משרד החקלאות הודיע היום (חמישי) כי התגלתה חוות לולים בעמק יזרעאל עם שפעת העופות. השפעת שהתפרצה לפני כשבועיים באגמון החולה גרמה עד כה למותם של כ-5,000 עגורים ובהמשך התפשטה ללולים במושב מרגליות באצבע הגליל והביאה להשמדת מאות אלפי מטילות.

משרד החקלאות הודיע, שכ-5,500 תרנגולות במושב ברק שבעמק יזרעאל נמצאו נגועות בשפעת העופות. עם קבלת הדיווח הלול בודד והופסק לאלתר שיווק הביצים. החווה במושב ברק מייצרת כ-100 אלף ביצים אורגניות בחודש, המהוות כ-2.4% מהשוק האורגני. בנוסף, הביצים מחוות הלולים במושב מרגליות, מהוות כ-6% משוק הביצים בארץ.

על ההתפרצות הורה שר החקלאות עודד פורר להגדיל את מכסות הביצים הקיימות בקרב מגדלים ותיקים, ובמקביל לפעול לפתיחת השוק לייבוא. זאת, על מנת למנוע מראש תרחיש של מחסור בביצים במהלך החודשים הקרובים. משרד החקלאות מנהל חפ"ק בין-משרדי שהוקם לצורך הטיפול באירוע מתגלגל של תחלואת שפעת עופות בצפון הארץ

לול תרנגולות (צילום: עבד רחים כתיב)
לול תרנגולות (צילום: עבד רחים כתיב)

בשלב זה השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות מנהלים במקביל מספר מוקדי התפרצות פעילים, וביניהם: אגמון החולה בקרב עופות בר, חוות לולים במושב מרגליות וארבעה מוקדי תחלואה של לולי תרנגולי הודו בנאות גולן, גבעת יואב, רם-און ועין החורש. כל המוקדים הללו בודדו ומשרד החקלאות ממשיך בפעולות הניטור כדי למנוע את המשך התפרצות השפעת.

במשרד החקלאות הבהירו, כי במוקדים הקודמים בהם כבר הייתה התפרצות: כפר ברוך, קיבוץ עין צורים, אביגדור, מעיין צבי ונהלל, הטיפול כבר הסתיים. כמו כן, התריעו במשרד כי "שפעת העופות היא מחלה נגיפית קטלנית ביותר לעופות. השנה אנו עדים להיקף תחלואה נרחב במיוחד, שככל הנראה נובע מנוכחות מאסיבית של עופות בר נודדים הנגועים במחלה ומפיצים אותה במרחב". 

משכך מבקש משרד החקלאות ממגדלי העופות והציפורים: "על כל מקרה חריג של תמותה או תסמינים מיוחדים יש לדווח מיד לווטרינר המטפל, לשירות הווטרינרי האזורי ולשירותים הווטרינריים. כמו כן, הודגש כי השנה מדובר בשפעת עופות מזן H5N1 שעלולה לגרום בסיכון נמוך לתחלואה בבני אדם".

לסיום משרד החקלאות קורא לציבור: "יש להקפיד על צריכת מוצרי עוף וביצים רק לאחר בישול, כיוון שטיפול בחום גבוה (בישול, אפייה, טיגון) משמיד את כלל החיידקים והנגיפים בעופות. אנו מציינים כי המלצה זו תקפה בשגרה, וכעת ביתר שאת".