חלק קוראים לזה צ'וטקה, אחרים שוטקה: מה שממלא בימים את זמנם של ילדים ברחבי הארץ הוא מעין צמיד רחב עשוי חרוזים, שאותו הם מגלגלים ללא הפסקה בין אצבעות כף היד.

מי שעדה להתמכרות זו מקרוב היא ליאת לוי, שעובדת בחנות החרוזים והתכשיטנות "ליברין" ברחוב החשמל בתל אביב. "ביום שישי האחרון היה גשם מטורף, בקושי הספקתי לפתוח את דלת החנות, ופתאום נכנסה אמא לבושה בפיג'מה ואמרה: 'אני חייבת חרוזים לילד שלי בשביל צ'וטקה", מספרת לוי.

מתי התחיל הטירוף הזה?
"בערך לפני כחודש וחצי נתקלנו באינסטגרם במשהו שעשוי מחרוזים שילדים אוהבים לשחק בו. לא הבנו אפילו איך מבטאים את זה. גם כותבים זאת בצורות שונות. בסרטונים שאנחנו מעלים ברשתות החברתיות ילדים מתקנים אותי, אומרים שהוגים את המילה כך ולא כך. יש דיון שלם בטיקטוק איך מבטאים נכון את השם. גם לא סגורים על המקור".

"חלק אומרים שזה היה משחק שאסירים בבתי כלא ברוסיה היו משחקים בו, יש כאלה שטוענים שזה מגיע מהעדה הקווקזית, ויש שאומרים שזה מגיע מהמגזר הערבי. יש לנו קליינטים ערבים שסיפרו שהילדים שלהם פירקו להם את המסבחה (מחרוזת התפילה המוסלמית – א"ש) כדי להכין לעצמם שוטקה".

ליאת לוי זיו (צילום: צילום פרטי)
ליאת לוי זיו (צילום: צילום פרטי)


מהו בעצם המוצר?
"זו לא בדיוק שרשרת, זה לא בדיוק צמיד, זו הרכבת חרוזים בשיטה של הצלבות, שבה נכנסים עם החוט לתוך החרוז יותר מפעם אחת, כשבסוף מתקבל מעין צמיד רחב ומוארך שמעבירים אותו בין האצבעות. החרוזים שבהם משתמשים הם בגודל 8 מ"מ, לרוב לא כבדים, כך שאפשר להעביר אותם בין האצבעות. ניסינו להבין איך מכינים את זה, מאיזה חרוזים, ולאחר מכן העלינו לטיקטוק וליוטיוב סרטון עם הסבר מאל"ף עד ת"ו איך מכינים צ'וטקה, מאיזה חרוזים מומלץ, מאיזה חוטים".

"בתוך כמה ימים הסרטון קיבל עשרת אלפים צפיות, וביוטיוב הוא כבר עומד על למעלה מ־57 אלף צפיות. אפילו בימים האחרונים, שבהם היה מאוד קר וגשום, הורים הגיעו אלינו כדי לקנות חרוזים לילדים. בימים אלה, עם הזומים והבידודים, המשחק הזה מעניק תעסוקה לילדים וגם מרחיק אותם לכמה זמן מהמסכים. הילדים ממש יושבים שעות ומכינים את זה".

מה כל כך מושך בזה?
"זה מרגיע, זה גם מעולה למי שסובל מהפרעות קשב וריכוז. יש ילדים שמתחרים ביניהם מי מזיז את הצ'וטקה מהר יותר".

לוי עצמה היא אם לשניים, בני שש ושמונה, שהתמכרו לטרנד החדש. "אני יושבת איתם, עושה צ'וטקות, וזה כיף", היא אומרת. "הם מכורים לזה, אבל עדיין לא משחקים בזה כל כך טוב, עדיין לא הפכו למאסטרים, אבל הם מתאמנים. אגב, ילדים בניגוד למבוגרים חיים במהירות אחרת. הם מעבירים את הצ'וטקה בין האצבעות במהירות מטורפת. אנחנו, המוכרות בחנות, מנסות לחקות אותם, וזה לא הולך".

את גם התמכרת לזה?
"אני גרועה בזה. ניסיתי, אבל כנראה הגיל עושה את שלו. אין לי את המהירות באצבעות כמו שיש לילדים הקטנים. לרוב המשחק מדבר לילדים בני 6־13, בנים ובנות. הם נכנסים לחנות בעיניים נוצצות ומבקשים חרוזים לצ'וטקה".

הטרנד החדש הוא זול יחסית. "החרוזים עצמם לא יקרים כי הם מפלסטיק, זה לא אבני חן", אומרת לוי. "בערך ב־10־15 שקלים  אפשר לסגור עניין לצ'וטקה אחת מוצלחת, אבל בדרך כלל הקונים לוקחים יותר חרוזים כי הם רוצים בכמה גדלים. פעמים רבות ילדים מוכרים את מה שהם מכינים לחברים שלהם וגם להורים בכמה גרושים, ואז מתגלגלים הלאה כדי להכין עוד. יש הורים שאומרים שההכנה והמשחק הפכו לזמן איכות של המשפחה, והם מכינים צ'וטקות יחד עם הילדים".

