58,154 נכי צה"ל מוכרים כיום על ידי אגף השיקום במשרד הביטחון. 1,716 מהם הוכרו בשנה האחרונה, ובהם 747 נפגעי פוסט־טראומה. נתונים אלה נמסרו על ידי משרד הביטחון לרגל יום ההוקרה לנפגעי מערכות ישראל ופעולות האיבה, שמצוין היום. במשרד הביטחון ציינו כי 97% מההחלטות לגבי נפגעי פוסט־טראומה שניתנו בשנה האחרונה הן לצמיתות, לעומת 61% בשנים קודמות.

יום ההוקרה מתקיים השנה בסימן רפורמת "נפש אחת", שהוכרזה על ידי שר הביטחון בני גנץ בחודש אפריל, על רקע הסערה הציבורית שפרצה לאחר שאיציק סעידיאן (26), לוחם בגולני במבצע צוק איתן, הצית את עצמו מול משרדי אגף השיקום בפתח תקווה ונפגע באורח אנוש.

סעידיאן ביצע את המעשה הנורא במחאה נגד הוועדות הרפואיות של משרד הביטחון, שלא הכירו בבקשתו להגדיל את אחוזי הנכות שלו בגלל פוסט־טראומה.

זיו שילון מספר על איציק סעידיאן במהלך הצגת הרפורמה באגף השיקום. צילום: טל לב רם

במשרד הביטחון ציינו כי הרפורמה נועדה להביא לשינוי משמעותי בכל הקשור לטיפול בנכי צה"ל, עם דגש על שיפור הטיפול בנפגעי פוסט־טראומה, תוך הקצאת המשאבים הנדרשים לכך מבחינת תקציב וכוח אדם.

במסגרת השינויים שנעשו עד כה במסגרת הרפורמה, בוטלה בדיקת נתוני רקע קודם לגיוס ללוחמים, הושק "מסלול ירוק" להכרה בנפגעי פוסט־טראומה כתוצאה מאירועים מבצעיים ובוטלה חובת הנוכחות של הנכים בוועדות הרפואיות.

עוד הוחלט על הקמת מערכת מקוונת למיצוי זכויות באתר אגף השיקום, שכבר בחודש הראשון להקמתה שימשה יותר מ־4,100 נכים. במקביל הוקמה מערכת מקוונת לקביעת תורים ופגישות במחוזות האגף, והופעל מוקד מיוחד לטיפול בנפגעי פוסט־טראומה באמצעות נט"ל (נפגעי טראומה על רקע לאומי), שבו מתקבלות כ־350 שיחות אנונימיות מדי חודש.

"אנחנו רק בראשית הדרך, יהיו עוד קשיים ואתגרים", ציין גנץ. "כמי ששלח אלפי לוחמים אל הקרב, ששכל רבים מהם וביקר מאות פצועים בבתי החולים, אני מתחייב בשמי ובשם כל הצוות שלא נעצור עד שנשלים את הרפורמה".

לימור לוריא, סמנכ"לית וראש אגף השיקום במשרד הביטחון, אמרה: "רפורמת 'נפש אחת' מייצרת עבורנו הזדמנות אמיתית להבטיח את המענים והפתרונות לכך שנכי צה"ל יקבלו את הטיפול והשירות הטוב ביותר שלהם הם ראויים. זו חובתנו המוסרית והערכית כמדינה וכחברה לדאוג למען אלה שחירפו את נפשם עבורנו".

לקראת יום ההוקרה יצאה אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל במבצע להגברת המודעות לפצועי צה"ל. לפני כעשר שנים החליטה הממשלה להקדיש יום ממלכתי לפצועי מערכת הביטחון ונפגעי פעולות האיבה, ואגודת הידידים פעלה לחבר את החברה האזרחית למען פצועות ופצועי צה"ל, בין היתר בגיוס חבורת עסקיות מובילות. בין הגופים שנרתמו ליוזמה: בנק הפועלים, קבוצת FOX, אלטשולר שחם, סמלת, תדהר, רשת מלונות סטאי, שופרסל וקבוצת דמרי.

מבצע העלאת המודעות יכלול ימי שידורים מיוחדים בקשת 12 וברשת 13, שבמהלכם ישתפו פצועי צה"ל את הצופים בתהליך שיקומם.
"מדינת ישראל תציין את יום ההוקרה לאלו הנושאים בגופם ובנפשם את צלקות הקרב, את המראות הקשים, את הפחד ואת המוות", אמרה דנה פנחסוב, פצועת צה"ל. "על חלקם לא תראו צלקות חיצוניות, כי הפציעה שלהם שקופה. אחרים יחסרו יד או רגל או יהיו מרותקים לכיסא. אלה וגם אלה הם גיבורים. צריך לזכור שאנשים לא הופכים לגיבורים בגלל הנסיבות, הם נעשים גיבורים למרות הנסיבות.

"הם יכולים להיות בן הזוג, האב, האח, האחות, החבר או הדוד של כל אחד מכם, ויכול מאוד להיות שאתם אפילו לא יודעים כמה קשה ההתמודדות שלהם. הם לא זקוקים לרחמים, אלא להבנה, לכתף תומכת ולחיבוק בשעת הצורך. הם צריכים לדעת שגם ברגעים הכי קשים תהיו שם עבורם, לא תשפטו ולא תתרחקו. פשוט תהיו".

עדי שטראוס, יו"ר אגודת הידידים של ארגון נכי צה"ל, אמר לקראת יום ההוקרה: "אגודת הידידים תומכת ומלווה יותר מ־50 אלף פצועות ופצועי צה"ל מעוררי השראה בדרכם לשוב לחיים מלאים בחברה הישראלית".