האם התקשורת השתעממה מבנט? בשנים האחרונות העיסוק התקשורתי הנרחב בראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה דהיום, ח"כ בנימין נתניהו, היה אינטנסיבי ביותר, כך על פי שורה ארוכה של עיתונאים. האם ניתן לקשר בין סיום תקופת כהונתו של נתניהו לבין אחוזי הרייטינג היורדים של מהדורות החדשות בערוצים המסחריים? על כך שוחחו העיתונאי גולן יוכפז מ-103FM ויועץ התקשורת הבכיר אבי בניהו בפסגת העסקים של וואלה! ומעריב היום (שלישי) עם הכתבת המדינית טל שלו.

גיא פלג חושף: כך הגיב היועמ"ש לפרסום דבריו הקשים נגד נתניהו

אני מוצאת שהממשלה החדשה משעממת בהרבה מובנים. גולן, בתור מי שעושה את החדשות כל בוקר, אתה מרגיש את ההבדל?
"יש שינוי. ברמת העיתונאים הפוליטיים, מרביתם לא מכירים סיפור אחר. הם עוד לא הצליחו לעשות שינוי מחזורי של המקורות. 12 שנה עם אותו בוס. חלק ניכר מהצרכנים שלנו לא מכירים סיפור אחר, זה הסיפור שהם מכירים. הם עוברים יחד איתנו שינוי. אני לא יודע אם הסיפור יותר מעניין או פחות, אני חושב שהתקשורת עדיין נאחזת בנתניהו, בחלק מהמקרים לא בצדק. התהליך שהיא עוברת, ואתה רואה את זה אפילו ברמה הניסוחית, מתקשים לומר רה"מ נפתלי בנט. זה קורה גם לי. אני חושב שאפשר להסתכל בליין-אפים של מהדורות החדשות, ולראות שהן עוברות לאט לאט שינוי. אנחנו רואים עיסוק בעניינים של פלילים, למשל, והרבה פחות פוליטיקה. התקשורת מנסה להתגבר. השאלה המעניינת היא האם באמת יש פחות צריכה. אני בטוח שיש מספרים שמטרידים לא מעט אנשים בתעשייה, וצריך לבדוק האם יש קשר בין השינוי הפוליטי לשיעורי הצפייה".

גולן יוכפז (צילום: מרק ישראל סלם)
גולן יוכפז (צילום: מרק ישראל סלם)

אבי, אתה חושב שנתניהו הכניס את התקשורת לאובססיה ולכן היא עושה את זה?
"יש פה שני מרכיבים. אחד, זה עניין של ציפיות. מבנט ומגילת מצפים עדיין ליותר, כי מה שאצל שרה לא היה סיפור, פה זה סיפור, כי זה חדש. התקשורת רוצה גם להוכיח לעצמה, לנתניהו ולחצי עם להראות שהיא 'נטפלת' גם לבנט, ולא רק לנתניהו. לא תם עידן נתניהו מכמה סיבות. נתניהו הוא הסיבה לממשלה הנוכחית, הוא המארגן שלה, הוא הדבק שלה. כל עוד הוא כאן - הם כאן. הוא האשם הבלעדי בכך שאין ממשלת ימין על מלא. הוא האשם הבלעדי שיש מפלגה ערבית לגיטמית בממשלה".

"זה לא רק המשפט שלו שמביא אותו לכותרות כל יום, זה גם האמירות שלו ושל הבן שלו", הוא הוסיף. "אבל מצד שני, יש שרים ושרות שבאים לעבודה בתחום משרדם. יש מנכ"לים טובים מאוד. מינו שגרירים, שלא מינו פה שנתיים וחצי, ויש גם שגיאות ותקלות. למשל, תראו את האירוע החיובי של שחרור הזוג מטורקיה. עומד נשיא מדינה עם ניסיון פוליטי-מדיני יותר מכל השרים ביחד, והוא עובד בהרמוניה מלאה עם שר החוץ וראש הממשלה, והם מביאים את ההישג ולא מתחרים על הקרדיט. זה פתח להרבה דברים טובים".

"אם נתניהו יודיע מחר בבוקר שכדי להתפנות למשפט שלו הוא עובר להיות יו"ר ועדת חוץ וביטחון, למשל, וגנץ עומד בראש הממשלה, תוך שלושה חודשים קמה פה ממשלת ימין מלאה", אמר עוד בניהו. "לכן, הוא נוכח כאן מאוד. שימו לב, ישראל עולה על פסים של שפיות, ולא קל להתרגל. הממשלה הזו לא נורמלית שנתפרה בתנאים לא נורמליים. עם שלא מצליח להכריע מינה כנסת, שמינתה מנכ"ל. יש כאן חברת ניהול שמספקת ביטחון ככל שהיא יכולה".

אבי בניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
אבי בניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

יוכפז הוסיף: "אנחנו טיפה מתבלבלים. אנחנו לא שווייץ. היקף האייטמים כאן חסר תקדים, בוודאי במערב. אם יש שערוריות או לא, זה משנה את הליין אפ, אבל בסופו של דבר מדינת ישראל מאוד מעניינת. לבוא ולהסתכל על ישראל ברגע שרה"מ לשעבר נתניהו הפך לראש האופוזיציה, ולהסתכל על עולם התוכן כקמל ויבשושי. היו כתבים פוליטיים גם לפני עידן נתניהו, והמהדורות היו מעניינות ומשפיעות".

אבל הם לא היו בעידן הרשתות החברתיות. 
"הם עשו פה שינוי משמעותי שגם, במובן מסוים, סייע למי שרצה להגיע לסוף כהונת נתניהו - להגיע להישג הזה מבחינתו. המהפך הפוליטי הוא סיפור קשר בקשר עם הרשתות החברתיות". 

בניהו טען כי הוא ראה סקר שבודק את רמת העניין הציבורי בכל מיני נושאים: "היה שם יוקר מחיה ואיראן. נתניהו היה הראשון שכתב את המילה איראן על הלוח, צריך לומר לטובתו. הוא הפך לשם נרדף למאבק באיראן. בנט אמר שהוא נכנס לתפקידו, וגילה שנתניהו עשה מעט מאוד ודיבר הרבה. באופן אוטומטי, האמירה הזו מורידה את האמינות של ההרתעה של ישראל. זה לא נכון לעשות את זה. אנחנו משלמים בחיי אדם כדי להשיג אינפורמציה שאנחנו מספקים לאויבים שלנו בחינם".

בנימין נתניהו בנאום באו''ם (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו בנאום באו''ם (צילום: רויטרס)

"ישראל היא המדינה היחידה בעולם שתקפה בהצלחה שני כורים גרעיניים במדינות אויב, עם מודיעין איכותי ועליונות טכנולוגית. הדיבורים האלה, כן מוכנים-לא מוכנים, זה רעה חולה", הוא המשיך. "בסוגייה האיראנית אי אפשר להשמיד את היכולת שלהם, אפשר לעכב אותה. אם ישראל תצטרך ללכת למהלך צבאי, אני מציע שראש הממשלה יצרף לקבינט הקטן שלו עם גנץ ולפיד את אולמרט, ברק ונתניהו. ככה אני רוצה לראות את ישראל. כשאולמרט תקף בסוריה הוא הכניס בסוד העניין את ברק. ככה צריכה להתנהל מדינה".