80. דני קושמרו, אילה חסון, תמר איש שלום, יונית לוי, מיכל רבינוביץ' - מגישי מהדורות החדשות הנצפות בישראל
משדרי החדשות והאקטואליה כבר מזמן נעשו לחלק מתעשיית הבידור והשואו ביזנס בארץ ובעולם. הפיכתם של המגישים מקריינים לכוכבים היא פועל יוצא של התופעה, ואין ספק שיש להם חלק בנאמנות של הקהל לערוצים השונים, על אף השגשוג המתמשך של הרשתות החברתיות. דני קושמרו, אילה חסון, תמר איש שלום ויונית לוי - כולם יחד וכל אחד לחוד - מייצגים היטב את המגמה.

אומנם המהפכה הדיגיטלית העצומה גרמה לכך שהמספרים לא ממש החמיאו למהדורות החדשות המרכזיות והנצפות בישראל, אבל ייתכן שמדובר בסך הכל בתקופת מעבר. במערכות השונות מנסים להבין איך להתמודד עם הרגלי הצפייה של הצופים הצעירים יותר, שחלק לא מבוטל מהם מעדיף לצרוך את החדשות שלו ממקורות חלופיים. יהיה מעניין לעקוב אחר מה שיקרה למהדורות החדשות השנה כי התחושה היא שלמגישים שלהן, בניגוד אולי לחלק מהפרשנים, עדיין שמורה לציבור פינה חמה בלב.

האם תצליח יונית לוי לשמר את העניין במהדורה היומית המרכזית של ערוץ 12? האם תצליח העברתה של הילה קורח המוערכת למהדורה של השעה שמונה בערב בערוץ 13 במקום תמר איש שלום, שעוברת למהדורת השבת? מה יהיה על היומנים של שישי בערב, אלו שמגישים דני קושמרו (12) ואיילה חסון (13)? ואגב כך: האם מהדורת החדשות של כאן 11 היא עדות להצלחתה של מיכל רבינוביץ' ושל התאגיד או ש"ערוץ 1" פשוט נתפס כמאוזן יותר? ואולי בכלל יצליח ערוץ 14 לייצר מהדורת חדשות ימנית אלטרנטיבית? עושה רושם ששנת 2022 עשויה לשנות את מעמדן של מהדורות החדשות המרכזיות, ואולי אף את יחסי הכוחות ביניהן.

100 המשפיעים של מעריב: 20 המקומות הראשונים | זו האישיות המנצחת

79. יואל רזבוזוב, שר התיירות
 ודאי לא כך ציפה שר התיירות יואל רזבוזוב לסגור את שנת 2021. שבעה חודשים לאחר מינויו לשר, לראשונה בחייו, עם כינון ממשלת השינוי, הענף שבראשו הוא עומד ניצב בפני שוקת שבורה, ועתידו לוט בערפל.

רזבוזוב יודע שידיו, במקרה הזה, כבולות: עוד ועוד מדינות באירופה הופכות לאדומות, ישראל נאבקת בכל כוחה בחדירת זן האומיקרון לשטחה - והתיירות הישראלית היא הראשונה והעיקרית לשלם את המחיר. רזבוזוב נאבק בימים אלה בעיקר בנושא הפיצויים שלהם יזכו סוכני הנסיעות ומורי הדרך, אך ברור כי מדובר בטיפה בים לנוכח מצבו האנוש של הענף, שלא ברור כיצד יתאושש ומתי.

כל זאת בזמן שרזבוזוב עדיין מתרגל לתפקידו, תשע שנים לאחר שהחל את דרכו הפוליטית כשהצטרף לרשימת המייסדים של יש עתיד ושש שנים לאחר שהפך לראשונה לחבר כנסת, הג'ודוקא לשעבר, שגדל בקריית ים, הפך לאחד השרים הצעירים בממשלה.

חייו של רזבוזוב ידעו עליות ומורדות: בצעירותו נחשב הג'ודוקא לאחד הספורטאים המבטיחים בישראל וסומן מיד כמועמד למדליה אולימפית. בגיל 16 זכה באליפות ישראל, ולאחר מכן בשתי מדליות כסף באליפויות אירופה, וב־2004 הוא נכלל בסגל של נבחרת הג'ודו למשחקים האולימפיים באתונה. למרות הופעה פושרת על המזרן (סיים את דרכו ברבע הגמר), נראה היה ששיאו של רזבוזוב עוד לפניו.

אולם שנתיים לאחר מכן, ובעיצומן של ההכנות למשחקי בייג'ינג 2008, הגיעה פציעה ששינתה את מסלול חייו. היכולת נפגעה, הביטחון ירד גם הוא, ודווקא לאחר שכבר נכלל בסגל לאולימפיאדה, הגיעה פציעה נוספת שהייתה שריקת הסיום לקריירה הקצרה שלו. בד בבד הוא החל לצעוד בדרכו הציבורית, כשנבחר למועצת עיריית נתניה, וב־2011 תלה רזבוזוב את החלוק סופית.

ומה בהמשך? בפוליטיקה, בדיוק כמו בג'ודו, אתה טוב כמו הקרב האחרון שלך, וגם בזירה הזאת רזבוזוב רעב להישגים. אולם נראה שגם הפעם לא הכל תלוי בו: התיירות תמשיך לשלם את מחיר הגבלות הקורונה גם בשנים הקרובות, ורזבוזוב ינסה להפעיל את כל כובד משקלו כדי להשיג פיצויים ראויים לעוסקים בענף.

המשפיעים של מעריב - מקומות 100 עד 81: הכוכבים בספורט ובבידור 

יואל רזבוזוב (צילום: יש עתיד)
יואל רזבוזוב (צילום: יש עתיד)

78. אבי גבאי, לשעבר מנכ"ל סלקום. מתמודד על רכישת פרטנר
לפני פחות מחודשיים נדהם שוק הסלולר מהודעתו הדרמטית של אבי גבאי על פרישתו מתפקיד מנכ"ל סלקום, ימים ספורים לאחר שהחברה הציגה דוחות כספיים מצוינים. זמן לא רב אחר כך גם נודעה הסיבה להתפטרות המפתיעה: גבאי חבר לשלמה רודב, יו"ר בזק לשעבר, ולמורי ארקין כדי לרכוש את פרטנר, חברת התקשורת והסלולר המתחרה.

קבוצת המשקיעים שנשאה ונתנה על רכישת פרטנר כוללת גם שלושה גופים מוסדיים שירכשו מהאצ'יסון הסינית את החברה תמורת 300 מיליון דולר. בינתיים התעורר גם ועד עובדי החברה ותבע לקבל מהמוכרים בונוס על המכירה וגם לגבש איתם הסכם קיבוצי, מאחר שזה הקיים יפוג בשבוע הבא. לצורך כך שכר ועד העובדים את שירותיו של יו"ר ההסתדרות ושר המשפטים לשעבר אבי ניסנקורן, ואם תושלם עסקת המכירה, נהיה עדים למצב מעניין שבו יו"ר ההסתדרות לשעבר ימצא עצמו במשא ומתן מקצועי עם היו"ר לשעבר של מפלגת העבודה.
גבאי מונה לתפקיד מנכ"ל סלקום לפני כשנתיים, בתחילת 2020, בידי בעל השליטה דאז אדוארדו אלשטיין ומי שכיהן אז כיו"ר עמי אראל, והצליח להחזיר את החברה לרווחיות רבה.

