"אני מתמודד בבחירות הקרובות לראשות עיריית רמת גן. בעזרת השם ובעזרת התושבים, אבחר לראשות העירייה", מכריז יו"ר האופוזיציה במועצת עיריית רמת גן ליעד אילני (רמת גן שלנו) בראיון ל"המקומון". אף שהבחירות יתקיימו בנובמבר 2023, בעוד כשנתיים, אילני (39) כבר מנהל קמפיין בחירות בשטח. "בכל יום אני נפגש עם תושבים. הקמפיין שלי יצא לדרך", הוא מציין.

אילני, נשוי ואב לשלושה, ובהם תינוקת כבת שלושה חודשים, היה בן בריתו הפוליטי של ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, עד הקרע הגדול ביניהם, שירד לפסים אישיים. בבחירות לראשות העירייה, שהתקיימו ב-2018, סיים אילני במקום השלישי, אחרי שאמה הכהן וראש העירייה לשעבר ישראל זינגר. כיוון שאף אחד מהמועמדים לא חצה את רף ה-40% מהקולות הנדרשים כדי להיבחר, התקיים כעבור שבועיים סיבוב שני.
לאחר מסע חיזורים מצדם של שאמה הכהן וזינגר, חבר אילני לשאמה הכהן, שגבר בסיבוב השני על זינגר. בכך השלים שאמה הכהן, בתוך כחודשיים משובו לארץ מפריז, בתום תקופת כהונה כשגריר ישראל באונסק"ו, מסע מטאורי לראשות העירייה, מסע שעליו חלם במשך חמש שנים, מאז הפסיד לזינגר בבחירות הסוערות ב-2013.

לאחר חגיגות הניצחון, התמנה אילני, שקיבל בבחירות למועצה 3 מנדטים, לממלא מקום ראש העירייה בשכר וקיבל שורת תיקים בכירים. אבל בתום ירח הדבש, שנמשך כשנה וחצי, החלו החריקות והסדקים בין ראש העירייה לממלא מקומו, ומפלס החשדנות עלה בהדרגה.

הפיצוץ הגיע בעקבות ראיון של אילני ל"המקומון", בשלהי חודש פברואר, שבו לא פסל את האפשרות להתמודד מול שאמה הכהן לראשות העירייה כבר בבחירות 2023. הראיון, שעורר רעידת אדמה במערכת הפוליטית ברמת גן, הביא לסיום כהונתו של אילני בטריקת דלת, ובחודש אפריל עבר לאופוזיציה, כשלצדו חברת סיעתו מירה שנן. חברת הסיעה השלישית, רננה ירדני, הודיעה שהיא ממשיכה בקואליציה.

"לא באתי לעירייה בשביל להתפרנס"

אני נפגש עם אילני ב"קפה של דבורה" בשכונת רמת חן. הוא מדבר בנחישות רבה על התמודדותו לראשות העירייה ומספר על חייו החדשים כחבר באופוזיציה ועל פעילותו במגזר העסקי. "מבחינה כלכלית, רק הרווחתי", הוא אומר.

מה אתה עושה בשוק הפרטי?
"אני שותף בחברה לייעוץ אסטרטגי וקשרי ממשל עם ח"כ לשעבר יואל חסון. אני עוסק בייעוץ לרשויות מקומיות, בנושאים כמו קידום אסטרטגיה וניהול משברים. הקמתי שותפות גם עם עם דלית שטאובר, שהייתה מנכ"לית משרד החינוך, שעיקרה ליווי רשויות מקומיות ביישום רפורמות בחינוך לגיל הרך. בנוסף, אני שותף גם בחברה לשיווק מוצרי טיפוח באיחוד האמירויות.

"כממלא מקום ראש העירייה, הרווחתי כ-40 אלף שקל ברוטו בחודש, וכיום, בעיסוקיי החדשים, אני מרוויח יותר. מבחינה כלכלית, זה דווקא עשה לי טוב".

אז למה שלא תמשיך במגזר העסקי?
"לא באתי לעירייה בשביל להתפרנס. לפני הבחירות הרווחתי יותר במגזר הפרטי, כך שלמרות המשכורת המכובדת, מבחינתי מדובר היה בירידה בהכנסות. הייעוד שלי הוא לשרת את הציבור הרמת גני באהבה".

בדיעבד, אתה מצטער על הראיון ל"המקומון" שהוביל אותך לאופוזיציה?
"הקרע החל עוד לפני הראיון, שבו לא פסלתי אפשרות להתמודד לראשות העירייה. הראיון היה תוצאה של אירועים שנמשכו חודשים ארוכים, למעשה שנה שלמה".

מה הוביל לקרע ביניכם?
"צריך לזכור, שאם הייתי רוצה להתמודד לראשות העירייה בשנת 2023, הייתי תומך בזינגר בסיבוב השני ולא בשאמה הכהן. כשתמכתי בשאמה הכהן, נתתי לו הזדמנות אמיתית, מהלב, לפעול לטובת הציבור. לצערי, שאמה הכהן נכנע לחששות שווא שלו ושל עוזריו, שכאילו אני מתכוון להתמודד מולו, אף שהבהרתי מראש שאני מתכוון להתמודד רק בבחירות בשנת 2028".

