"אני לא יודעת מי עלול לירות בי כשאני יוצאת לרחוב, אבל אני לא מפחדת ולא מעניין אותי”, אומרת מונא אום חליל, חברת פורום “אמהות למען החיים”, שבנה חליל בן ה־28 נרצח ביוני 2020. "לקחו את הנשמה שלי, ומרגע זה אין בי פחד יותר. כל אחת פה איבדה בן או בת והרוצחים מסתובבים חופשי, מה יש לנו להפסיד כבר? אנחנו ניאבק עד שיהיה חוק וסדר גם במגזר הערבי”.

מונא חליל הייתה במרחק של מטרים ספורים מהמקום שבו נרצח בנה, שהלך לבית סמוך כדי לסייע ליישב סכסוך משפחתי. כשלא ענה לטלפון, הבינה שמשהו רע קרה. “חליל אהב סוסים, עבד בשוק הסיטונאי בחיפה והיה בעל משפחה שהתרחק מצרות”, היא מספרת.

“בליל הרצח, ביקשתי ממנו שלא ילך, תפסתי אותו בחולצה והוא אמר לי: ‘אל תפחדי’. הוא רצה ללכת לעזור בסכסוך ולדבר איתם. הסתכלתי מהחלון וראיתי את כולם ורק אותו לא. הבנתי שקרה משהו. חליל לא אהב בעיות, לא נגע בסמים, היה מנומס, עובד ומפרנס ובעל משפחה. דיבר איתם כמה פעמים, ניסה לפשר וביקש מהם לא להתנהג באלימות ולא לקלל”.

זהות הרוצחים ידועה?
“יודעים מיהם והם עדיין לא נתפסו. במשטרה אומרים לי שאין הוכחות, והעבריינים חופשיים”.

לאחר רצח בנה, היא יזמה צעדה תחת השם “נשים נגד אלימות”, אשר כללה נשים ערביות ויהודיות שצעדו מחיפה לבית הנשיא בירושלים. בימים האחרונים, על רקע הנתונים שלפיהם 100 בני אדם מהמגזר הערבי, בהם גם ילדים ונשים, נרצחו מתחילת 2021, המחאה הזו עלתה שלב. בשבוע שעבר נפגשו נשות הפורום עם השר לביטחון הפנים עמר בר־לב. במקביל, במשך ארבעת השבועות האחרונים הפגינו מול ביתו של השר בר־לב.

“כל יום מישהו נהרג ברחוב הערבי”, אומרת מונא. “למה? איפה המשטרה? אם זה היה ילד יהודי, המשטרה הייתה מוותרת? למה הבן שלי לא מקבל צדק? עושים מאיתנו צחוק. אם היינו יהודים, האלימות לא הייתה בממדים כאלה. למה לא מחפשים ואוספים את הנשק? למה נותנים לילדים האלה להרוג אחד את השני? צעדנו מחיפה לירושלים ברגל וזעקנו שאנו רוצות לחיות בביטחון. נולדתי בחיפה, פה אני גרה, ואני ישראלית ורוצה לקבל אותו יחס מהמשטרה והחוק”.

אום חליל ובנה (צילום: באדיבות המשפחה)
אום חליל ובנה (צילום: באדיבות המשפחה)


רוב נשות פורום “אמהות למען החיים” איבדו את ילדיהן במעגל האלימות. להפגנות מצטרפות נשים נוספות, יהודיות וערביות. אבל רוב האמהות השכולות חוששות או מעדיפות לא לפתוח את הפצע הכואב הזה.

“אנחנו מבקשות נוכחות משטרתית, ושיביאו את הרוצחים שמסתובבים חופשי – לדין”, אומרת מונא חליל. “איאבק בכל כוחי עד שכל מי שיש לו אקדח - ייכנס לכלא. זה מה שאני רוצה. וכך גם כל האמהות שאיתנו, יהודיות וערביות. לא רוצים אלימות באף מגזר, ושהמשטרה תעשה את תפקידה. כל האמהות רוצות לחיות בשקט ולגדל ילדים בביטחון”.

פורום “אמהות למען החיים” הוקם באוקטובר 2020 לאחר צעדת האמהות מחיפה לירושלים. בתום שישה ימים, הן קיוו שמשהו ישתנה, אבל הבינו שהאלימות עדיין גואה.

“הקמנו את הפורום כי לא איבדנו תקווה”, אומרת מייסם ג’לג’ולי, יו”ר נעמת משולש דרומי, יו”ר שותפה בעמותת “סיכוי” וממקימות הפורום. “מאז פעלנו בכמה מישורים כדי לעורר מודעות לא רק בקרב החברה הערבית עצמה, אלא גם בחברה היהודית, כדי ליצור סולידריות וכדי להגיע למקבלי ההחלטות ולדרוש הפסקה של האלימות והפשיעה. אנו דורשות את פענוח הרציחות וכן תוכנית חירום הוליסטית של עוד גורמי עומק מעבר למשטרה. היו פה הזנחה ואפליה רבות שנים, הזנחת מערכת החינוך, מצוקת דיור ועוני שגרמו לארגוני הפשע לפרוח בחברה הערבית”.

