צבאי בבודפשט ב־7 בנובמבר 1944 בידי המשטר הפרו־נאצי בהונגריה.

בית חנה סנש המחודש הוא תוצאה של שיתוף פעולה בין המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, משרד התרבות והספורט, אגף מורשת במשרד ירושלים ומורשת, המועצה האזורית חוף הכרמל וקיבוץ שדות ים. 

"37 צנחנים נשלחו למרכז אירופה וארצות הבלקן מארץ ישראל בתקופה החשוכה ביותר בתולדות האנושות. גיבורי העם. שבעה מהם לא שבו משליחותם: חביבה רייק, אנצו סרני, צבי בן יעקב, רפאל רייס, אבא ברדיצ'ב, פרץ גולדשטיין וחנה סנש – שאנחנו מציינים היום את יום הולדתה המאה. הם, כולם, היו סמל למסירות, לגבורה, לגאווה ולהקרבה", אמר הנשיא. 

חנה סנש בקיבוץ שדות ים שנת 1939 (צילום: לע''מ)
חנה סנש בקיבוץ שדות ים שנת 1939 (צילום: לע''מ)


"חודש ימים לפני שחצתה את הגבול להונגריה – כתבה חנה סנש את שירה האחרון כאדם חופשי: 'אשרי הגפרור'. 'אשרי הגפרור שנשרף והצית להבות'. הגפרור שנשרף ממשיך להצית את הלהבות ואיתם את הלבבות כבר 75 שנים", הוסיף הנשיא. 

הנשיא אמר עוד כי "מורשת חנה סנש וחבריה - מורשת של גבורה – עברה לצה"ל. ממש היום יצא לדרך מבצע רב־לאומי 'ברק השמים', כשם שורה משירה של חנה סנש 'הליכה לקיסריה'. המבצע, בהשתתפות כ־150 מפקדים ולוחמים מצה"ל ומצבאות אחרים – יצעד בעקבות צנחני היישוב העברי ויכלול גם צניחה היסטורית משותפת על אדמת סלובניה, שם צנחה חנה". 

"שוחחתי לאחרונה עם נשיא סלובניה לרגל האירוע, והבענו את מחויבותנו לזכור ולעד לא לשכוח, את אימי השואה אבל גם את רגעי הגבורה", אמר הרצוג. הנשיא הביע תקווה שהמפעל החינוכי החשוב הזה יהיה מקום עלייה לרגל לתלמידים, בני נוער, חיילים ולציבור כולו. 

בטקס עברו גם אורי אור, יו"ר הטועד המנהל של המועצה לשימור אתרים, מנכ"ל המועצה עמרי שלמון, דוד סנש - האחיין של חנה סנש, וראש המועצה האזורית חוף הכרמל אסף איזק. בבית חנה סנש מוצג חיזיון אורקולי המספר את סיפור חייה ומותה, מוצגים בו כתבי יד שלה וכן מובא סיפורם של ששת הצנחנים האחרים שנרצחו בשליחות להונגריה.

מי שביצעה את העבודות במקום, בהשקעה של כחמישה מיליון שקלים, היא החברה הממשלתית לתיירות. מנכ״ל החברה, עידן מועלם מסר: ״הנחיתי את כל הגורמים בחברה להמשיך בעבודות במלוא הקצב למרות הקורונה. אני גאה במוזיאון הזה, כמו בשאר אתרי התיירות והמורשת שלנו, ושמח שהוא נחנך ביום שבו בוצעה הצניחה המרגשת בהצדעה לסנש״.