עד הלהיט הבא

גם ילדיה של גלית כהן מחולון, בן 13 ובת 7, נכנסו לעניינים. "למדנו דרך היוטיוב איך מכינים", היא מספרת. "שני הילדים התוודעו לזה דרך החברים בבית ספר, ואז קנינו ערכה. היינו בגינה וראינו ילדים מוכרים את זה. כולם עושים את זה. לא דמיינתי שהבן שלי יתעסק ביצירה, בחרוזים. גם החברים שלו מתעניינים, קונים, זה הפך ממש לטרנד. גם אני יושבת איתם ומכינה. זה נראה יפה, את יכולה גם לתלות זאת על התיק שלך, זה גם פחות זמן מסך. כשאני רואה שהם משתעממים, אני אומרת: 'יאללה, בואו נכין'. עכשיו אנחנו כבר צריכים לקנות סטוק חדש של חרוזים".

"המוצר הזה - גם כשהוא מגיע כחרוזים בודדים שצריך להרכיב וגם בצורתו המוכנה - קיים כבר כמה חודשים, ובשבועות האחרונים קיבל תאוצה מטורפת", אומר עמית תנאים, מנהל חברת "צעצועי דוד", המשווק צעצועים לחנויות. "זה רץ עכשיו בטירוף בטיקטוק, כמו אש בשדה קוצים. ילדים לוקחים את זה לבית ספר, אחד מדביק את השני. אנחנו משווקים לחנויות גם את הצ'וטקות המוכנות וגם את החרוזים להכנתן. את המוכנות אני קונה מספקים אחרים ומשווק הלאה, ואת החרוזים קונים בכמויות בשווקים ומכינים מהם מארזים. זה נמכר בכל מקום במחיר אחר. זה גם תלוי בסוג החרוזים, בכמות שיש בקיט, בגודל. זה יכול לנוע מ־10־30 שקלים למארז".

מיה כהן, בתה של גלית מחולון, משחקת בצ'וטקה (צילום: צילום פרטי)
מיה כהן, בתה של גלית מחולון, משחקת בצ'וטקה (צילום: צילום פרטי)


"זה הגיע אלינו לפני שלושה שבועות, והיה שבוע שבו פשוט כולם חיפשו והתנפלו על זה", אומר מושיקו ולדזי, מבעלי החנות "צעצועי מורן" בראשון לציון. "חבילה עולה כ־20 שקלים, תלוי בגודל. כל פעם יש להיט חדש שרץ ברשתות החברתיות, ואז כולם מתנפלים על זה עד שמוצאים את הלהיט הבא".

היצע מטורף

"עכשיו זה ממש בשיא, גם הבידודים תרמו לזה", אומרת דליה אליק, מנהלת רשת חנויות "פלסטלינה - אמנות היצירה". "אנשים מחפשים כל מיני רעיונות ליצירה, מה לעשות בבית עם הילדים. זה גם מעסיק אותם וגם יוצא משהו נחמד ויפה. ראיתי דוגמאות שילדים יצרו, וזה ממש מדהים. יש מי שממש יצרו את השם שלהם על הצ'וטקה. הם משחקים, מחליפים אחד עם השני. יש כאלה שיוצרים כל מיני מודלים לפי צבעים, צורות. יש למשל חרוזים של כדורגל, של כדורסל. אבל זה בעיקר הטרנד. ילדים תמיד רוצים להיות 'אין'".

ברשת פלסטלינה מוכרים גם את החרוזים לטובת הכנת המוצר וגם את המוצר בגרסתו המוכנה. "יש לנו כמה ספקים המתמחים בתחום", אומרת אליק. "מוצר מוכן אנחנו מוכרים ב־29.90 שקלים, חרוזים בטווח של 10־15 שקלים. יש היצע מטורף של חרוזים מכל מיני צבעים ומינים. אגב, כמו שהיה פעם את 'השווים' של הגולות, יש את 'השווים' של הצ'וטקה, כמו למשל החרוזים המטאליים החלקים, או החרוזים המודפסים עם חריטות של כדורגל, טניס וכדורסל, ויש את הפשוטים יותר, שהם חלקים בצבעים שונים".

צ'וטקה, רשת חנויות ''פלסטלינה - אמנות היצירה'' (צילום: צילום פרטי)
צ'וטקה, רשת חנויות ''פלסטלינה - אמנות היצירה'' (צילום: צילום פרטי)


"צ'וטקה הפך לטרנד כמו שקרה בזמנו עם הספינר והפוקימונים", אומרת דנית כץ, מנהלת חנות הצעצועים "עידן "2000 באשקלון. "אחד מעלה סרטון לטיקטוק והעדר אחריו, וזה מגיע לכולם. ערכה ובה שבעה־שמונה סוגי חרוזים, יחד עם חוט שעווה וסוגרים, שיכולה להספיק בערך להכנת שמונה צ'וטקות - עולה 39־50 שקלים. יש כאלה שרוצים חרוזים בלבד, ואז שקית עולה 12 שקלים. אני משערת שהצ'וטקה תמשיך לככב עד שהטרנד הבא יגיע".

דנית כץ, מנהלת חנות הצעצועים ''עידן 2000'' באשקלון (צילום: יח''צ)
דנית כץ, מנהלת חנות הצעצועים ''עידן 2000'' באשקלון (צילום: יח''צ)