ניצב משנה זיו שגיב, ראש מחלקת חקירות במשטרת ישראל, התייחס היום (חמישי) בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM לכך שהמשטרה משתמשת לכאורה בתוכנת הריגול 'פגסוס' של חברת NSO לצורך מעקב אחר אזרחים, ושלל על הסף את הנטען: "אין מאחורי הדברים האלה כלום, יש פה ספין תקשורתי, ניסיון לעשות שיימינג למשטרה". עו"ד גונן בן יצחק מעמותת 'חוזה חדש' הגיב על הדברים, ואמר: "המשטרה משתמשת בכלים לא לגיטימיים כלפי אזרחים".

ניצב המשנה ציין: "יש למשטרת ישראל יכולות רבות להתאים לסכל את פשיעה המודרנית בשנת 2022 וביכולת שלנו לבצע האזנות סתר מתוחכמות לעבריינם ולפושעים כאלה שמסכנים את ביטחון הציבור. אנחנו לא מאזינים למפגינים או מרגלים אחרי אזרחים תמימים. בסוף המשטרה לא חושפת את הכלים שבאמצעותה כי קיים חיסיון, כל אחד שיבין מה שהוא רוצה".

כנשאל האם כשהמשטרה מתבקשת להביא ראיות כלשהם בבתי המשפט כלפי כל אזרח, היא עדיין לא תפעיל תוכנות ריגול, ואמר: "למעלה מעשר שנים שהוצאתי צוו האזנות סתר, הופעתי בפני שופטים, נשיאי בתי משפט מחוזים וסגניהם. הגעתי עם תיק חקירה עמוס בחומרים והשופט קורא כותב פרוטוקול בכתב ידו שמפרט את השו"ת שנתתי, ואם הוא לא משתכנע הוא מבקש ריאות נוספות יש פיקוח הדוק".

כשהוצב בפני ניצב המשנה הנתון שבו בשנה שעברה המשטרה הוציאה מעל 3,000 צווים להאזנות סתר, כאשר סורבו רק 26, טען: "בכל האירועים האלה אנחנו מאזינים לאמל"ח, סמים, רצח, הצתות, וארגוני פשיעה". אולם כשנשאל לאחר מכן אם ישנן האזנות לאנשי ציבור, הגיב: "זה לא רלוונטי ואין לי את הנתון הזה. אני מאזין למישהו שחשוד בעבירה, אני רשאי ומסומך לפנות לביהמ"ש להוציא צו האזנה כנגד נבחר ציבור רק אחרי שהיועמ"ש אישר לי לפתוח בחקירה. זו הפרוצדורה".

על כך הוסיף ניצב המשנה שגיב: "כל הכלים וכל מידע כזה הועבר לידיעת השופטים. אנחנו גם עושים הדרכות בבית המשפט ומציגים את הכלים שיש לנו. הנהלים המשטרתיים מוצגים בדיונים, שופט לא יחתום על צו האזנת סתר עד שלא ידע בדיוק מה מותר ומה אסור"

NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
NSO (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

עו"ד גונן בן יצחק מעמותת 'חוזה חדש' הגיב בתוכניתם של ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM לדברים שאמר ניצב משנה זיו שגיב, וטען: "המשטרה משתמשת בכלים לא לגיטימיים כלפי אזרחים".

עו"ד בן יצחק אמר: "בוא נשאל את עצמנו מי עבריין, שגיב עלה לשידור בערוץ 13 במהלך מחאת בלפור והקריא בהתרגשות פוסט של תנועת קריים מיניסטר בו היא עומדת לחלק אלות וגז מדמיע לפעילים כדי להרביץ ולתקוף שוטרים אח"כ הסתבר שלמרות שברוך קרא הזהיר אותו שהוא הקריא פוסט שקרי".

וכן הוסיף עורך הדין: "לשיטתו של שגיב אחרי שהוא רואה פוסט שקרי והוא לא בודק אותו הוא יכול לרוץ לשופט, לבקש להפעיל פגסוס על איש שהולך "לחלק אלות וגז מדמיע". הם משחקים על הרווח הזה של המילה 'אזרחים תמימים', מי קובע? אולי שלשום הגיע השר לביטחון פנים ואמר 'החבר'ה שמפגינים נגד נתניהו הם לא לגיטימיים'? אנחנו זוכרים את הספין שניסו לפרוץ לבית ראש הממשלה שהתפוגג על יד השב"כ". 

בן יצחק נשאל בנוגע ליתרונות של מערכת זו במלחמה בפשיעה, ואמר: "אני רוצה להציע הצעה אלטרנטיבית, אולי הם מספרים חצי אמת? הם משתמשים בחברות כמו NSO ואחרות כקבלני מביצוע. החברה מקבלת מהם יעדים, מתחילה לדוג עבירות וברגע שעולים על עבירה רצים לביהמ"ש מקבלים באופן לגיטימי את הצווים והמשטרה יושבת על מי שצריך".

לסיום הוא טען כי "המשטרה לא עוברת על החוק היא נותנת לאחרים לעבור על החוק. אני יודע על מקרה אחד בו הפעילו במשטרה איש שהתקין מערכות אבטחה כאלה בבתים שלחו אותו להתקין והיה להם דלת אחורית כדי להיכנס ולראות את החומר, זה קורה בעיקר במגזר הערבי. אני יודע לפחות על 2 פעילי מחאה, אחד ישב בתחנת משטרה והתקינו לו תוכנה על הטלפון ואמרו לו זה שומר עליך. הוא לא הבין".

עו''ד גונן בן יצחק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
עו''ד גונן בן יצחק (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

סייעה בהכנת הכתבה: עופרי גליכמן, 103FM