במה זה בא לידי ביטוי ביחסים ביניכם?
"בשנה האחרונה, לפני שעברתי לאופוזיציה, שאמה הכהן ואנשיו פעלו להצר את צעדיי ולטרפד יוזמות שקידמתי לטובת הציבור, לצד התנהלות חסרת רסן של כרמל כלפיי. בנוסף, ראיתי סדר עדיפויות קלוקל, שאותו כבר לא הצלחתי לאזן, כפי שהצלחתי בשנה וחצי הראשונות. כל אלה הביאו אותי להחלטה לוותר על המשכורת המכובדת, העוזרים והמזכירות, ולצאת לשרת את הציבור הרמת גני מהאופוזיציה, בהתנדבות".

נראה היה שאתם פועלים בשיתוף פעולה. מה מנעו ממך לקדם?
"פעלתי לקדם תוכניות בתחומי החינוך, התחבורה והספורט לטובת הציבור. ראש העירייה ואנשיו פנו למנהלי אגפים, על מנת שלא יממשו את מה שקידמתי".

אז למה לא עזבת לפני כן?
"מי היה דואג לכ-30 אלף תלמידים במערכת החינוך בשיא משבר הקורונה? עשיתי את זה ביחד עם מירה שנן. לא יכולתי לעזוב את העירייה בעת המשבר, הייתה לי מחויבות לתושבים".

אחרי הראיון היו ניסיונות להידברות בינך לראש העירייה?
"ביקשו ממני להצהיר שאין לי שום כוונה להתמודד מולו לראשות העירייה ב-2023. סגן ראש העירייה לשעבר רמי פדלון והמנכ"ל לשעבר של משרד ראש הממשלה שמעון שבס ניסו לפשר".

ולא הסכמת?
"כאיש פוליטי, שעמד בראש תנועה ברמת גן, שזכתה בבחירות האחרונות בלמעלה מ-21 אלף קולות לראשות העירייה ולמועצה, אין לי את הפריווילגיה לומר שבשום מצב לא אתמודד על ראשות העירייה. אם כרמל היה ממשיך לפעול לטובת הציבור, כפי שפעלנו יחד בשנה וחצי הראשונות, ומכבד את ההסכם הקואליציוני בינינו – הייתי תומך בו גם בבחירות ב-2023. אבל כשראיתי שלא משתפים אותי ואני לא יכול להשפיע, קיבלתי החלטה קשה ואמיצה להמשיך לשרת את הציבור דרך האופוזיציה".

"שאמה הכהן שליט יחיד"

לפני כשבועיים חולל חגי אשר, ראש האופוזיציה במועצת העירייה, דרמה במערכת הפוליטית הסוערת בעיר, כשהודיע שהוא מצטרף לקואליציה העירונית יחד עם חברו לרשימה יונה טילמן. הצטרפותו של אשר, שבישיבות המועצה היה ממובילי המתקפות, לעתים הקולניות והאישיות, על ראש העירייה כרמל שאמה הכהן, עוררה תדהמה במערכת הפוליטית.

על פי הסיכום עם שאמה הכהן, מונה אשר למ"מ ראש העירייה ללא שכר, יו"ר מפעלי בית עמנואל ומחזיק תיק החינוך, ביחד עם ראש העירייה. יונה טילמן קיבל את תיקי החינוך הממלכתי-דתי ומורשת ישראל. במקביל, הפכו השניים לסיעה עצמאית.

יצוין כי אשר וטילמן נבחרו למועצת העירייה מטעם רשימתו של ראש העירייה לשעבר ישראל זינגר, יריבו המר של שאמה הכהן. הצטרפותם הדרמטית לקואליציה יצרה קרע בסיעה של זינגר, שפרש מהמועצה לאחר שהפסיד בבחירות לראשות העירייה.

החברה השלישית בסיעה, עו"ד אביבית מאור נמרודי, הודיעה שהיא נשארת באופוזיציה, כחברת מועצה יחידה מטעם סיעתו של זינגר. ההערכות הן שמאור נמרודי תהיה חלק מחזית שאותה יוביל אילני. "יהיה מועמד אחד מול שאמה הכהן. הפעם נהיה מאוחדים ולא נחזור על טעויות העבר", ציינה מאור נמרודי.

בקואליציה הביעו שביעות רצון מהמהלך, שהותיר את האופוזיציה עם חמישה מתוך 25 חברי מועצה – אילני, מאור נמרודי, אביהוא בן משה, מירה שנן ועו"ד חיה מנע. המשמעות היא שהאופוזיציה רחוקה מהיעד של שליש מחברי המועצה, דבר שהיה מאפשר לה לכנס פעם אחר פעם ישיבות מועצה שלא מן המניין.

