פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקת קורונה בבית החולים הדסה בירושלים, התראיין הבוקר בתוכנית של ניסים משעל ב-103FM והתייחס להשפעות העלייה המהירה בתחלואה: "מבחינת מערכת הבריאות יכול להיות שיהיה סגר. אם הדברים יהיו בכאלו סדרי גודל שיחייבו אותנו לא תהיה ברירה וגם השר הליברלי ביותר שלא ירצה סגר, יכריז על סגר". 

פרופ' מבורך התייחס למצב במחלקתו בבית החולים, ואמר: "אני יכול להגיד לך שהדסה כרגע מובילה שלא בטובתה את מספר המאושפזים עם אומיקרון בארץ. יש לנו כרגע 20 חולים מאושפזים ש-16 מהם עם אומיקרון, אנחנו רואים שהזרם הולך וגובר. זה בהחלט מטריד או גורם להיערכות, ראינו מה קורה באירופה ומה קרה בדרום אפריקה".

עם זאת, פרופ' מבורך מתוודה שמערכת הבריאות כבר הייתה בספיקה מלאה: "כבר היינו בקריסה של מערכת הבריאות. אף אחד לא אוהב לקרוא לזה כך, אבל בזמן הגל השלישי היו כ-1,200 חולים קשים מאושפזים וללא ספק הדבר הזה פגע בטיפול בחולים. קריסה זה לא מה שקרה באיטליה שאנשים מתו ברחובות".

כמו כן, הוא התייחס לחגיגות הסילבסטר הצפויות להתקיים היום: "זה לא פשוט הדברים האלה. אני חושב שצריך לעשות קצת יותר הגבלות. למרות שבסוף הדבר הכי חשוב זו אחריות ציבורית והבנה של המצב שאנחנו נמצאים. לכן הערב לא הייתי לא הייתי הולך למסיבת סילבסטר של 100 משתתפים. יכולים לקחת את ההצעה שלי או לא, אני חושב שזו האחריות של כולנו". 

בהקשר לכך פרופ' מבורך נשאל האם יכול להיות שמשרד הבריאות מוביל מודל הדבקה המונית, ועל כך אמר: "אני לא חושב. משרד הבריאות לפי ההוראות שהוא שולח לבתי החולים ממש לא רוצה הדבקה המונית. הוא מבין שהדבר הזה יכול להכביר את קריסת בתי החולים ולכן הוא לא מוביל לשם. המדיניות היא לא מדיניות של הדבקה המונית".

בנוגע לקורונה אצל ילדים, ציין פרופ' מבורך כי "ילדים הם אוכלוסייה פגיעה כי הם הרבה פחות מחוסנים, בגילאים האלה אנחנו נראה התפשטות של המחלה. כמובן שמעט ילדים מתאשפזים אבל כשיש הרבה מאוד הדבקות לצערנו יגיעו למחלקת האשפוז גם ילדים. אנחנו גם לא יודעים על אפקט הפוסט קורונה כתוצאה מהאומיקרון בהשוואה לדלתא, האם זה יהיה אותו הדבר או פחות".

על כך, הרחיב פרופ' מבורך: "יש שתי מחלות מסוכנות: אחת, היא התסמונת המערכתית דלקתית שיכולה להופיע משבוע אחרי הקורונה ולגרום לקריסת מערכות, בדרך כלל זמנית. ילדים במיוחד. הדבר השני זה המחלה שנקראת לונג קוביד שהיא תסמונת עייפות, כאבים וחוסר ריכוז שיכולה להופיע אחרי המחלה עצמה".

לסיום, פרופ' מבורך מבקש להבהיר לציבור: "אנחנו נמצאים בווריאנט הכי מדבק, כל אחד צריך לקחת אחריות אישית. כל אחד צריך לבדוק שהוא התחסן 3 פעמים, זה הדבר הכי חשוב. אחר כך זהירות אישית ואנחנו נעבור את זה - לא לדאוג".

סייעה בעריכת הכתבה: שני רומנו 103fm