"רצח הילד צריך לשנות את התפיסה": בסוף השבוע דווח כי ילד בן 4 נורה למוות בטעות בכפר ביר אל מכסור בצפון הארץ. בחברה הערבית נאלצים להגיב באופן כמעט יום יומי למקרי הרצח והאלימות שקורים בתוך הכפרים. על הנושא שוחח הבוקר (שני) עו"ד רדא ג'אבר, מנהל מרכז למאבק בפשיעה בחברה הערבית, עם יואב מינץ בתוכניתו "קפאין" ברדיו צפון 104.5FM, ואמר: "צריך לצאת לגל מחאה חברתי משמעותי".

"אנחנו כל הזמן עוברים את הקווים האדומים", התייחס תחילה ג'אבר למקרה מותו של הילד בן ה-4. "כל שנה יש מספר אירועים שהם בגדר חציית קווים אדומים. המקרה הרצח האחרון הוא מזעזע. הרצח הבנאלי הזה לא היה מכוון, תחושת הביטחון שאנשים יכולים להיות ברחוב ולהיות באותה סיטואציה - מתערערת", הדגיש.

"האמת היא כזאת - זה צריך, אמור וחייב לשנות את התפיסה וההתנהלות", המשיך עורך הדין. "יש פה רצף שמגיע לנקודת שיא. הדברים לא יעברו לבדם. האם יש אנשים שיהיו מוכנים לקחת ולשנות? אנחנו צריכים יותר להתארגן כחברה שרוצה לשנות את המציאות. זה מצריך קבוצות אנשים שיטפלו בנושא הזה בצורה יום יומית, ולחולל את השינוי". עם זאת, הוסיף: "בצער, אני לא רואה את זה מתרחש. יש הבנה מאוד עמוקה בחברה הערבית שיש פה בעיה עמוקה, והיא גם משתקת אותנו".

הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
הפגנה נגד האלימות בחברה הערבית (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

"אנחנו אומרים בצורה מאוד ברורה ונמצאים בכל פורום - המדינה גם צריכה לשנות את המדיניות שלה", אמר עוד. "צריך לחזק את החברה הערבית, ולהוציא אותה מול כל הפושעים. החברה חייבת להתארגן, ואז הקשר מול המדינה ישתנה. בסופו של דבר זה תהליכים שקשורים במדינה ובחוק, אבל העניין החברתי הוא עניין מהותי ועמוק. לכן, אנחנו הולכים בשני נתיבים - שהמדינה תעשה את המוטל עליה, וצריך לעשות גלי מחאה. איפה שצריך לפעול ביחד עם המדינה, אנחנו נעשה את זה".

הוא סיכם את דבריו: "מעבר להפגנות צריך להיות גם סוג של עשייה חברתית, ארגון השכונות, טיפול בנוער, פתרון הסכסוכים וחינוך. יש כוחות בחברה הערבית שיכולים למנף עשייה, חייבת להיות גם יוזמה פנימית. זה קשה, זה ייקח זמן - אבל זו הדרך".