בתגובה להתפתחויות האחרונות, אומר אילני: "אין שום קשר בין הדעה בציבור על תפקודה של העירייה, לבין התמיכה במועצת העירייה של גורמים כאלה ואחרים. הצטרפותם של אשר וטילמן לקואליציה מעידה על חוסר החשיבות ששאמה הכהן מייחס לתפקיד ממלא מקום ראש העירייה. מבחינתו, חברי מועצה אינם רלוונטיים. הוא שליט יחיד. התפקיד ניתן לאדם שהיה ממוקם במקום החמישי ברשימה של זינגר בבחירות, ואלמלא פרישת זינגר ואדווה פולק בתחילת הקדנציה, אפילו לא היה מכהן כחבר מועצה".

אשר מכהן כמ"מ ראש עירייה ללא שכר.
"מדוע התפקיד לא ניתן לראש סיעת הליכוד, שקיבלה בבחירות 2 מנדטים? מביך שעל כיסא מ"מ ראש העירייה, שעליו ישבו בעבר דמויות אייקוניות כמו דוד מלמדוביץ', שרגא ברוש ורמזי גבאי, יושב אדם שלא נבחר אפילו למועצת העירייה בתחילת הקדנציה. הרי הוא תקף בעבר הלא רחוק בחריפות את ההתנהלות של ראש העירייה וגם צעק בישיבות המועצה עם מגאפון. מבחינתי, זו הפוליטיקה הישנה שבאנו להחליף".

חברי האופוזיציה שהשתתפו בישיבת המועצה תמכו במינויו למ"מ ראש העירייה.
"אני הייתי מצביע נגד".

"איני חף מטעויות"

נראה שהיום אילני מצטער על כך שלא תמך בזינגר בסיבוב השני של הבחירות. "חשבתי אז שלתמוך בראש עירייה מכהן, שזכה בסיבוב הראשון רק ב-27% תמיכה, זו פגיעה בציבור שביקש שינוי", הוא אומר. "לא יכולתי, למרות הרווח האישי, להצטרף אז למי שפעלתי נגדו רבות בקדנציה הקודמת. זה לפגוע באמון הציבור. בדיעבד, אני מבין שההחלטה שלי לתמוך בשאמה הכהן הייתה נכונה לשעתה. לצערי, הוא בהרבה דברים יותר גרוע מזינגר".

מתחרט?
"איני חף מטעויות, ואני כאן בשביל לתקן".

מאמין שתהיה מועמד יחיד מול שאמה הכהן?
"אני מאמין שכולם יתלכדו סביבי. כמי שהוכיח בשנתיים וחצי בקואליציה שהוא איש עשייה ומה שחשוב לו זו טובת הציבור ולא הכיסא, כראש הסיעה שקיבלה הכי הרבה קולות למועצת העירייה וכמי שהיה הכי קרוב לעלות לסיבוב השני – אני מעריך שאהיה המועמד היחיד מול ראש העירייה, ואני פועל לשם כך".

ואם יגיע מועמד חיצוני?
"אני לא מאמין שזה יקרה. בבחירות הקרובות, הבחירה תהיה או אילני או שאמה הכהן, וכבר התחלתי את הקמפיין".

אתה מרבה לתקוף את ראש העירייה, אבל רואים את תנופת הפיתוח באזורים שונים בעיר.
"שאמה הכהן לא קוסם, והוא לא המציא כסף חדש שלא היה לפני כן. הכספים הרבים שיש לעירייה לעבודות פיתוח הם תוצאה של הסכם הגג עם המדינה. הדבר דומה לילד שלא מפסיק לאכול ממתקים, וסופו יהיה להגיע לרופא השיניים. כשעשרות אלפי יחידות הדיור החדשות ייבנו, נבין את המשמעויות. העיר הייתה בתנופת עשייה כשהייתי סגן ראש עירייה וגם בקדנציה של זינגר שופצו עשרות גנים ציבוריים".

המשפחה תומכת בהתמודדות שלך?
"מבחינת הזמן שיש לי עם אשתי והילדים, וגם מבחינה כלכלית – אשתי הייתה מעדיפה שלא אתמודד, אבל היא יודעת כמה אני אוהב את העיר והתושבים ושמדובר בשליחות, והיא תומכת בי".

אתה מאמין שיש לך סיכוי לזכות?
"לכרמל יש מספיק אנשים שנפגעו. בעזרת השם ובעזרת התושבים, אני אהיה ראש עיריית רמת גן".

מהעירייה נמסר בתגובה: "התפרקות האופוזיציה תחת ידי אילני מדברת בעד עצמה ומעידה על האמון בו, בדרך התנהלותו ובסיכוייו להיבחר. אילני ממשיך להתנהג כילד, שמתוסכל מזה שלקחו לו את הצעצוע, ומתבכיין שאכלו לו ושתו לו ללא הפסקה. בבכי ובשקרים לא מנהיגים עיר, אלא בהוגנות, באחריות ובמנהיגות".