"קודם כל את לא יהודייה, אחר כך תוכיחי שכן": נושא הגיור של חלק מיהודי ברית המועצות לשעבר נותר שנוי במחלוקת גם בימינו. חלק מהליכי הגיור קשים ומסורבלים עד עכשיו, ומערימים קשיים לעיתים לא הגיוניים על האוכלוסייה. על הנושא שוחחה הבוקר (שלישי) ח"כ ד"ר אלינה ברדץ' יאלוב (ישראל ביתנו) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM, ושיתפה בחווייתה האישית בנושא: "זה היה הליך לא נעים, עינוי".

על דבריהם של חברי הכנסת מהציונות הדתית, איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', בעד חיזוק המרכיב היהודי בחוק השבות, אמרה יאלוב: "אני מכירה את הנסיונות של בן גביר וסמוטריץ' לבטל את חוק השבות, אבל אין שום קשר בין מה שהם רוצים ונושא בירור היהדות". היא הסבירה: "הרבנות בארץ מתייחסת לעולי ברית המועצות כאילו כולנו פושעים. קודם כל את לא יהודייה, ואחר כך לכי תוכיחי שכן".

הרבנות הראשית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הרבנות הראשית (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"אני מכירה רבנות אחרת", טענה יאלוב. "הייתי ברבנות במנצ'סטר, הייתה לי שם פגישה בנושא רגיש והיחס שם שונה. הרבנות בארץ היא מונופול. היא מתייחסת לאנשים בצורה מזלזלת. אני מכירה בחורה שעברה גיור במהלך השירות הצבאי, ועברה את כל התהליך, אבל הרבנים לא מקבלים את הגיור הזה".

"כרגע קיבלתי דיווח ששוב חוזרים על בדיקות ה-DNA", הוסיפה חברת הכנסת. "אנחנו שוב מדברים על זה ומטפלים בסוגיה הזאת. מה זאת הגישה הזאת? על סמך מה אתם מחליטים? מי הסמיך אתכם? כל פעם אנחנו חוזרים למקום הזה".