ועדת החוקה, חוק ומשפט דנה הבוקר (שני) בהגבלות היציאה מישראל. בדיון לוקחת חלק ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ד"ר שרון אלרעי פרייס.

בתוך כך, ועדת החוקה אישרה את התקנות המסירות את איסור היציאה לברזיל, בולגריה ותורכיה וכן את קיצור תוקף תקנות הגבלת היציאה ל-3.10. יו"ר הוועדה ח"כבה גלעד קריב אמר כי "החל מאתמול בלילה אין מדינות אסורות ליציאה. טוב יעשה הציבור הרחב שיעקוב אחר מדינות באזהרת מסע לטובת בריאותו".

לצד זאת, אילנה גנס, ראש מטרה שירותי בריאות הציבור התריעה: "יש כמה מדינות באירופה עם תחלואה גואה, בעיקר רומניה וסרביה, שיצאה לגביהן אזהרת מסע, אך נכון להיום ניתן לטוס לכלל מדינות העולם". 

בהמשך, דנה הוועדה בתקנות התו הירוק החדש. המשנה ליועמ"ש, עו"ד רז נזרי אמר כי "הדיון הוא בשאלת האיזונים העקרוניים האם נכון לעשות תו ירוק כזה או אחר. השאלה מי זכאי לתו ירוק היא שאלה יותר מקצועית של גורמי הבריאות".

"מאחר ולתו הירוק הישן אין תוקף משפטי, אי אפשר משפטית להציג אותו, והוא למעשה לא בתוקף", הוסיף. לדברי נזרי, "בגלל הבעייתיות שהייתה בהשגת הדבר ביקשתי ממשרד הבריאות ומהמשרד לביטחון פנים שלא תהיה אכיפה בהקשר זה, גם לא אזהרות, כי כל עוד אין אפשרות להוציא תו ירוק חדש זה לא נכון בעינינו. כך גם הועבר לכל השוטרים".

קריב הוסיף כי "בהסכמה עם הממשלה, תקנות התו הירוק החדש יעמדו בתוקף לשלושה ימים על מנת לאפשר לממשלה להביא תקנות עם הקלות מדתיות נוספות כדרישת הוועדה בנוגע לשטחים פתוחים".

בפתח דבריה, הציגה אלרעי פרייס נתונים לפיהם נמצאה ירידה של פי ארבע במוגנות מפני תחלואה קשה ותמותה בין מחוסנים ותיקים לבין מחוסנים חדשים יותר. לדבריה, זו הסיבה שהוחלט על מתן מנת הבוסטר. 

"לאורך כל מבצע החיסונים ניטרנו את מועילות החיסונים וראינו את הירידה. רואים את נתוני התחלואה לפי מועד החיסון ומה הסיכון שיחלו. בקבוצת הגיל 60+ יש בעלי תו ירוק מינואר ורואים שבקבוצת הגיל שחוסנה בינואר, הסיכון שלה יותר גבוה לחלות משל אלו שחוסנו בפברואר, וכך הלאה, רואים את דעיכת החיסון", אמרה.

היא הוסיפה כי "המחוסנים הראשונים היו חלק מההדבקות בגל התחלואה הרביעי. גם במוגנות מפני תחלואה קשה וקריטית חלה ירידה מ-95% ל-80%, כלומר הסיכון לחלות קשה עלה פי ארבעה. גם בבדיקת נתוני התחלואה המיובאת מחו״ל שהייתה בעליה מתמדת בגל הרביעי, עד כדי 200 מאומתים שנכנסו מדי יום, נמצא ש-91% מהם היו מחוסנים בעלי תו ירוק מעל חמישה חודשים".

"כלל הגורמים העידו על דעיכת חיסונים. בגלל שאנחנו המדינה הראשונה המחוסנת לא הייתה מדינה נוספת להסתכל עליה. זה נתן לנו גם תחושה של כובד האחריות", המשיכה.

ביחס לבוסטר אמרה כי "אחרי מנה שלישית של החיסון חוזרים למוגנות ברמה של מנה טרייה ואף גבוה יותר. כשאנשים מקבלים בוסטר יש להם מוגנות של פי 10 במניעת הדבקה".

בהיבט של חיסוני ילדים אמרה אלרעי פרייס כי "תחלואה חוזרת נמוכה ב-50% מאשר בקרב מבוגרים ולכן ניתן להשאיר להם תו ירוק גם אם חלפה חצי שנה. הסיכון שנלקח נמוך. ככל שהגיל עולה הסיכון לתחלואה עולה וכך גם לתחלואה חוזרת והסיכון של המתבגרים הוא הגבוה ביותר לחלות".

עוד אמרה כי "מחלימים יכולים לקבל חיסון כבר לאחר 3 חודשים, זה לא מזיק אך לא צריך לדחוף אותם לשם, הם יכולים להתחסן עד חצי שנה. מי שהחלים וקיבל מנת חיסון אחת לפחות ומי שהחלים לאחר שחוסן יש לו חצי שנה מהיום להשלים חיסון. מי שנמצא חיובי בבדיקה סרולוגית אנחנו לא יודעים מתי חלו ולכן מתייחסים אליהם כמחלימים ותיקים, למעט החרגת הילדים עד גיל 12".

היו"ר ח"כ גלעד קריב התייחס לדרישתה החוזרת ונשנית של הוועדה בנוגע לשטחים פתוחים ואמר: "כשם שקיבלנו את הדין עם היפוך המגמה בחגי תשרי וכשניסינו לשכנע את הממשלה וגורמי המקצוע להחרגת מסעדות ואטרקציות בסוכות, בשל העליה בתחלואה, הוועדה לאורך כל הדרך עמדה על הצורך להיות יותר גמישים עם המקומות הפתוחים".

"ברגע זה של לוח השנה מטרידה אותנו ההחלטה שלא לפתור את מצוקת האטרקציות הפתוחות. בעוד שמסעדות וחדרי כושר פועלים עסקית גם בחורף, יש פה מגזר שנושא על גבו חודשים את הנטל הכלכלי ויש עוד חלון זמנים צר עד לחורף בו יפסיקו האטרקציות לפעול", הוסיף.

לדבריו, "בסמכות שניתנת לי כוועדה, אני עומד על כך שהסנונית הראשונה של האטרקציות הפתוחות תיכלל בגל הראשון של ההקלות עם המוזיאונים והספריות. הנושא חייב להיכנס בתיקונים שיובאו ביום חמישי. נבקש לוודא עד סיום הדיון, שביום חמישי ייכלל הנושא במשאל הטלפוני ואם הוא לא ייכלל, אמליץ לחברי הוועדה להסיר את הסעיף כולו".

כזכור, הממשלה אישרה בשבוע שעבר במשאל טלפוני את המלצת ועדת סיווג מדינות של משרד הבריאות לקצר את תוקף התקנות, ומשכך בולגריה, ברזיל ותורכיה מוסרות החל מה- 4/10 מרשימת המדינות האדומות, ובכך לא תהיינה מדינות ברשימה האדומה אשר היציאה אליהן אסורה.