מדד הקול הישראלי של מרכז ויטרבי לחקר דעת קהל ומדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה, שפורסם היום (חמישי), הראה כי 60% מהציבור הישראלי פסימיים ממצב הרוח הלאומי, רגע לפני ערב ראש השנה. למרות זאת, שליש מהישראלים מאמינים כי השנה הבאה תהיה יותר טוב מהחולפת.

על פי הנתונים שפורסמו, 32% מהציבור הישראלי דייוחו שלדעתם מצב הרוח הלאומי הוא אופטימי, כאשר פילוח לפי לאום מראה כי 63% מהיהודים סבורים שהלך הרוח פסימי, לעומת 46% מהאוכלוסייה הערבית. 

מבחינת הצפי לשנה הבאה, כשליש (33.5%) מהציבור סבור שהשנה החדשה תהיה יותר טובה מזו שמסתיימת ומעט פחות (30%) שהיא תהיה כמו השנה שעברה. בציבור הערבי שיעור הצופים שיפור נמוך מאצל היהודים (25% לעומת 35%).  

83% מהמרואיינים ציינו כי הם התחסנו בכל החיסונים שגילם ומצבם הבריאותי מאפשר. פילוח לפי לאום מעלה כי 84% מהיהודים ו-73% מהערבים ציינו כי הם קיבלו את כל החיסונים. פילוח על פי עמדה פוליטית הראה כי אלו שהזדהו כשמאל התחסנו בכמות של 96%, מרכז-86% וימין-82%. בקרב הקבוצה היהודית, אנחנו רואים שיותר חילונים קיבלו את החיסונים מאשר חרדים. 

חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
חיסון לקורונה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בקרב הלא מחוסנים, 29% טענו כי לא התחסנו מתוך אמונה שהחיסון יגרום לנזק בריאותי, 23% השיבו "שלא הסתדר" להם לקבל את כל החיסונים ו-21% השיבו שהם לא מאמינים שהחיסונים עוזרים למניעת קורונה. בקרב הצעירים שלא התחסנו, 42% מאמינים שהחיסון יגרום לנזק. לעומת זאת צעירים ערבים (עד גיל 34) ציינו כי הסיבה המרכזית היא כי לא הסתדר להם לקבל את כל החיסונים (39%). בקרב היהודים המבוגרים יותר הסיבה העיקרית הייתה שלא הסתדר להם להתחסן (33%)  ואילו אצל הערבים בני גילם הסיבה הייתה האמונה שהחיסונים גורמים נזק בריאותי (34%).

בנושא תפקוד הממשלה בנושא הקורונה, ממשלת בנט קיבלה ציון ממוצע של 4.53 מתוך סולם של בין 10-1. כמחצית הציבור סבור שהמגבלות על הציבור הלא מחוסן הן קלות מדי.

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: פלאש 90)

52% מציבור היהודי ישקלו שלא להגיע לארוחת חג במידה ויהיו בה אנשים שלא התחסנו, לעומת 43% שענו שעניין זה לא ישפיע על החלטתם. פילוח לפי גיל מעלה כי מיעוט מקרב הצעירים יוותרו על ארוחות החג אם יהיו בהן לא מחוסנים, לעומת רוב בקרב המבוגרים שיוותרו עליהן במצב כזה.

רוב הציבור היהודי (82%) אוהב ארוחות חגים משפחתיות. בקבוצות היותר דתיות וכן במרכז ובימין אוהבים יותר ארוחות חג, מאשר בשמאל ובקרב החילונים- חרדים: בעוד החרדים אוהבים את ארוחות החג ברמה של 97% והדתיים ברמה של 84%, בקרב החילונים האחוז עומד על 75%. בימין אוהבים את ארוחות החג בשיעור של 86% ובשמאל 72%.

מדד הקול הישראלי אוגוסט 2021 נערך באינטרנט ובטלפון בין התאריכים 23-26/8/2021 . בסקר רואיינו 602 איש ואשה בשפה העברית ו-155 בשפה הערבית, המהווים מדגם ארצי מייצג של כלל האוכלוסייה הבוגרת בישראל בגילאי 18 ומעלה. טעות הדגימה המרבית לכלל המדגם 3.59%± ברמת ביטחון של 95%.