דיון בנוגע לאפשרות העלאתם ארצה של כ־8,000 אזרחים אתיופים המשתייכים לשארית הקהילה היהודית ביתא ישראל התקיים אתמול בהשתתפות שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה, שרת הפנים איילת שקד, נציגי המטה לביטחון לאומי וגורמים ביטחוניים נוספים.

השרה תמנו שטה הדגישה את חומרת המצב באתיופיה ודרשה לזרז את העלתם של כל 8,000 האנשים, זאת בשל הידרדרות המצב הביטחוני באתיופיה בעקבות מלחמת האזרחים שמתרחשת במדינה. לעומת זאת, על פי הערכות המל"ל שהוצגו במהלך הישיבה, המצב הביטחוני באתיופיה לא מחייב בשלב זה להוציא לפועל מבצע להעלאתם ארצה.


בתחילת השבוע המל"ל פרסם מסמך שהתייחס לשאלת יהדותם של חברי אותה קבוצה וכן – לרמת האיום הממשי שנשקף לחייהם. במל"ל ציינו בין השאר כי "אין איום על האוכלוסייה הממתינה לבירור".  שרת הקליטה חלקה על עמדת המל"ל ודרשה למצוא פתרון ליהודי אתיופיה שלחייהם נשקפת סכנה. בדיון הוחלט לזרז את עליית אלפי יהודים לישראל, וגורמי הביטחון הונחו להכין תוכנית למקרה שתהיה הידרדרות נוספת במצב הביטחוני באתיופיה. 

פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
פנינה תמנו שטה (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)


בסוכנות היהודית הוסיפו בשיחה עם "מעריב": "הסוכנות היהודית עוקבת בדריכות אחר מצבה של קהילת הממתינים באתיופיה, נמצאת בקשר הדוק עם משרדי הממשלה הרלוונטיים וערוכה להעלות במהירות המירבית את כל מי שעלייתו תאושר על ידי הממשלה".