בעבר שימש גבאי כמנכ"ל בזק, פרש ממנה לאחר שורה של הצלחות מקצועיות ואקזיט נאה על המניות שבהן החזיק - ובתווך, כזכור, התמודד בבחירות לראשות מפלגת העבודה.

המשפיעים של מעריב - מקומות 41-60: החזקים בפוליטיקה ובעסקים

אבי גבאי (צילום: יוסי אלוני)
אבי גבאי (צילום: יוסי אלוני)

77. לירון הרשקוביץ ומבשרת נבו, מייסדים ומנהלים, ריפבליק יועצים
ריפבליק יועצים היא הפירמה שממשיכה להוביל בפער גדול את ענף הייעוץ הרגולטורי והלובינג בישראל, ומלווה בשוטף יותר מ־100 לקוחות. עם לקוחותיה של ריפבליק נמנים גופי ענק כמו מובילאיי, מקס, מכבי שירותי בריאות, קבוצת שלמה, קשת 12, ויסוצקי, דלק קידוחים, החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, מרכז השלטון האזורי, IWI, נמל מספנות ישראל, גרנות, אהבה ים המלח והולמס פלייס.

ריפבליק הוקמה בינואר 2017 בידי מבשרת נבו ולירון הרשקוביץ. החברה מתמחה ועוסקת בשלוש צלעות מרכזיות - ייעוץ רגולטורי, ניהול משברים רגולטוריים ומחקר ומידע רגולטורי. ריפבליק הייתה הראשונה לזהות את השינוי בענף, ובחרה להוביל קו של מקצוענות ויכולות מחקריות ולתת פחות דגש על פוליטיקה, או כפי שצוטט לקוח גדול של החברה: ״עם ריפבליק אני קודם כל חושב ואחר כך עושה, יש להם יכולות מחשבה ויצירתיות שאין בשום מקום אחר״.

לפני כשנה נחתם הסכם שיתוף הפעולה הראשון בין חברת ריפבליק לבין פירמת עורכי הדין M&A באיחוד האמירויות. ההסכם הניב פעילויות הדדיות רבות, והפך לחלק חשוב בהתחממות היחסים העסקיים בין המדינות, שכן רגולציה היא אבן יסוד בהתפתחות העסקית של כל חברה.
בשנה האחרונה מיצבה עצמה ריפבליק כפירמה בינלאומית, והיא מרחיבה בימים אלו את מתן שירותיה הרגולטוריים בארה״ב ובבריטניה. אם כן, כל הסימנים מעידים על כך ששנת 2022 תהיה עוד שנת פריצה עבור ריפבליק כפירמת ייעוץ רגולטורי ומחקר בינלאומי.

לירון הרשקוביץ (צילום: רענן כהן)
לירון הרשקוביץ (צילום: רענן כהן)

מבשרת נבו (צילום: יח''צ)
מבשרת נבו (צילום: יח''צ)

76. עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל
עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל, הצליחה לעמוד השנה באחד האתגרים המעניינים בעידן הרשתות החברתיות: הניסיון להותיר את הפלטפורמה, שקמו לה מתחרות אחיות רבות ומוצלחות, רלוונטית ומשפיעה גם בקרב בני הדור הצעיר, אלה שנוטשים את הרשת החברתית ששינתה את פניה של החברה האנושית ברחבי העולם.

בד בבד עם שימור הרלוונטיות של פייסבוק בקרב קהל הגולשים הצעיר והמתוחכם יותר, מנכ"לית החברה בישראל מצליחה לעמוד בפרץ של הביקורת הרבה שלה זכתה השנה הרשת החברתית, בייחוד בתקופה האחרונה. את האנרגיות היא מחלקת בין ניהול המשברים להשקעה המוצלחת במתחם החדשנות של פייסבוק ישראל, שמעניקה תשומת לב רבה למיזמים ולסטארט־אפים ישראליים, במטרה לפתח ולטפח את מנוע החדשנות של המדינה שכבר זכתה לכינוי "סטארט־אפ ניישן".

סופר תאני סומנה כבר בשנת 2009 כאחת ההבטחות של עולם העסקים בישראל. היא שימשה בעבר כמנכ"לית קידום ויו"ר חברת הסטארט־אפ ג'ינג'ר תוכנות. לתפקידה כאישה המשפיעה ביותר על תחום הדיגיטל בישראל מונתה ב־2014, ומגזין "פורבס" בחר בה פעמיים לאחת מ־50 הנשים המשפיעות בארץ.

אחד המשברים בשנה החולפת נגע לעדכון מדיניות הפרטיות של וואטסאפ, שזכתה לקיתונות של ביקורת. סופר תאני חידדה את המחויבות לפרטיות של החברה, ובכך נדמה שהצליחה שוב לשקם את קבוצת פייסבוק (עוד בטרם הפכה להיות קבוצת "מטא") מעוד משבר תדמיתי. כל זאת היא עושה באמצעות ניהול דומיננטי, עדכני, חריף ולא מתנצל.

מובן שהצלחתה, וכן הביקורת נגד הרשת, תלויה במידה רבה בצעדי ההנהלה של מטא בחו"ל, אולם הרושם הוא שכל מה שתלוי בתאני סופר, כמנכ"לית השלוחה הישראלית של הפלטפורמה החברתית, יוסיף להתנהל כהלכה.

עדי סופר תאני (צילום: מירי דוידוביץ)
עדי סופר תאני (צילום: מירי דוידוביץ)

75. אוה מדז'יבוז', המנכ"לית היוצאת של הרשות לקידום מעמד האישה
בתום קדנציה מלאה ומוצלחת כמנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, שנמשכה ארבע שנים, אוה מדז'יבוז' תסיים את תפקידה ממש היום, יומה האחרון של השנה האזרחית. מדז'יבוז' נחשבת לפורצת דרך בתחום התקשורת וקידום מעמד האישה. היא שימשה בעבר כיו"ר הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו, כמנכ"לית רדיו תל אביב, כסמנכ"לית שידורי קשת וכמנכ"לית קבוצת מעריב.

מדז'יבוז' ייצגה את ישראל בדיוני ועדת האו"ם לזכויות אדם, הובילה קמפיינים ציבוריים לקידום מעמד הנשים והענקת פרס ישראל לנשים ויצאה נגד הסדרים מקלים לנאשמים בעבירות מין. לתפקיד מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה היא מונתה בידי השרה גילה גמליאל, לאחר 16 שנים שבהן עבדה בתפקידים בכירים בעולם התקשורת וכחברה בדירקטורים של חברות גדולות במשק.

אחד הפרויקטים שיזמה בתפקידה החשוב היה קמפיין "תתמודדי", שמטרתו הייתה להוביל לעלייה בייצוג הנשים בבחירות המוניציפליות בשנת 2018, והוא הוכתר בסופו של דבר כהצלחה, והביא לעלייה ניכרת בייצוג נשים בבחירות המקומיות. במסגרת תפקידה יזמה והובילה פיילוט להטמעת חינוך מגדרי בקרב בני הגיל הרך, בשיתוף משרד החינוך, והמשיכה את תהליך הטמעת התקציב המגדרי במשרדי הממשלה השונים.

בשנים האחרונות הפכה מדז'יבוז' דוברת, מתוקף נסיבות חייה האישיות, בנושא חברתי חשוב אחר: הורות לילד על הרצף האוטיסטי. היא חשפה את חייה ואת חיי בנה בגילוי לב והצליחה לעורר מודעות גם בתחום הזה.

