הקורונה הרימה את ראשה שוב, וגם בלי שיוטל סגר נוסף ישנן משפחות רבות שמעל ראשיהן מרחפת סכנה של קריסה כלכלית. בשנה שעברה נרשמה בעמותת מגדל אור עלייה של 300% בבקשות לסיוע באמצעות חבילות מזון לקראת ראש השנה. השנה נמשכת המגמה, ובעמותה מעידים על עלייה נוספת של 150% בפניות לעומת אשתקד. המשמעות היא שמאז פרוץ משבר הקורונה נרשמה עלייה של אלפי פניות לסיוע בחבילות מזון, ובהן של משפחות רבות שמעולם לא נזקקו לסיוע. 

מגדל אור, שייסד חתן פרס ישראל הרב יצחק דוד גרוסמן, יוצאת זו השנה ה־18 במבצע "חג שבע לילדים", שבמסגרתו היא מעניקה רבבות חבילות מזון למשפחות שאין באפשרותן לקיים את ארוחת החג בכבוד. "משבר הקורונה עדיין בעיצומו, והשלכותיו הכלכליות עודן ניכרות", אמר הרב גרוסמן. "אלפי משפחות נמצאות בקריסה כלכלית ומצטרפות למעגל הנזקקים".

"השנה אנו חווים גל פניות לסיוע שכמותו לא הכרנו. מאחורי כל פנייה עומדת משפחה, ולה ילדים שיגדלו למציאות שבה אוכל על שולחן החג לא יהיה דבר מובן מאליו. כחברה, עלינו מוטלת המשימה לשנות עבורם מציאות זו, כי זהו דור העתיד שלנו", הוסיף.

בשבוע שעבר פתחה מגדל אור את מבצע חלוקת חבילות המזון לקראת ראש השנה, וכדי שתוכל לעמוד במספר הפניות הגבוה יפעלו בעמותה להעלאת המודעות הציבורית למבצע, ויקראו לציבור לתרום חבילות מזון באמצעות קמפיין פרסומי באמצעי מדיה שונים. הכותרת: "כל משפחה והחבילה שלה". המשמעות כפולה - לכל משפחה יש גם את ה"חבילה" שלה בהתמודדות עם אתגרי החיים.

הרב יצחק דוד גרוסמן  (צילום: עמותת מגדל אור)
הרב יצחק דוד גרוסמן (צילום: עמותת מגדל אור)


בעמותה מסבירים: "בישראל ישנן אלפי משפחות ש'החבילה' שלהן היא פשוט לדאוג שיהיה אוכל על שולחן החג. לצורך הקמפיין התגייסו עשרות מובילי דעה, המשתפים את הציבור בהתמודדות שלהם ומעודדים לסייע למשפחות ולדאוג שיהיה להן אוכל על שולחן החג".

עלות כל סל מזון שיחולק במבצע עומדת על כ־360 שקל, והוא מכיל מוצרי מזון, לצד מוצרי הגיינה, מוצרי תינוקות, מוצרים לילדים, מוצרי ניקיון ועוד. חבילות המזון ייארזו במחסן האריזות המרכזי, בהתאם להנחיות משרד הבריאות. ניתן לתרום דרך המוקד הטלפוני: 5630* או באתר chagsavea.com. 

תחום הביטחון התזונתי מוזנח זה עשרות שנים על ידי ממשלות ישראל, ודווקא התקציב הקרוב נושא לראשונה זה שנים בשורה חדשה. 100 מיליון שקל בשנה תקצה הממשלה להרחבת מיזם התמיכה במשפחות הנזקקות לסיוע קבוע ברכישת מזון בסיסי. לפי נתוני ארגון לתת, בישראל חיות כיום 656 אלף משפחות באי־ביטחון תזונתי, ומתוכן 286 אלף משפחות באי־ביטחון תזונתי חמור. לטיפול בעיה נדרש תקציב של כ־1.7 מיליארד שקל בשנה. 

עיקר הנטל לאורך עשרות שנים נופל כתפי הארגונים החברתיים ועמותות הסיוע, שמחלקים מזון בשווי של כ־700 מיליון שקל בשנה. הקצאה של לפחות 100 מיליון שקל בבסיס תקציב המדינה לצמצום הבעיה, מתוך כמיליארד שקל שחסרים לנושא, היא צעד חיובי ראשון של הממשלה, אבל רחוק מאוד מלהיות מספק.