מאות פעילים למען הגנת הסביבה וקואליציה של עשרות ארגוני סביבה הפגינו אמש מול ביתו של שר החוץ יאיר לפיד ובעשרות גשרים ברחבי הארץ, בדרישה כי הממשלה תסרב לאשר את עסקת קצא"א ואיחוד האמירויות הערביות, שבמסגרתה חברה אמירותית תעביר עשרות מכליות נפט בשנה לאירופה דרך נמל קצא"א באילת.

ארגוני הסביבה חוששים כי למרות סירוב המשרד להגנת הסביבה לעסקה זו, תבצע הממשלה מחטף ותיתן אישור להסכם, שבמסגרתו החברה Med-Red L.B תשתמש בקצא"א ובישראל כגשר יבשתי להובלת ואחסון נפט ומוצריו.

עוד הוסכם בין הצדדים כי "החברה תעביר מהמפרץ הפרסי לאירופה 55 עד 70 מכליות נפט בשנה, שיפרקו את הדלקים בנמל קצא"א באילת, ומשם יועברו לאחסון או שיועברו בצינור היבשתי לנמל אשקלון, ומשם לשווקי אירופה".

שלשום הודיע המשרד להגנת הסביבה לקצא"א כי זו לא עמדה בתנאים שהיא מחויבת להם על פי חוק כדי להניע את יישום העסקה ולקבל את אישורו.

במכתב ששלח בסוף השבוע רני עמיר, מנהל היחידה הארצית להגנת הסביבה הימית, לראשי קצא"א, הוא מדגיש: "תוכנית החירום הנוכחית למסוף הנפט באילת שאושרה לקצא"א נותנת מענה להיקף של כשש מכליות בשנה ולא יותר משני מיליון טון נפט בשנה (כפי שהתוכנית החדשה כוללת - י"ב). מסמך סקר הסיכונים המעודכן שהועבר אלינו, גם הוא אינו עונה להנחיות המשרד להגנת הסביבה".

אתמול הדגיש יוני ספיר, יו"ר עמותת "שומרי הבית", כי "העסקה הרעה הזו הופכת את ישראל לצינור הנפט של האמירויות, מסכנת את מי השתייה המותפלים שלנו, את חופי ישראל, הסחר הימי, החקלאות הימית והתיירות הימית שלנו. כל זאת, עבור נזיד עדשים, שברובו המכריע יגיע לכיסם של ברוני נפט מעטים".

מקצא"א נמסר בתגובה: "קצא"א הינה חברה ממשלתית, מפוקחת ומבוקרת, הפועלת בהתאם לתקנים המקומיים והבינלאומיים המחמירים ביותר. יודגש כי החברה שערכה עבורנו את סקר הסיכונים באילת היא מקצועית ומוכרת, ועבדה לא אחת עם המשרד להגנת הסביבה עצמו. נמשיך לפעול בדיאלוג עם המשרד ולעמוד בכל ההנחיות והדרישות".