נשות הפורום קוראות לעוד אמהות שכולות להצטרף אליהן, אף שזו משימה לא פשוטה. “זה לא קל כי יש המון פחד בקרב המשפחות”, אומרת ג’לג’ולי. “כל עוד הרוצחים חופשיים, המשפחה נמצאת תחת איום, והמון נשים חוששות להיחשף. יש פה אמהות אמיצות שצריך להוריד את הכובע בפניהן. חשוב שתהיה התגייסות למאבק של יהודים וערבים. אנו מתכננות להחריף את צעדינו ולהגיע לכל השרים וגם לראש הממשלה. כל מי שיסרב לפגוש אותנו, נפגין מול ביתו".

מייסאם ג'לג'ולי (צילום: יחצ)
מייסאם ג'לג'ולי (צילום: יחצ)


מי יגן עליי?


בנה של ווטאפה ג’באלי, סעאד בן ה־28, עבד במינימרקט המשפחתי כששני צעירים נכנסו וירו בו מטווח קצר בנובמבר 2018. ג’באלי עצמה שהתה באותה העת קומה מעל וראתה את המחזה המחריד במצלמות האבטחה. “נכנסו ילדים שמוכרים למשטרה ולרווחה, שכולם יודעים שהם מחזיקים בנשק, ירו בו וברחו”, היא מספרת.

“דיווחנו על ירי שלהם בעבר, והמשטרה לא עשתה דבר. הכל קרה בתוך 30 שניות והבן שלי איננו. אבא שלו היה שם, והכל קרה מול עיניו. אני ראיתי במצלמות בשידור חי ממש. רצתי במדרגות, אבל לא יכולתי להיכנס. השכנים ניסו לעשות לו החייאה, ואחותו אחזה בו בידיים. מאז היא לא היא. יש לה המון כעס. היא לא מסכימה להביא ילדים לעולם מאז המקרה”.

בפגישה עם השר בר־לב אמרה ג’באלי כי את המוות הזה, כמו את האחרים, היה ניתן למנוע. “כל חיי נתתי כבוד לחוק ולמשטרה ותמכתי בה”, היא אומרת. “בכל פעם היינו מדווחים על עבריינות ופשיעה, אבל מה זה עזר לנו? אולי אם הילד שלי היה מתנהג כמוהם ומחזיר להם בכוח, אולי היה חי היום. השר לא ענה לי. גם לא נשיא המדינה. אין להם תשובה. חשבתי לתומי שמי שקורא למשטרה אמור למנוע את האלימות. הרחוב הערבי היום הוא מקום מפחיד מאוד. אסור לי להתווכח עם אדם אלים או אפילו עם מי שמרים את הקול, ישר מורידים את הראש ומוותרים”.

את בעצם מבקשת תחושת ביטחון.
“בדיוק. רק להרגיש בטוחה. דבר כל כך פשוט. את הנכדים היתומים שלי אני מסיעה לגינה בכוכב יאיר הסמוכה או לכל יישוב יהודי. שם הילדים ייהנו ואני ארגיש בטוחה. אין השתוללות של רכבים, ירי ברחובות, נוסעים כמו מטורפים”.

ווטאפה ג'באלי (צילום: אימהות למען החיים)
ווטאפה ג'באלי (צילום: אימהות למען החיים)


כיום מונה הפורום כמה עשרות נשים. לא כולן יוצאות לתקשורת ונחשפות. חלקן מגיעות למחאות נקודתית. “אנשים מעריכים את מה שאנחנו עושות בפורום, מחזקים ותומכים ואומרים לנו שהלוואי שכולם יצאו וידברו”, אומרת ג’באלי. “בעיקר אמהות ששכלו ילדים. פגשתי המון נשים שכולות, ואני יודעת כמה זה קשה. אני מבינה אותן על כך שהן לא יוצאות למחות ולא מדברות. זה קשה נפשית, והן מפחדות מהרוצחים ומהמשפחות שלהם. חשוב לומר תודה על התמיכה של נשים יהודיות שמצטרפות אלינו. כל הכבוד להן”.

איך את רואה את העתיד?
“איבדתי את היקר מכל, אין לנו מה להפסיד. מבחינת חיים, אני הפסדתי מספיק. אני רוצה להמשיך במאבק ולהשפיע על מקבלי ההחלטות והמשטרה, כך שיתחילו לעבוד במגזר ולשמור עלינו. שיתייחסו לביטחון שלנו. יש לי עוד ילדים, אני רוצה שיחיו טוב ובשקט. אין לנו חיים עכשיו. להרבה נשים אין חיים. הכתובת על הקיר כבר שנים. לאן אני אפנה? לרשות הפלסטינית? מי אמור להגן עליי? יש לי תחנת משטרה חצי קילומטר מהבית, אני פונה אליה. לרגע לא חלמתי בגיל 52 להיות בפורום אמהות שכולות. למה הביטחון שלנו פחות חשוב? למה זה לא יקרה בכפר סבא? תמיד אמרתי שאם אני לא פוגעת באף אחד, אף אחד לא יפגע בי. אבל עכשיו ברור לי שאם זה קרה אצלי, זה יקרה בכל מקום”.


