היקף הלוואות המשכנתא שנתנו הבנקים במהלך 2021 זינק ב־49% בהשוואה לשנת 2020, והסתכם בשיא של 116 מיליארד שקל . כך עולה מנתוני בנק ישראל שפורסמו אתמול.

במהלך דצמבר 2021 נלקחו משכנתאות בהיקף 12.2 מיליארד שקל בהשוואה ל־11 מיליארד שקל בנובמבר ול־8.3 מיליארד שקל בדצמבר 2020. היקף המשכנתאות שנלקחו בדצמבר 2021 היה הגבוה ביותר מבין כל חודשי השנה.


הגידול במשכנתאות מוסבר בעלייה בהיקף הביקוש לדירות ובמכירות הקבלנים. נתוני חברות הבנייה שפורסמו בימים האחרונים מצביעים על זינוק של עשרות אחוזים, הן בהיקף מכירת הדירות, הן בשווי הממוצע של הדירה הנמכרת.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), מחירי הדירות עלו בשנה האחרונה בשיעור ממוצע של 10.3%. בעקבות כך הציבור נוהר למשכנתאות, והבנקים מספקים את הביקוש. יתרה מזאת, בנקים כמו בנק לאומי רואים בתחום הלוואות המשכנתא את אחד ממנועי הצמיחה החשובים, ולכן הם מגדילים את פעילותם בתחום.

המפקח על הבנקים יאיר אבידן מוטרד מהבום בשוק המשכנתאות. על רקע זה הוא פנה בתחילת השבוע שעבר למנהלי הבנקים בבקשה לתמחר את סיכוני המשכנתאות, להפריש במאזני 2021 ולסווג בסכום גבוה יותר את האשראי הבעייתי.

במקביל הוא ביקש מהם לפרט בדוחות הכספיים את השיקולים למתן ההלוואה, סכומי ההלוואות על פי מגזרים ואת טיב הביטחונות.