אלי קיי ז"ל שנרצח אתמול בפיגוע הירי בעיר העתיקה בירושלים הובא היום (שני) למנוחות בבית העלמין הר המנוחות גבעת שאול. מכרים ובני משפחה הגיעו לחלוק לו כבוד אחרון. 

אחד מחברי המשפחה שספד לו סיפר: "אלי, היית קדוש בחייך, חיית חיים של שליחות ואידיאלים. היית העולה הראשון לארץ מהמשפחה, למדת בישיבה, התגייסת לצנחנים, ובחרת להעביר את האהבה שלך לירושלים דרך הדרכה בכותל. תכננת להקים בית ומשפחה בקרוב. היית קדוש במותך, נרצחת על קידוש השם. היית בדרך לכותל. אתמול הידיים שלי רעדו כשקיבלתי את התפילין שלך ונתתי אותם לאבא. הוא אמר לי כשהוא שמע בבוקר שיהודי נרצח בעיר העתיקה הוא תכנן ללכת להלוויה שלו, הוא לא ידע שזו תהיה ההלוויה של הבן שלו. היית כל כך יפה, גם כלפי חוץ, שמאיר את פניו לכולם. חיפשת את האמת ואיך לעשות טוב לעם ישראל".

"השארת חלל עצום וגדול בעולם, חלל של אהבת הארץ והתורה. אלי, בעזרת השם כולנו ננסה למלא את החלל הגדול הזה, ללכת בעקבות הדוגמה האישית שנתת לכולם. קשה מאוד לעכל את חילול השם הנורא של יהודי כמוך, קדוש, שהולך בדרך לכותל ונהרג על קידוש השם. בעזרת השם נזכה שמנהיגי העם יגבירו את הקשר למדינה שלנו, לארץ שלנו", הוסיף.

אחיו, כתריאל ספד: "אין סיבה להיות עצוב עליו. אנחנו מדברים על בחור שחטף ירי מרגמות בעזה. כשהקב"ה רוצה בן אדם - הוא יקח אותו. אני יודע שלאלי לא הייתה דרך אחרת: או בפיגוע או במלחמה. זו הדרך שלו. אלי תמיד היה נווד. עלה לארץ, הלך לישיבה, הלך לצבא. אז הגיע הזמן שלו לנוח".

הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מארק ישראל סלם)
הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מארק ישראל סלם)

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, ספד לו: "אנחנו רק רוצים לשבת בשלווה על אדמת הקודש. מדי שבת אני רואה אותך אבי, אבא של אלי, בשיעור. משפחה שרק רצתה לחזור לארץ חמדת אבות ולהפוך אותה לנחלת בנים. אתם זוכים לעלות אל הארץ בזכות אליהו. והנה אנחנו עומדים כאן, ובארץ שביקשו רק לשבת בשלווה בה, והנה עומדים מרצחים ומפריעים לישיבה הזו ומנסים לפגוע פעם אחר פעם, והפעם הם פגעו בנשמה יקרה, הם פצעו, וכולנו מתפללים לרפואת הפצועים". 

"הם ניסו לפגוע, אבל משפחת קיי עומדת איתנה. עמדנו לפני רגע ליד מיטתו, ומסביב מצטרפים בני המשפחה אל השירה שבוקעת ועולה 'אני מאמין באמונה שלמה, אם אשכח ירושלים תשכח ימיני'. איזה תעצומות נפש יש בעם הזה. זה עם שראוי שתעזור לו ותעשה לו את הניסים הגדולים, שתזכה אותנו ונזכה לראות כבר כי הגיע מועד והגיעה השעה לזכות ולראות בנחמת ציון בירושלים".

"אלי, תהיה נשמתך צרורה בצרור החיים עם כל קדושי החיים, תהיה נשמתך מליצת יושר עבור בני המשפחה ועם הקודש, עם ישראל כולו שמייחל לגאולה השלמה", אמר. 

הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מארק ישראל סלם)
הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מארק ישראל סלם)

הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום:  Menahem KAHANA / AFP)
הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: Menahem KAHANA / AFP)

שר התפוצות, נחמן שי: "באתי היום בשם ממשלת ישראל ושריה כדי להיפרד מאלי קיי. אלי נרצח אתמול בעיר העתיקה בירושלים בדרכו לכותל המערבי, שם עבד. אדמת המולדת, הארץ שכה אהב, מקבלת אותו באהבה גדולה. אנחנו נרדים מהצנחן, הלוחם, תלמיד הישיבה. השם יקום דמו. תראה אלי כמה אנשים באו להיפרד ממך, רבים לא הכירו אותך בכלל ושמעו עליך רק אתמול".

"הם החליטו שהם רוצים להיות איתך היום ולהיפרד ממך. היית לפני משפחתך למנהיג, מאמינים כי זו הדרך וזה המקום. ישראל שולחת לך תודה ומבטיחה להגיע לרוצחים ולשולחיהם. ישראל מבטיחה להילחם בטרור ולעקור את רשתותיו השונות. הטרור לא ירתיע איש מלבנות בארץ את עתידו. אנחנו מבטיחים לך שנמשיך לבנות פה ארץ משגשגת ובטוחה", הוסיף. 

יו"ר הסוכנות היהודית בפועל, יעקב חגואל: "אלי הי"ד הוא תמצית סיפורו של העם היהודי. אהבת העם, התורה, הארץ, שילוב של געגוע, כמיהה והגשמה. מעטים הם האנשים שאפשר להצביע עליהם ולומר זוהי יהדות, זוהי ציונות. אלי היקר, לא הייתה לי הזכות להכיר אותך, אבל הסיפורים אודותיך ממלאים את חלל האוויר".

הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מרק ישראל סלם)
הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מרק ישראל סלם)


הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מארק ישראל סלם)
הלוויתו של אלי קיי ז''ל (צילום: מארק ישראל סלם)


קיי בן ה-26, עלה לבדו לישראל ב-2016 על מנת לשרת בצה"ל ושובץ בגדוד 202 בחטיבת הצנחנים. לאחר השירות הצבאי עבד אלי כמדריך הסברה ברחבת כותל המערבי. לפני פחות משנה משפחתו הגיעה לישראל בעקבותיו ובעקבות אחיו, ומצאה בית במודיעין. 

לאחר השחרור מצה"ל, אלי הצטרף לתכנית "מאהל ומגדל" של השומר החדש בקיבוץ נירים. "המומים וכואבים קיבלנו את הבשורה על הרצח המתועב של אלי", מסרו בארגון. "בקיבוץ מצא קהילה תומכת ועשייה משמעותית, כפי שסיפר בעבר. הוא היה מוזיקאי מוכשר והביא איתו אור לכל מקום שהגיע. עם סיום התכנית אלי אף נשאר לרכז את התכנית והוביל קבוצה של משוחררים ומשוחררות בעבודה החקלאית בתכנית. איבדנו בחור ערכי, ציוני, מלח הארץ שהגיע לישראל מתוך שליחות אמיתית".

"אלי נפל כגיבור, בצורה הכי מתאימה לו", אמר אחיו חנן. "כל דבר שעשה הוא עשה בשיא הרצינות, אם זה לעלות לארץ, הזמן שלו בישיבה או כשהיה מצטיין קורס מ"כים, העבודה שלו בשומר החדש. הוא החליט לגור בעוטף עזה על הגבול. בתקופה האחרונה הוא ישן בממ"ד". 

אליהו קיי, קורבן הפיגוע בירושלים (צילום: עמוד הפייסבוק של השומר החדש)
אליהו קיי, קורבן הפיגוע בירושלים (צילום: עמוד הפייסבוק של השומר החדש)

הפיגוע אירע אתמול בסמוך להר הבית, כשמחבל ירה למוות באלי כשהיה בדרך למקום עבודתו, ופצע שלושה בני אדם נוספים. שוטרים הגיעו למקום תוך זמן קצר וירו במחבל למוות. אלי פונה לבית החולים הר הצופים בעיר עם פגיעת ראש קשה תוך כדי פעולות החייאה, ושם נקבע מותו.