המשפיעים של מעריב - מקומות 21-40: הרופאים בחזית הקורונה, פוליטיקאים ואנשי עסקים נועזים

אוה מדז'יבוז' (צילום: ענבל מרמי)
אוה מדז'יבוז' (צילום: ענבל מרמי)

74. אביגדור יצחקי, יו"ר מפעל הפיס
אביגדור יצחקי משמש כיו"ר מפעל הפיס וכיו"ר נאמני מרכז שניידר. הוא כיהן בעבר כראש מטה הדיור הלאומי, כמנכ"ל משרד ראש הממשלה וכח"כ מטעם מפלגת קדימה. בשנה האחרונה הוביל יצחקי מהלכים חשובים מאוד בתחום החברתי, והפך את מפעל הפיס לגוף שמרכז סביבו את המגזר השלישי ואת עולם הפילנתרופיה בישראל.

אחת מפעילויותיו בארגון הייתה להתמקד באוכלוסיות יעד מסוימות, ובהן אנשים עם מוגבלות, נוער בסיכון והגיל הרך. כן פעל למען קידום תוכניות המעודדות הפגת בדידות בקרב האוכלוסייה הוותיקה לצד פעילויות המעודדות העצמת נשים.

יצחקי ומפעל הפיס כולו דואגים בשנים האחרונות לפנות לכלל החברות במשק כדי לעודדן להעסיק עובדים עם מוגבלות, לנוכח הנתונים המלמדים כי רק 40% מבעלי המוגבלות שכשירים לעבודה מצליחים להשתלב במשק הישראלי. השאיפה של יצחקי בתחום זה היא להעלות את הנתונים ל־60% לכל הפחות.

מפעל הפיס השקיע משאבים רבים מאוד בשנת 2021 בהובלת קמפיינים להעלאת המודעות לנושאים חברתיים רבים, בהם, כאמור, בדידות בקרב האוכלוסייה הוותיקה והשלכותיה וכן עידוד צריכה של תוצרת מקומית כחול לבן, עידוד ההתחסנות בקרב הציבור, פעילות לילה סגול - שעמדה השנה בסימן העלאת המודעות לצורכיהם של אנשים עם מוגבלות ותעסוקה שווה לכולם ועוד, נוסף לפעילויות החשובות השוטפות, המאפיינות את הארגון מאז ומתמיד.

100 המשפיעים של מעריב: 20 המקומות הראשונים | זו האישיות המנצחת

אביגדור יצחקי (צילום: כפיר סיון)
אביגדור יצחקי (צילום: כפיר סיון)

73. ערן יעקב, מנהל רשות המסים, ומאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי
בימים כתיקונם נתפסים המוסדות הממלכתיים שבראשם מכהנים ערן יעקב, מנהל רשות המסים, ומאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי, כאפורים - אפילו משעממים - כאלה שהאזרחים לא ממש נהנים לפגוש. אולם רצה הגורל ומגיפת הקורונה העמידה את השניים בחזית המלחמהעל הפיצויים: רשות המסים פיצתה את בעלי העסקים; והביטוח הלאומי דאג לתשלומי החל"ת למי שהקורונה כילתה את פרנסתו.

שניהם נחשבים, כל אחד בסגנונו, לדעתניים. לא פקידים אפורים, אלא אנשים שאינם חוששים להביע את דעתם, גם כשהיא לא נוחה לשומע. יעקב התבטא לא מזמן נגד מעלימי הכנסות באמצעות מטבעות דיגיטליים, והצהיר: "עוד נגיע גם אל כל מי שמתחכמים בקריפטו". יעקב היה בעבר המשנה למנכ"ל משרד האוצר, ונדמה כי הוא מחזיק באחד התפקידים הכי כפויי טובה במערכת הציבורית.

בתחילת משבר הקורונה, לדוגמה, האשימו את רשות המסים בכך שהיא מייגעת את בעלי העסקים ומעכבת את תשלומי המענקים שאושרו להם. נופפו מולו בשיטה הגרמנית, שלפיה קודם כל ניתנו לבעלי עסקים מענקים כדי שישרדו - בלי לדרוש הוכחות לירידה במחזורים ומתוך אמונה כי הרוב מדווחים אמת, ומי שלא, כבר יפגוש את רשות המסים בפרק הבא. אך כשהוא יישם לבסוף את המדיניות הזאת בדיוק, ובעלי עסקים נדרשו להחזיר מענקים שקיבלו על סמך דיווחים מוטעים ומטעים שהעבירו לרשות המסים, זעקה קהילת העצמאים חמס וגלגלה את הנושא לפתחו של בג"ץ.

ערן יעקב (צילום: מרק ניימן)
ערן יעקב (צילום: מרק ניימן)

שפיגלר צמח גם הוא בתוך השירות הציבורי והיה בעברו מנכ"ל קק"ל ומנכ"ל משרד הדתות. כאמור גם שפיגלר ידוע כמי שאוהב לעמוד על דעתו, גם כשהיא סותרת את הציפיות ממנו. הוא אינו מהסס לתקוף את בכירי האוצר, וזכורה לו האמירה "שאול מרידור לא יודע מה זה להיות מובטל" שהפנה אל ראש אגף התקציבים  במשרד, זמן קצר לפני שמרידור התפטר מתפקידו. כששר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ מתח ביקורת על הביטוח הלאומי, הוא הזכיר לציבור ולתקשורת שמשרד האוצר לא ממונה עליו ושהוא אינו כפוף לו.

אולם המילים, כך נדמה, חשובות הפעם מעט פחות מהמנגינה. העובדה ששני העומדים בראשי המנגנונים הללו הפכו למוכרים מדברת בעד עצמה: הקורונה הוכיחה עד כמה חיוניות הכנסות המדינה ממסים לשימוש בעת צרה; והביטוח הלאומי - כמו קופות החולים בעת מבצע החיסונים - לימד את הציבור את החשיבות הרבה שבקיומו של מנגנון רווחה יעיל ומתפקד.

מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מאיר שפיגלר (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

72. רן ארז ויפה בן דויד, יו"ר ארגון המורים ומזכ"לית הסתדרות המורים
רן ארז, יו"ר ארגון המורים, ויפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים, נחשבים לבולדוזרים שמובילים את האיגודים המקצועיים במערכת החינוך בישראל  כבר שנים. ארז נבחר לתפקידו כבר בשנת 1997, ובן דויד בשלהי שנת 2016. שניהם החלו את דרכם המקצועית כמורים לספורט בדרום הארץ - ארז באשדוד ובן דויד בירוחם.

ארז נולד ברומניה ועלה לישראל עם משפחתו בגיל 17. אומנם הוא גדל והתחנך בבית מסורתי, אך לאחר שלחם במלחמת ששת הימים שינה את אורח חייו ונהפך לדתי. הוא נחשב לאחד מאנשי החינוך הוותיקים בישראל ומוביל מאבקים ציבוריים חריפים עם הארגון שבראשו הוא עומד.
בן דויד החלה כאמור את דרכה כמורה בירוחם ולאחר מכן לימדה בקריית גת. בהמשך שימשה כמנהלת אגף הספורט בעיריית ירוחם. בשנת 2001 נבחרה לתפקיד יו"ר סניף הסתדרות המורים שם. משנת 2005 שימשה במגוון תפקידים בהנהגת הסתדרות המורים - הבכיר בהם היה סגנית מזכ"ל הארגון. עם התפטרותו של יוסי וסרמן, נבחרה לתפקיד יושבת הראש, והייתה האישה הראשונה לאחוז בו מאז הוקמה הסתדרות המורים ב־1903.

