שריפת הענק בהרי ירושלים הובילה לזיהום אוויר גבוה מאוד ביישובים מבשרת ציון, שורש, שואבה, נווה אילן והאזור. לפי נתונים שמדדו כונני החירום של המשרד להגנת הסביבה שנפרסו בשטח, נמצאו ריכוזים גבוהים מאוד של חלקיקים נשימים מזוהמים ביישובים אלה. ביתר הישובים הקרובים למוקדי השריפה בוצע פינוי של התושבים מטעמי בטיחות.

ביממה הראשונה של השריפה עלו באש ביערות קק"ל כ־8,000 דונם של יער. אתמול עם עלות השחר נחשפו נזקי השריפה גם לשמורות הטבע באזור ולגן לאומי הרי יהודה.

השלכות השריפה בירושלים (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
השלכות השריפה בירושלים (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

לדברי ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז ברשות הטבע והגנים, "מדובר בשריפה נרחבת בשטח עשיר מאוד מבחינה אקולוגית ונופית. בשטחי השמורות והגנים הלאומיים באזור יש  מאות מיני צמחים ובעלי חיים, ואלפי בעלי חיים. בעלי החיים הקטנים, כדוגמת צבי יבשה, לטאות, נחשים וקיפודים, לא מצליחים לרוב להימלט מהאש שאוחזת בשטח, וסביר שרבים מהם ייפגעו וימותו.

"חיות הבר הגדולות יותר באזור, בהן צבאים, צבועים ויחמורים - שהושבו לטבע רק לפני 15 שנה - שועלים, תנים וגם עופות דורסים כנראה יצליחו לברוח ברובם מהשריפה, אך יאבדו את בית הגידול ושטחי המחייה הטבעיים שלהם, דבר שיפגע ביכולת שלהם לשרוד באזור וביכולת הרבייה שלהם. גם שמורת הר הטייסים, שנפגעה קשות, היא מוקד של 15 מיני סחלבים נדירים, שרק בעתיד נדע את ההשלכות של השריפה על מינים אלו. מדובר בפגיעה קשה. הטבע לא ישוב לקדמותו".

ציפור על אחד העצים שנשרפו בירושלים (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
ציפור על אחד העצים שנשרפו בירושלים (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

הערכת רשות הטבע והגנים היא שאלפי בעלי חיים, בהם זוחלים, מכרסמים, חרקים ויונקים ממאות מינים שונים, מתו כתוצאה מהשריפה. בשל השריפה ונזקיה נסגרו לטיול שבילי הטיול הבאים: ציר הטיול האדום והכחול מכביש 38, שבילי הטיול מנחל כיסלון לכיוון איתנים – בסימון אדום־כחול, ושביל ישראל, שמורת המסרק ושמורת הר טייסים כולה.

יש להימנע מטיול בשטחים הפתוחים באזורי השריפה באזור הרי יהודה, ולהתעדכן במוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639* באפשרויות או הגבלות הטיול באזורים אלה.

כוחות הכיבוי בשטח השרוף (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
כוחות הכיבוי בשטח השרוף (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)