הסופה "כרמל" הגיעה לאזורנו וכתוצאה מהרוחות העזות, עץ קרס על גבר בן 40 בדרך רזיאל בנתניה ופצע אותו באורח קשה. סגן מפקד מחוז הצפון בכבאות והצלה לישראל תת טפסר יאיר אלקיים שוחח היום (שני) עם גדי נס ברדיו צפון 104.5FM והתייחס לסכנות ולהיערכות לקראת שיאה של הסופה: "אנחנו מעדיפים להגזים ולתגבר כוחות, שאם במידה נצטרך אנחנו ערוכים".

בפתח דבריו אמר אלקיים: "החל מאתמול אנחנו ערוכים, תגברנו צוותים בתחנות, ריעננו את כל הסירות שלנו ואת הצוותים המיוחדים. יש מקומות שאנחנו יודעים שמועדים לפורענות ואנחנו בקשר כל הזמן עם השרות המטאורולוגי ואיפה שאנחנו מבינים שיש סיכון, אנחנו מציבים כוח. שיתוף פעולה מלא עם הרשויות, השב״כ והמשטרה ומוכנים לסערה".

בהמשך, התייחס אלקיים לגעתון בנהריה, הידוע כאזור מועד לשיטפונות: "אנחנו מוכנים בכוחות מתוגברים באזורים האלו וכוח סיוע שנוכל לתת למחוז בנהריה. יש לנו את אזור נחל חילזון שיעלה גדותיו ובהחלט נערכים. ההנחיות לציבור הן לא להיכנס לנחלים. זה לא הזמן. כל אנשי הג׳יפים חכו לימים אחרים. חשוב לנו שכולם מבינים שיש פה סערה ויפעלו בזהירות".

לאיזה סוג של סערה אנו מצפים?
"אתמול הייתה הערכת מצב ארצית והעלנו מישהו מהשרות המטאורולוגי, והבנו שהסערה תגיע היום בצהריים, ומהבוקר יש רוחות חזקות. סערה זה שילוב של רוח חזקה וכמויות גדולות של גשם. בכל מקרה אנחנו מוכנים לכל קריאה. אנחנו מעדיפים להגזים ולתגבר כוחות, שאם במידה נצטרך אנחנו ערוכים".

רשות הטבע והגנים מתכוננת לסערה
בתוך כך, רשות הטבע והגנים סגרה במהלך היום שורה ארוכה של שמורות טבע, גנים לאומיים ומסלולי טיול בעקבות התראות מזג אוויר חמורות בהם: כל מסלולי הגלישה במדבר יהודה וכן כל מסלולי ההליכה בנחלים דרגה, משאש, תקוע, אוג ונחל פרת. כמו כן נסגרו הגן הלאומי ארבל, נחל תבור, נחל ראש פינה, נחל עמוד תחתון, כל שבילי נחל עמוד עליון למעט המסלול המעגלי, הגן הלאומי מצדה והכניסה לגן הלאומי חוף בית ינאי.

בגן הלאומי קיסריה ובעין עבדת נסגרו חלק מהמסלולים. החברה הממשלתית להגנת מצוקי חוף הים התיכון הודיעה כי עקב מזג האוויר הסוער בחופי ישראל הצפוי גם בימים הקרובים, קיים  חשש ממשי להתמוטטויות מצוקים ונפילות סלעים ברצועת מצוקי החוף. החברה ממליצה לציבור הרחב לפעול במשנה זהירות ולהימנע משהיה בקרבה מסוכנת למצוקים עקב הסכנה הצפויה.

הים סוער בקיסריה. צילום: עידן יצחקיאן, רשות הטבע והגנים

בשאלות לגבי מסלולים ואתרי טיול מומלץ להתעדכן טרם היציאה לטיול עם מוקד רשות הטבע והגנים 3639*, וברשות מזהירים: חל איסור מוחלט להיכנס לאפיקי נחלים בזרימה ברגל וברכב עד לירידה מוחלטת של מפלס המים, אסור להתקרב לשפת נחל בשעת שיטפון מחשש להתמוטטות הגדה, ירידה משבילי טיול מסומנים אסורה ומסוכנת – בהצטברות שלג על הקרקע קשה להבחין בשילוט אזהרה של מיקוש וסכנות אחרות.

המוסד לבטיחות ולגהות מתגבר את הערנות של עובדי העגורנים בישראל לשמירה על הנחיות הבטיחות בזמן רוחות סוערות והוציא רענון לשורה של הנחיות בטיחות באתרי הבנייה בעקבות הסערה. "על מנהלי העבודה להקשיב למפעילי העגורנים במיוחד במצבים מסוכנים ובעת מזג אויר סוער וקיצוני המחייב הפסקת עבודה בהתאם להחלטת המפעיל הנמצא על העגורן ועלול לסכן את עצמו ואת העובדים באתר", אמר מ"מ מנכ"ל המוס"ל, ד"ר מיקי וינקלר.

ברד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
ברד בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

כיום רשומים בישראל כ-2,700 עגורנים, מתוכם כ-1,300 המותקנים בפועל באתרי הבנייה השונים ברחבי הארץ. כ-211 דיווחים הגיעו ל"קו החיים" של המוס"ל בשנת 2021 עד כה על עגורנים ומנופים שלא פעלו בהתאם להנחיות הבטיחות והיו חשופים לסכנת קריסה או התהפכות. בסקר בטיחות של המוס"ל למפעילי העגורנים שנערך בשנת 2020, 14% מהמשיבים היו מעורבים בתאונות עבודה בהם נפגע עובד באתר העבודה הנוכחי ו-35% בתאונות עבודה שבהן נפגע עובד במקומות עבודה קודמים.