רן ארז (צילום: פיני חמו)
רן ארז (צילום: פיני חמו)

ברמה הציבורית בלטה בן דויד כשעמדה בראשם של מאבקי המורים נגד הדרישות שהופנו כלפיהם בזמן ניהול משבר הקורונה, בהן החזרת ימי לימוד שבוטלו בשל הסגרים וחיסונו של כלל ציבור המורים. לאחרונה היא עוררה סערה כאשר דרשה להחריג מורים שנפשו בחו"ל מחובת הבידוד המוטלת על כל אזרח, שכן, לטענתה, בידוד מורים ייאלץ אותנו לייבא "מורים מסין". אמירות כאלו ואחרות זיכו אותה בחיקוי ב"ארץ נהדרת", אבל גם קוממו נגדה רבים. אולם נראה שלבן דויד זה לא מפריע: כל עוד היא אהודה על אלו שהיא מייצגת, דימויה הציבורי משני בעיניה.

יפה בן דויד (צילום: תומר אפלבאום)
יפה בן דויד (צילום: תומר אפלבאום)

71. אבי וייס, ברוך שי, אבירם אלעד, קובעי סדר היום החדשותי בערוצים 12, 11 ו־13
 בראש גוף החדשות המרכזי בישראל עומד כבר שנים רבות אבי וייס, מנכ"ל חברת החדשות של ערוץ 12. על אף ירידה ברייטינג של המהדורה המרכזית וביקורות שסופג "אולפן שישי", הוא מצליח לשמור על מהדורת החדשות שלו כנצפית ביותר בישראל. חדשות 12, בניהולו של וייס, ואתר N12, שמצליח לייצר באז, הופכים את חברת החדשות של הערוץ לזו שקובעת את סדר היום החדשותי בישראל. גם מי שהפך אותה לשק חבטות, וכאלה יש גם מימין וגם משמאל, מתקשה להתעלם ממנה, וספק אם המאמצים שעושים מתחריו - כולל ערוץ 14, שמתיימר להיות רשת "פוקס" הישראלית - יצליחו לערער את ההגמוניה הזאת. חדשות 12, אם תרצו בכך ואם לאו, היא עדיין המהדורה המרכזית הראשונה שרוב הצופים יבחרו בה. וייס ואנשיו ממשיכים לנתב דרכה את השיח בישראל, וכנראה ימשיכו עוד לעשות זאת בקרוב.

גם בשנה החולפת הצליח ברוך שי, מנהל חטיבת החדשות של תאגיד השידור הציבורי "כאן", להתנהל בהצלחה מול מתחריו בערוצים המסחריים. מהדורת החדשות של כאן 11 ממשיכה לתפוס תאוצה. דוגמה טובה לכך קיבלנו בעת מבצע שומר החומות, שבה הצליחו חדשות התאגיד להעלות את הרייטינג ולשמש חלופה נאותה לכל מי שמצא את עצמו שבע מפמפום בלתי פוסק של שידורי רצף. זה קרה בעיקר בזכות הגשה נטולת עודף חשיבות עצמית וצוות עיתונאים ומגישים  - ויש לומר, הרבה מגישות - צעיר ורענן, המייצג את פני הדור הבא של התקשורת הישראלית, שמנסה וגם מצליח לעשות דברים בצורה קצת אחרת.

האתגר שעוד עומד בפניו של שי בשנה הקרובה הוא לא רק לשפר את הרייטינג, אלא להקפיץ את מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ לדרגת מתחרה ברורה לערוצים המסחריים. עם האיכות כאמור, אין בעיה, נותר כעת רק שלב המיתוג וחיזוק תדמיתו של השידור הציבורי. אבירם אלעד, המנכ"ל החדש של חדשות 13, נכנס לתפקיד בערוץ שעבר טלטלות לא פשוטות בשנים האחרונות ונאבק על חייו. אלעד, איש תקשורת עם ניסיון רב, שימש בעבר כעורך הראשי של "וואלה!" וכראש מחלקת החדשות של "הארץ". הוא נכנס לתפקידו הראשון כמנהל ערוץ מסחרי עם הבטחות גדולות, פרגון של קולגות מכלי התקשורת השונים, ובעיקר עם אמונה רבה שהוא זה שיצליח לייצב את הספינה המכונה רשת 13 ולהעמיד אותה כחלופה כמעט שווה למתחרה הגדולה ב־12. בינתיים זה לא קרה - וברור שזה לא יקרה בן לילה - אבל אולי הדם החדש שזורם בעורקים של הערוץ החבוט יצליח לעשות את השינוי.

אבי וייס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
אבי וייס (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

70. גלעד ארדן, שגריר ישראל באו"ם
חלק גדול מהשנה כיהן גלעד ארדן כשגרירה של ישראל הן באו"ם והן בארה"ב. תפקידו הכפול עורר ביקורת מצד מתנגדיו וגם דרש ממנו יכולות ביצוע ברמות הגבוהות ביותר. עם סיום השנה, מתברר שארדן עמד במשימה בהצלחה. בחודש נובמבר הוא סיים את תפקידו כשגריר בוושינגטון, ומאז הוא ממשיך לייצג את ישראל באו"ם. גם בכובעו זה ארדן בולט בהשפעתו מבחוץ על הזירה הפוליטית בישראל.

ארדן הגיע לארה"ב בנקודה גורלית ביחסיה עם ישראל, בעת סיום כהונתו כנשיא של דונלד טראמפ, אוהד וידיד, וכניסתו של הנשיא הנבחר החדש ג'ו ביידן לבית הלבן. המעבר היה רגיש ומורכב לשני הצדדים, אולם ארדן השכיל לרכך את נקודות המפגש, לבנות מערכת יחסים ידידותית עם הממשל החדש ולנווט את הקשרים הטריים לצרכיה של ישראל. בד בבד עם תפקידיו בזירה הבינלאומית, ארדן פעל לגייס את הנשיא ואת צוותו לקידום שורה של נושאים הקשורים באופן ישיר לנעשה באו"ם. ככל שנקף הזמן, התברר שדווקא הניסיון וההיכרות של מי שחי ופעיל בשתי הזירות בעת ובעונה אחת, לצד הוותק שרכש כשר וכחבר קבינט בישראל, סייעו לארדן לחזק את התמיכה האמריקאית בישראל - הנכס החשוב ביותר בוושינגטון ובאו"ם.  

ארדן פגש בארה"ב נשיא ומפלגה עם גישה שונה בתכלית מזו של טראמפ. עובדה זו דרבנה אותו לקיים פגישות עם חברי קונגרס דמוקרטיים בעלי השפעה כדי לשמר את התמיכה הדו־מפלגתית. העבודה עם הממשל החדש ציידה את ארדן ברקע מדיני חשוב. הוא היה מעורב בשיח בין ישראל לארה"ב בסוגיית איראן ונאבק לבסס בתודעה האמריקאית את ההבנה שאיראן דוהרת לעבר הפצצה. לפני כניסתו לתפקיד השגריר הייתה עמדתה של ארה"ב שיש סיכוי רב לחזרה להסכם הגרעין, ואילו בסיום תקופתו שם, הודו האמריקאים שהסיכויים להסכם עם איראן קלושים ביותר. למעשה, הממשל הנוכחי קיבל את עמדת ישראל מ־2015, שהסכם הגרעין המקורי לא עונה על הדרישות ואינו טוב לה, והודה שיש לדרוש מנגנוני אכיפה הדוקים יותר ולהרחיב את הנושאים שההסכם מקיף.