במקום הלא נכון


“אני מבקשת רק להרגיש ביטחון במדינה שלנו בדיוק כמו אמא יהודייה”, אומרת גם זאהייה נאסרה מקלאנסווה, שבנה ליית, בן 20, נרצח ביריות במרץ 2021. “אני רוצה לדעת שאין הבדל בין אדם לאדם ושנקבל ביטחון, וכאמא אני שואפת לעצור את הפשע בחברה הערבית”.

במרץ 2021 התעוררה נאסרה לשמע קול יריות שבקע מבית השכנים. מכיוון שידעה שבנה בילה שם עם חבריו, היא שעטה לעבר הבית ומצאה אותו מתבוסס בדמו. “היו שם כ־12 ילדים", היא מספרת. "רצחו שניים ופצעו ארבעה. הבן שלי נהרג במקום, והשכן נפטר בבית החולים. הירי היה ללא הבחנה. נכנסו וירו בכל מי שהיה שם.

"אנחנו לא יודעים כלום. אפילו לא חקרו אותנו. לא הגיעו אלינו ולא שאלו כלום, ואנחנו ההורים של הנרצח. המשטרה הייתה בזירה ולקחו ראיות, אבל אף אחד לא היה איתנו בקשר עד היום. בני היה טיפוס שקט שלא מעורב בשום קטטה. כל חטאו - שהיה במקום הלא נכון בזמן הלא נכון”.

מהי החשיבות של הפורום עבורך?

“הפורום נותן לי הרבה כוח ורוגע. חשוב לי לעצור את הפשיעה והאלימות, ואני רוצה שהמדינה תעשה מעשה וכמובן למצוא את רוצחי הבן. לא יכול להיות שכל בוקר מתעוררים לעוד רצח. אני משתתפת בכל ההפגנות. אני שואלת את עצמי איפה שאר האמהות, למה הן לא באות ומצטרפות ומשמיעות את קולן, ואין לי תשובה לזה. במשפחה אומרים לי לא להפגין ושכלום לא ישתנה והם מיואשים כי המגזר לא מעניין אף אחד, אבל אני אומרת: ‘כל עוד אני חיה אמשיך להיאבק עד שימצאו את הרוצחים ושיהיו בכלא'. אני לא מפחדת על עצמי, אבל מפחדת מאוד על החברה שלנו ועל העתיד שמצפה לנו”.

“אנחנו יודעות שכל אמא תשמור על הילדים שלה כמו לביאה, ומי שבנה נרצח - יש בה דם רותח”, מסכמת ג’באלי. “כל עוד הרוצח מסתובב והבן שלי בקבר, יש עדיין יצר נקמה. כל עוד המשטרה לא מטפלת, זה לא ייגמר. אנחנו דורשות שינקו את הרחובות, שיעמידו את הרוצחים למשפט, שיאספו נשקים מהידיים של הילדים, שיקשיבו וייתנו הרגשה שיש רצון ויש תוכנית לתת לנו ביטחון. אני רוצה להתקשר למשטרה ולדעת שיהיה לי מענה”.

הפגנת אימהות למען החיים (צילום: אימהות למען החיים)
הפגנת אימהות למען החיים (צילום: אימהות למען החיים)


ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "האלימות בחברה הערבית היא נגע חברתי פסול ואנו פועלים למגרה ולהיאבק בה בכל האמצעים הקיימים ברשותנו למען שלום הציבור וביטחונו. הנושא מצוי בליבת העשייה ובמרכז הקשב הארגוני ומוקצים לכך משאבים רבים כשבמוקד פתיחת אגף סי״ף ופתיחת תחנות נוספות ביישובי המגזר הערבי. אנו פועלים בנחישות לאורך כל ימות השנה נגד עבירות האלימות והנשק".

עוד נמסר, "מאז תחילת השנה הנוכחית עצרה המשטרה אלפי חשודים בגין עבירות נשק וירי בקרב החברה הערבית. כמו כן נתפסו נשקים רבים ופרטי אמל"ח לא חוקיים ביישובי החברה הערבית, והוגשו כתבי אישום בהתאם נגד המעורבים בעבירות אלו. נדגיש כי תפיסת אמצעי לחימה מונעת אירועי אלימות רבים".

במשטרה מציינים כי "לצערנו בדרך כלל המשטרה זוכה לשיתוף פעולה נמוך מצד קורבנות עבירה ועדים לעבירות אלימות ורצח בקרב החברה הערבית המתרחשים רובם על רקע סכסוכים פנימיים הגולשים לאלימות. מלבד האמור פועלת המשטרה להגברת שיתופי הפעולה, ומתבצעים כל העת מגוון מאמצי מניעה והסברה לחיזוק נורמות הציות לחוק".