מרוץ מסביב לשעון: בימים שלפני ערב ראש השנה עובדים בעמותת חסדי נעמי ללא הפסקה כאשר המטרה היא עמידה ביעדי מבצע חלוקת חבילות מזון ל־130 אלף ישראלים עד ערב החג.

חבילות המזון יחולקו באמצעות 20 אלף מתנדבים וצי לוגיסטי של 20 משאיות ורכבים, שישנע את הסלים ל־45 נקודות חלוקה בכל הארץ.

בעמותה מספרים כי המראות של אנשים רעבים ללחם קשים השנה במיוחד. "יש תחושה של ייאוש. זה לא היה כך באף חג בעבר", מספרת מנהלת מערך חבילות המזון בעמותה תשובה כברה. "הקורונה הגבירה את העוני והתחושה של הנזקקים היא של סוף העולם".

מרים, אם חד־הורית לשני ילדים, מספרת כי בראש השנה לא יהיה בשר על השולחן. "הקורונה פגעה במצבנו הכלכלי באופן דרמטי", היא אומרת. "אין לי כסף לקחת את הילדים לשום מקום. אין לי אף אחד שיוכל לעזור לי ואני לא יודעת מה לעשות. אם לא הייתי לוקחת כדורים נגד דיכאון, אני לא הייתי מצליחה לעבור את היום".

גם דינה, ניצולת שואה (77), סיפרה על התחושות הקשות בבית. "עברנו את היטלר, נעבור גם את זה", אמרה בחיוך מריר. "בכל פעם, כאשר מגיעים החגים, הייאוש גובר ואני פשוט מחכה שזה יעבור כבר. אני לבד, בעלי נפטר והבן שלי פגוע נפש שחי איתי. בגילי עדיין אין לי מנוח. בושה שניצולי שואה צריכים לחיות ככה. המדינה הפקירה אותנו אבל לפחות העמותות עדיין פה".

נזקק נוסף, ירון, מסכים עם הביקורת נגד הממשלה. "זה נחמד שנפתלי בנט מתעסק במגיפה וזה באמת מאוד חשוב, אבל כמו קודמיו בתפקיד הוא לא מתבטא בנושאי הרווחה. אשתי ואני לא עומדים בנטל. פעם היינו משפחה ממעמד סוציו־אקונומי ממוצע והיום אנחנו מתחת לקו העוני.

הילדים היו הולכים לחוגים, קונים בגדים נחמדים פעמיים בשנה, אבל היום אנחנו חוסכים בחשמל. יש דלי מים באמבטיה ועם המים האלה שוטפים את הבית. עוף קונים פעם בשבועיים־שלושה. היה לי עסק שקרס ואני חייב עשרות אלפי שקלים. אין לי מושג מאיפה אני אחזיר את הכסף הזה, זו השנה הראשונה שאני נעזר בעמותה ואלוהים ישמור אני מקווה שגם האחרונה. בזמן שהם, השרים והח"כים נופשים – אנחנו קורסים".

ביום שלישי פרסם משרד הרווחה כי מספר המשפחות שזוכות לסיוע במזון לקראת החגים מעמותות שנתמכות על ידי המשרד גדל ב־2021 ב־12% לעומת 2020: מ־1.073 מיליון בתי אב ל־1.2 מיליון בתי אב. הבקשות הוגשו למשרד על ידי 124 עמותות שמחלקות חבילות מזון בחגים ועל פי הערכות הגידול בבקשות נובע ממשבר הקורונה.