ארדן קידם את הסכמי אברהם ופעל בקרב גורמי ממשל בדרישה למנף את השפעתם על מדינות מוסלמיות שאין להן קשרים עם ישראל כדי להגיע להסכמי שלום נוספים. הוא היה פעיל במאמץ להסביר לאמריקאים מהן הסכנות הגלומות בשלטון חמאס ובבחירות ברשות הפלסטינית וכן סייע לשכנע אותם לתמוך בהרחבת הבנייה בהתנחלויות וברפורמות נגד ההסתה ברשות הפלסטינית. כן הוא עזר לרתום אותם לטובת הרחבת פרויקטים כלכליים שישפרו את איכות חייהם של תושביה.  

אבל ללא ספק תרומתו הניכרת הייתה בקידום תהליך מתן הפטור לישראלים מהוצאת אשרת כניסה לארה"ב. ארדן מיקם את נושא הוויזות בעדיפות עליונה. בשיחותיו עם חברי קונגרס ונציגי ממשל הדגיש את חשיבות ההחלטה מבחינת יחסי שתי המדינות, והסביר שההתייחסות לישראלים ששירתו בצבא צריכה להיות שונה מהיחס לצעירים משאר העולם. הרבה בזכותו, הביעו נציגי הנשיא ביידן והשר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס נכונות לקידום המהלך.  

כשהתחלפה ממשלת נתניהו בממשלת בנט-לפיד, ארדן נקלע למצב מורכב. היה עליו להמשיך לייצג ממשלה שמפלגתו מתנגדת לה. תפקיד השגריר בארה"ב הוא מינוי פוליטי המחייב אמון ביחסים עם ראש הממשלה ושר החוץ, ועל כן הוא בחר לסיים את תפקידו בוושינגטון. בפעילותו באו"ם ארדן לא נדרש לייצג שר בממשלה או חבר כנסת בקואליציה, אלא נושאים מרכזיים המוסכמים על הכל מראש. למרות הצלחותיו בזירה הבינלאומית, נדמה כי פגיעה במעמדו עלולה להגיע דווקא מבית: חקירת פרשת סרסור החיילות לאסירים ביטחוניים בכלא גלבוע כבר גרמה לכמה ריקושטים לעוף לכיוונו, מאחר שהיה אז השר לביטחון הפנים.

גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
גלעד ארדן (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

69. סילבן אדמס, איש עסקים ופילנתרופ
רבים מכירים את איש העסקים והפילנתרופ סילבן אדמס כזה שהביא את הג'ירו ד'איטליה לישראל, את מדונה להופעה באירוויזיון בתל אביב ואת ליאו מסי ונבחרת ארגנטינה למשחק ידידות ביפו. אדמס הוא גם האיש שביוזמתו הוקמה נבחרת "ישראל סטארט־אפ ניישן" לטור דה פראנס.

הוא היה בין הישראלים הבודדים שהגיעו לטקס חתימת הסכמי השלום בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין. בשנה האחרונה העניק אדמס סיוע לרוכבות אופניים אפגניות שנמלטו משלטון הטליבאן, והוא החבר הישראלי היחיד עד כה במיזם Giving Pledge של וורן באפט וביל גייטס, שבו חברים מיליארדרים שהתחייבו לתרום את רוב הונם (יותר מ־50%) ולהקדישו למטרות צדקה.

הוא פועל בכל הכוח להבאת אירועי ענק בינלאומיים לישראל. לאחרונה, כשיו"ר פיפ"א ביקר בישראל, הודיע אדמס כי הוא מקדם את השתתפותה של ישראל, עם מדינות המפרץ, באירוח גביע העולם בכדורגל. לצד יוזמה זו, אדמס מתכנן שורה של אירועים בינלאומיים נוספים שיגיעו ארצה. אדמס, שמתהדר בכינוי "שגריר ישראל מטעם עצמו", מקדיש את חייו לקידום מיתוגה של מדינת ישראל, בכל ההיבטים, ברחבי העולם.

הוא אחד הפילנתרופים הגדולים בכל הנוגע לתחום הבריאות, ובימים אלה נבנה ביוזמתו ובתרומתו בית החולים הראשון בישראל לרפואה דחופה בתוך בית חולים איכילוב. עוד יוקמו ביוזמתו ובתרומתו בתי חולים לילדים כחלק מבתי החולים וולפסון ואסף הרופא, והם ישמשו לניתוחי לב מצילי חיים לילדים מכל העולם. בתי חולים אלו הם חלק מהעמותה ההומניטרית "הצל ליבו של ילד", המסייעת לילדים חולי לב, ישראלים ופלסטינים. כן היא מפעילה בתי חולים שדה במדינות מתפתחות ברחבי העולם. אדמס תרם כספים להקמת מעבדת מחקר בבית החולים אסף הרופא, והוא תורם גדול לאוניברסיטת בן־גוריון בנגב ולאוניברסיטת תל אביב.

אחת מתוכניותיו הבאות היא לקדם פילנתרופיה בספורט. הוא נחוש לגייס פילנתרופים נוספים שיאמצו ענפי ספורט הזקוקים לדחיפה ויעניקו להם את התנאים ואת המימון הדרושים להצלחה. הוא מאמין שכשם שישראל נהפכה ל"אומת הסטארט־אפ" בזכות תקציבים והשקעה, גם הספורט כאן יוכל להתרומם ולמלא אותנו גאווה.

סילבן אדמס (צילום: מרק ישראל סלם)
סילבן אדמס (צילום: מרק ישראל סלם)

68. רמי לוי, מנכ"ל ובעלים, רמי לוי שיווק השקמה
רמי לוי, בעל השליטה ברשת המרכולים רמי לוי שיווק השקמה, ברשת הסלולרית הווירטואלית רמי לוי תקשורת, ברשת המרכולים ובתי הקפה "קופיקס" ובחברת התעופה ישראייר הצליח לעשות מהפכה בעולם הקמעונאי כשפיצח את השיטה שהישראלים אוהבים: לקנות הכל ובזול.

קל להגיד - קשה מאוד ליישם: בין אם זהו עוף בשקל ובין אם אלו הצגות חנוכה. הוא שבר את שוק הסלולר בתקופה שעוד היה צריך לשבור אותו, והרשת שלו הייתה היחידה כמעט שהצליחה לספק מסיכות ואלכוג'ל בעיצומו של משבר הקורונה והסגרים הקשים (שלא לדבר על ביצים בפסח), בימים שבהם ניכר מחסור ברשתות השיווק המתחרות.

ללוי ולזרועותיהם של עסקיו ההולכים וגדלים יש נגיעה בכל תחום צרכני במשק הישראלי. לוי, שמעיד על עצמו כמי שבילדותו אפילו לא חלם לעלות על מטוס, רכש מניות שליטה בחברת התעופה ישראייר. לאחרונה הוא אף הודיע כי הוא מתכוון להפסיק את טיסותיה בשבת, אם כי לא בטוח שמצבו של שוק התעופה יאפשר לו לעשות כן.

