בריונות ברשת והטרדות מיניות כלפי אנשים עם מוגבלות החמירו מאוד בתקופת הקורונה בעקבות התגברות השימוש במחשבים וברשתות החברתיות. במטרה להציף את הנושא ולהביא ליתר מודעות בקרב האוכלוסייה, ערכה השבוע המכללה האקדמית נתניה, בשיתוף עם עיריית נתניה וכפר עידוד, כנס אשר עסק בסכנות ברשת בקרב אנשים עם אוטיזם.

בכנס, אשר נערך ביוזמת אורי אברוצקי, מרצה בבית הספר למינהל עסקים ותקשורת במכללה האקדמית נתניה ודירקטור בכפר עידוד, נערך פאנל יוצא דופן, שהורכב מבוגרים המתמודדים עם אוטיזם אשר עברו בעצמם הטרדות מיניות ברשת.

בין הבוגרים הייתה גליה סמו, דיירת בכפר עידוד, לוקה באוטיזם בתפקוד גבוה ומתמודדת עם מוגבלות שכלית: "נכנסתי לאתר היכרויות כדי להכיר בן זוג. אך מהר מאוד הוא ביקש ממני לשלוח לו תמונות עירום שלי בזמן שהוא שולח לי בעצמו תמונות עירום שלו. כשאמא שלי גילתה, היא פשוט סגרה לי את הפייסבוק והסבירה לי על המשמעות של מה שחוויתי. המשטרה פתחה בחקירה בגלל מה שקרה לי".

נועה ברק, דיירת בכפר עידוד, לוקה באוטיזם בתפקוד גבוה, שיתפה כי יום אחד הופיע לה בשידור חי בפייסבוק סרטון שבו רואים אנשים מקיימים יחסי מין. "זה הבהיל אותי מאוד וגם הרגיז אותי. בהתחלה לא ממש הבנתי, אבל כשהבנתי נלחצתי מאוד ולא ידעתי מה לעשות".


על פי דוח של המועצה לשלום הילד, מאז 2008 חלה עלייה של פי שלושה במספר התיקים שנפתחו בגין עבירות על הטרדה מינית כלפי קטינים ברשת: "יש רצון של אנשי המקצוע, ובוודאי בכפר עידוד, לעודד אנשים עם מוגבלות שהינם בגירים לערכים של עצמאות ופרטיות, והדבר יוצר מצבי סיכון רבים יותר", הסביר אברוצקי. "כיום אין גוף בישראל שמטפל בתחום זה באופן מוסדר ורשמי ושמהווה כתובת אחת לטיפול וסיוע לאנשים עם צרכים מיוחדים אשר נפגעו. המשמעות היא שהפוגעים עדיין נמצאים שם".