בזמן שמשבר הקורונה עדיין מסרב להיעלם מהמפה הבינלאומית, לוי החליט להרחיב את עסקי התיירות של חברת התעופה ולעבור לתחום המלונאות, עם רשת חדשה - בשיתוף מלונות "בראון" - שעתידה לשנות את מפת התיירות היוצאת ולשנות את מחירי החבילות המוצעות לנופשים. המלון הראשון כבר נפתח בקיץ האחרון ביוון, ובהמשך היא מתעתדת להתרחב למונטנגרו, לגאורגיה, לבולגריה ולמקומות נוספים.

לוי יודע מה הקהל שלו צריך ושומר על  נגישות ועממיות, הן כאדם והן בעסקיו. מתח הרווחים (הנאה כשלעצמו) של הרשת הקמעונאית בניהולו נמוך יותר מזה של הרשתות המתחרות, ומבטא את נכונותו לשמור על מעמדו כזול ביותר, כפי שמובטח בפרסומות של הרשת. אולי בשל כך הוא התפרץ לאחרונה באופן שאינו מאפיין אותו, כשהתקומם נגד הטלת האחריות על יוקר המחיה על הקמעונאים, והורחק מוועדת הכלכלה של הכנסת. את חברי הכנסת שעמם התעמת ספק אם נזכור בעוד כמה חודשים, לכל היותר שנים. לעומת זאת, רמי לוי יישאר שם מוכר בענף הקמעונאות בישראל עוד שנים רבות.

רמי לוי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
רמי לוי (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

67. אביר קארה, סגן שר במשרד ראש הממשלה, ורועי כהן, נשיא להב
זו הייתה שנה מאתגרת מאוד לרבים מהעצמאים, לא כל שכן לנציגים הבולטים של המחנה הזה. אביר קארה, למשל, היה ממייסדי ה"שולמנים", ארגון שהחל להתגבש כקבוצת פייסבוק והפך לקבוצת לחץ חוץ־פרלמנטרית. על הטיקט הזה הוא הפך למועמד במקום ריאלי ברשימת ימינה לכנסת, ומאוחר יותר לחבר כנסת ולסגן שר במשרד ראש הממשלה.

אולם אז קארה למד על בשרו שלפעמים קל יותר למחות מבחוץ מאשר לפעול מבפנים: הוא ספג למשל ביקורת קשה כאשר התנגד להצעת חוק של דמי אבטלה לעצמאים. אומנם קארה הסביר שההצעה הייתה לא יותר ממלכודת דבש, אבל הנזק התדמיתי נגרם - ושוקם רק לאחר שהצליח להעביר חקיקה שתרמה לתיקון העוול המתמשך הנגרם לאוכלוסיית העצמאים, בכל הקשור לתנאיהם הסוציאליים.

אביר קארה (צילום: אוליבייה פיטוסי)
אביר קארה (צילום: אוליבייה פיטוסי)

מחוץ לכותלי הממסד נותר עו"ד רועי כהן, שמכהן כנשיא להב (לשכת ארגוני העצמאים והעסקים בישראל) משנת 2015. בין יתר תפקידיו הוא משמש כמשנה לראש לשכת עורכי הדין וחבר הוועד המרכזי וכן כחבר מועצת המוסד לביטוח לאומי וגזבר פורום סגני ראשי הרשויות בישראל. נוסף לכך הוא בעל משרד עורכי דין עצמאי, הפעיל שנים ארוכות במגזר הציבורי והשלישי.

בינתיים נדמה שעשייתו מחוץ לכותלי משכן הכנסת מניבה תוצאות טובות כגון הצעות חוק שהפכו לחוקים: תיקון תחשיב דמי לידה לעצמאיות, שינוי תנאי קבלת מענק הכנסה לעצמאים (מס הכנסה שלילי), העדפת עסקים קטנים במכרזים ממשלתיים, אישור תוספת של 25% לתגמולי עצמאים המשרתים במילואים, ומעל כולם, המהלך ההיסטורי המחייב עצמאים במדינת ישראל לחסוך לפנסיה, שאושר בחוק ההסדרים, עם אישור תקציב מדינת ישראל לשנים 2017־2018 ועוד. כהן מוביל את המאבק להפחתת עמלות הסליקה לעסקים קטנים באמצעות מכרז עמלת סליקה הוגנת, בשיתוף להב ולשכת עורכי הדין. משבר הקורונה חשף לעין הציבור את מצוקותיהם של העצמאים, ועכשיו נותר רק לראות מה עוד יעשו למענו נציגיו - אלה שמחוץ לכנסת וזה שבתוכה.

רועי כהן  (צילום: יח''צ)
רועי כהן (צילום: יח''צ)

66. סיגל רגב רוזנברג, סיגל דדון־לוי ורות רלברג, מנכ"ליות קופות החולים מאוחדת, מכבי וכללית
נדמה כי מגיפת הקורונה עשתה נפלאות לדימוי הציבורי של קופות החולים בישראל. העובדה כי בראש שלוש קופות החולים הגדולות בישראל עומדות נשים היא בשורה של ממש לכוח הנשי העולה בשדרת הניהול הבכירה בישראל. וזו גם הוכחה למצוינות של מערכת קופות החולים, שהייתה עמוד השדרה היעיל של מערך החיסונים של אזרחי ישראל. מדובר לא רק בניהול של מערכות רגישות הקשורות להיבטים החשובים ביותר של חיינו, אלא גם, ואולי בעיקר, בניהול עשרות אלפי עובדים. קופות החולים הוכיחו כי למרות חוש הביקורת העצמית המפותח שלנו, יש לנו כמה מערכות ציבוריות שעולות בהרבה על שירותים דומים במדינות המערב.

הוותיקה מבין השלוש היא סיגל רגב רוזנברג, שמכהנת בתפקיד מנכ"לית קופת חולים מאוחדת כבר שלוש שנים, מאז 2018. היא האישה הראשונה בתפקיד מנכ"לית קופת חולים בישראל. לפני כן כיהנה כסמנכ"לית כספים וכסמנכ"לית חדשנות ומחקר במאוחדת. סיגל דדון־לוי צמחה בקופת חולים מכבי ומכהנת בתפקיד המנכ"לית מאז אוגוסט 2021. היא החלה את דרכה בארגון ב־1994 ומאז מילאה שורה של תפקידים בכירים, ביניהם ראשת אגף שירות ושיווק, ראשת מחוז השרון ומ"מ ראש חטיבת התפעול. הובילה את מבצע חיסוני הקורונה בהצלחה והביאה את מכבי למובילות גם בתחום זה. דדון־לוי החליפה את רן סער שמונה ליו"ר הקופה והיא האישה הראשונה שמכהנת כמנכ"לית מכבי.

לפני כשלושה חודשים נכנסה לתפקיד מנכ"לית קופת חולים כללית רות רלבג, שכיהנה כסמנכ"לית וכראש חטיבת הכספים בקופה. היא שימשה בתפקידים בכירים רבים בתחום הבריאות והפיננסים, בהם סמנכ"לית לתכנון, תקצוב ותמחור, ראש מנהלת בתי החולים במשרד הבריאות וסמנכ"לית לכלכלה רפואית במרכזים הרפואיים איכילוב ושערי צדק. בתחום הפיננסים שימשה כסמנכ"לית וראש אגף בנקאות מסחרית וקמעונאות בבנק הבינלאומי ובתפקידים בכירים נוספים במערכת הבנקאית. רלבג עומדת בראשה של הגדולה מבין שלוש קופות החולים, שבתוכה נכללים גם שורה של בתי חולים גדולים.

סיגל רגב רוזנברג, סיגל לוי-דדון ורות רלברג (צילום: רמי זרנגר,יונתן זינדל, פלאש 90,עופר חג'יוב)
סיגל רגב רוזנברג, סיגל לוי-דדון ורות רלברג (צילום: רמי זרנגר,יונתן זינדל, פלאש 90,עופר חג'יוב)

65. גיל טופז, מנכ"ל בנק ירושלים
גיל טופז מכהן כבר שש שנים כמנכ"ל בנק ירושלים. קודם לכן שימש כסמנכ"ל וראש אגף לקוחות פרטיים בחברת האשראי כאל, ובעבר מילא שורה של תפקידי ניהול בכירים בבנק הפועלים. טופז, עורך דין ורואה חשבון בהשכלתו, נחשב למי שמבין היטב את המערכת הבנקאית, יודע להתוות אסטרטגיה, וחשוב מכך - ליישמה בהצלחה.

בשנתיים האחרונות הוא ניווט את הבנק בבטחה בסערת הקורונה שפקדה את המדינה, והצליח להעניק ללקוחות הבנק ודאות ורשת ביטחון בתוך ים אי־הוודאות שגעש מסביב. בשנה האחרונה, עם ההבנה שהקורונה איתנו וצריך לחיות לצדה, טופז הוביל את בנק ירושלים למהלך חדשני - חתימת שיתוף פעולה בין הבנק לחברת הפניקס בהקמת חברה־בת למתן אשראי צרכני. זהו מהלך ראשון מסוגו בישראל, היוצר חיבור של יכולת החיתום הקמעונאית של הבנק עם היכולות הפיננסיות של הפניקס לטובת הצרכן הישראלי.

בכוונתו של הבנק להרחיב ולגוון את פעילותו בתחום האשראי דרך החברה־הבת באמצעות הגדלת תיק האשראי הצרכני, בניית מהלכי דיגיטציה של מכירת האשראי ללקוחות קיימים וחדשים ושיתופי פעולה עם מלווים חוץ־בנקאיים. נוסף לכך, החברה מתכננת לרכוש תיקי אשראי במטרה לגוון את תיק האשראי ולמנף את פעילותה בתחום.

בתקופה האחרונה חווה השוק הישראלי גאות בביקוש לנדל"ן, ואיתה גם עלייה בביקוש למשכנתאות. בנק ירושלים, שעוסק בשלושה קווי פעילות אשראי מרכזיים - משכנתאות, אשראי צרכני וליווי בנייה - מלווה יזמים וחברות בתחום הבנייה ולקוחות שזקוקים למשכנתה בדרכם לדירה חדשה. "בנק ירושלים ימשיך להוביל את החדשנות במערכת הבנקאית ולהנגיש עוד מוצרים ושירותים חדשניים על ידי שימוש בכלים דיגיטליים בתחומים של אשראי ותחומים נוספים", הצהיר טופז. "הבנק ימשיך להציע פתרונות משכנתה מקצה לקצה, למשקיעים ולרוכשי דירות ולהראות המשך צמיחה ברווחיות גם ב־2022".

גיל טופז (צילום: מרק ישראל סלם)
גיל טופז (צילום: מרק ישראל סלם)

64. רון פאינרו, מנכ"ל MAX
הדוחות האחרונים הידועים של חברת האשראי מקס, בניהולו של רון פאינרו, הצביעו על גידול מרשים ברווח הנקי של החברה: כ־49 מיליון שקל ברבעון (עלייה של 133% לעומת הרבעון המקביל ב־2020) מתוך כ־135 מיליון שקלים שהרוויחה מקס בתשעת החודשים הראשונים של 2021. היה זה ללא ספק רגע של נחת במסעם המשותף של פאינרו וקרן ורבורג פינקוס, בעלת השליטה במותג האשראי, שנפרד רק כמה שנים קודם לכן מבנק לאומי.

פאינרו היה סמנכ"ל כספים וראש החטיבה הפיננסית בלאומי בימים שבהם החלה קרן ורבורג פינקוס - האלמונית עבור רוב הציבור הישראלי, אך מי שמחזיקה בחברות מתחום הביטוח והפיננסים בהיקף נכסים של עשרות מיליארדי דולרים - להתעניין ברכישת מותג האשראי של הבנק השני בגודלו בישראל. כך נוצר הקשר הראשוני בין נציגי הקרן בישראל לפאינרו. מאוחר יותר, בשנת 2016, מונה פאינרו למנכ"ל לאומי קארד, וכאשר נאלץ הבנק להיפרד מהשליטה בחברת האשראי, בעקבות המלצות ועדת שטרום, חזרה קרן ורבורג פינקוס לתמונה.

לאחר שגברה על כמה קבוצות מתעניינות אחרות התחדש הרומן בינה לבין פאינרו בדיוק בנקודה שבה הפסיק לפני כמה שנים, והיה ברור כי חילופי הבעלים לא יגרמו לחילופי מנכ"ל, כפי שאירע בחברות אשראי אחרות. פאינרו ייצב ומיצב את פעילותה של מקס כחברת פיננסים ואשראי נפרדת מבנק לאומי, והצליח להתאים את פעילותה לשינויים המטלטלים שענף התשלומים והאשראי עובר בעולם ובישראל. נראה כי מקס משתלבת היטב בעידן אפליקציות התשלומים והארנקים הדיגיטליים, מייצבת את עצמה כחברת אשראי הפועלת גם כמעין מועדון צרכנות המעניק ערך לחבריו - וניכר כי פניה קדימה, אל האתגרים החדשים והמלהיבים שמציב בפניה השוק הזה, שלא מפסיק להשתנות ולהשתכלל.

רונן פאינרו (צילום: בני גמזו לטובה)
רונן פאינרו (צילום: בני גמזו לטובה)

63. אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין
לפני כשנתיים וחצי נבחר עו"ד אבי חימי לתפקיד ראש לשכת עורכי הדין. לאחר השלמתה של יותר מחצי קדנציה, נראה שאין כמעט מי שיחלוק על כך שעו"ד חימי, מבכירי הסנגורים הפליליים בארץ בעשורים האחרונים, הצליח במשימתו  להשיב את לשכת עורכי הדין למסלול הראוי לה כאיגוד מקצועי, ממלכתי וא־פוליטי - ואולי החשוב לו ביותר - גם חברתי.

עו״ד חימי ידוע כ"איש של אנשים". לפיכך הוא חרת על דגלה של לשכת עורכי הדין את החיבור לחברה ולקהילה על ידי חיזוק החטיבה החברתית של הלשכה והרחבת הפעילות החברתית בכל מחוזותיה, בין היתר באמצעות תוכנית "שכר מצווה" והקמת קרן סיוע מיוחדת לעורכות ולעורכי דין שנקלעו למשבר בעקבות התפרצותה של מגיפת הקורונה. נוסף על כך הצטרפה לשכת עורכי הדין לכמה הליכים עקרוניים הנוגעים לזכויות אדם ולשמירה על עקרון שלטון החוק.

בתקופת כהונתו של עו״ד חימי התחזק הקשר של לשכת עורכי הדין עם מערכת בתי המשפט, משרד המשפטים וכל שרי המשפטים שכיהנו, והלשכה זוכה לשיתוף פעולה ולאוזן קשבת.  ראש הלשכה ידוע כאחד הלוחמים הגדולים ביותר למען השמירה על שלטון החוק, והוא התייצב לימינן של מערכת המשפט, שופטיה ונשות ואנשי מערכות אכיפת החוק גם כשהדבר היה לא פופולרי.

רק לאחרונה התייחסה הנשיאה חיות לנושא, וציינה בכנס השנתי של לשכת עורכי הדין: "אין ספק, אבי, כי עשייתך ופועלך כראש לשכת עורכי הדין מלמדים על מחויבות עמוקה לשלטון החוק ולזכויות אדם, וזוהי הזדמנות טובה להודות לך על כך ועל שהנך מתווה את דרכה של הלשכה ומוביל אותה, באומץ וביושר, בנתיב ערכי ללא פשרות. כל אלה ראויים להערכה ולהוקרה תמיד, גם בימים כתיקונם, ועוד יותר בימינו אלה, שלמרבה הצער, רחוקים מלהיות ימים כתיקונם".

עו"ד חימי נשוי לד"ר חנה חימי ואב לשתי בנות. הוא נולד בקריית שמונה של ראשית שנות ה־60, ועד היום הוא אחד משגריריה הגאים ביותר של העיר הצפונית בישראל. משפחתו מחזיקה בית בקיבוץ שדה נחמיה, המרוחק ממנה קילומטרים ספורים, וכמעט בכל סוף שבוע הוא מצפין, נפגש עם אחיו, שעדיין מתגוררים באזור, ולא מוותר על סיבוב קניות בשוק המקומי.

אבי חימי (צילום: רמי זרנגר)
אבי חימי (צילום: רמי זרנגר)

62. יהודה בן אסייג, מנכ"ל מנורה מבטחים
לפני קצת יותר מארבע שנים החליף יהודה בן אסאייג את מוטי רוזן בתפקיד מנכ"ל חברת הביטוח והפיננסים מנורה מבטחים, שהיא גם מנהלת קרן הפנסיה הגדולה בישראל.

הרצון של רשות שוק ההון להכניס כמה שיותר שחקנים חדשים לתחום הפיננסים בכלל והפנסיה בפרט גרם לבן אסאייג להתבטא השנה בנושא כמה פעמים. עמדתו היא חד־משמעית: לא רק שהשוק אינו סובל מעודף ריכוזיות, כפי שנרמז מהרצון הרגולטורי לכפות עליו שחקנים חדשים, הוא אף מתאפיין בתחרותיות רבה בין השחקנים הפעילים בו כיום. בן אסאייג הביע את חששו כי כניסה של גופים קטנים לשוק שדורש יציבות עלולה להביא, בטווח הרחוק, לקריסתם של אחדים מהם.

בינתיים, בדל"ת אמותיה של החברה שהוא עומד בראשה, נדמה כי בן אסאייג הולך מחיל אל חיל. אם תחילת ימי הקורונה היו רעים לחברות הביטוח ולקרנות הפנסיה, שנת 2021 עמדה בסימן התאוששות: 578 מיליון שקל היו הרווח הנקי של החברה בתשעת החודשים הראשונים של 2021, כמעט כפול מ־285 מיליוני השקלים שהרוויחה בתקופה המקבילה אשתקד. רק כדי לסבר את האוזן, היקף הנכסים המנוהלים בידי מנורה מבטחים, נכון ליום הדוח הידוע האחרון, עומד על הסכום הפנטסטי של 264 מיליארד שקל, מתוכם כ־176 מיליארד שקל בקרן הפנסיה, שעל פי דוחות הגבייה (דמי הגמולים), מחזיקה בנתח של קרוב ל־27% משוק הפנסיה בישראל.

מאחר שנראה כי הגופים הרגולטוריים נחושים להכניס שחקנים חדשים לתחום הפיננסים, עיקר משימתו של בן אסאייג בשנה הקרובה תהיה לשמור על מעמדה האיתן של החברה, לנוכח הניחוח החדשני שינסו לשדר המתחרים הקטנים יותר. ההערכה היא כי יש לו את כל הסיכויים להתמודד עם האתגר בהצלחה.

יהודה בן אסייג (צילום: ראובן קסטרו)
יהודה בן אסייג (צילום: ראובן קסטרו)

61. גלעד אלטשולר ורן שחם, בעלי אלטשולר שחם, ואילן רביב, מנכ"ל מיטב דש
בית ההשקעות אלטשולר שחם הוא אולי הגורם המתחזק ביותר בענף. בשנת 2021 עסק בית ההשקעות בכמה רכישות, הבולטת בהן היא רכישתו של בית ההשקעות פסגות, שבו החליף רק לפני כשנה שלמה פשה את ראובן קפלן בתפקיד המנכ"ל. במהלך השנה מוזגה פעילותה של פסגות אל תוך אלטשולר שחם, באחד המהלכים הגדולים ביותר שראה ענף הפיננסים בישראל בשנים האחרונות. אלטשולר שחם גמל ופנסיה, בראשות המנכ"ל יאיר לוינשטיין, הציגה ברבעון השלישי של 2021 גידול של כמעט 100% ברווחיה (כ־77 מיליון שקל).

עבור בית ההשקעות מיטב דש הייתה 2021 שנה מצוינת, למרות - ואולי בגלל - פסק דין של בית המשפט הכלכלי בתל אביב בנוגע לגביית דמי ניהול ממבוטחים, שהכריח אותו להפריש מאות מיליוני שקלים, מחצית מהונו עצמי. למרות זאת, המניה של בית ההשקעות ספגה מכה קלה בכנף בלבד וירדה באחוזים בודדים, עדות לביטחון המשקיעים בעוצמתו של בית ההשקעות.

מה העתיד צופן לבתי ההשקעות הגדולים בישראל אפשר רק לנחש, והבלבול גובר כשמביטים בתמורות בשוק ההון בשנתיים האחרונות. עם פרוץ הקורונה, היה נראה כי השוק מתרסק בשל החשש מקטסטרופה עולמית, אולם אז החלה התאוששות, שנהפכה לנסיקה. האם החוסן הזה לא היה תולדה של הזרמת הון מסיבית מצד הבנקים המרכזיים ברחבי העולם? התשובה מורכבת. מה שבטוח הוא שבשנת 2022 אוזלים הכלים בארגז: הסכנה שבאינפלציה תמנע את הצפת השוק בכסף על רקע חששות מתשניות נוספות של הנגיף. בד בבד צפויה העלאת ריביות, מה שייקר את הכסף ועלול להביא לפשיטות רגל של גופים עסקיים ואף של מדינות שמצבן רעוע גם כך.

אפשר להניח שלנוכח העננים המתחשרים בשמי הכלכלה העולמית, תעלה מאוד חשיבותם של מי שמנווטים את השקעות הציבור באפיקי הפנסיה, הגמל ובערוצים נוספים. הן אלטשולר שחם והן מיטב דש נראים ערוכים למשימה המאתגרת הניצבת בפניהם. 

גלעד אלטשולר, רן שחם ואילן רביב (צילום: רמי זרנגר,סם יצחקוב)
גלעד אלטשולר, רן שחם ואילן רביב (צילום: רמי זרנגר,סם יצחקוב)