מאות שוטרים מפנים הבוקר (שני) את שבעת הבתים האחרונים שעל תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה בשכונת כפר שלם בתל אביב. השוטרים הגיעו ביחד עם אנשי נת"ע כאשר בידיהם צווי פינוי ודרשו בזו אחר זו מהמשפחות להתפנות. 

באחד המקרים פרצו חילופי דברים קשים בין המפנים למפונים, כאשר שתי בחורות זעקו "אמא שלנו חד הורית, אם לארבעה, היא התאלמנה לפני חמש שנים. אין לנו לאן ללכת, אנחנו כאן שנים, פתאום באים ומפנים אותנו ואנחנו לא יודעים איפה נישן בלילה". השוטרים והשוטרות ממשיכים את מבצע הפינוי כאשר לעיתים מתפתחים עימותים מילוליים. 

חלק מן המשפחות מתקשות להיפרד ולצאת מן הבתים. לשטח הגיעו משאיות הובלה ועשרות עובדים שהחלו לארוז את המיטלטלין מהבתים. מנכ"ל נת"ע חיים גליק ציין: "במהלך היום יחלו גם עבודות בהריסת המבנים והכשרת השטח לתשתיות לקראת מעבר תוואי הקו הסגול".

פינוי שכונת כפר שלם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
פינוי שכונת כפר שלם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)


מנהלת המקרקעין בנת"ע, עורכת דין ענבל קנקה: "מאז שנת 2017 בעקבות החלטת הממשלה, התנהלו מגיעים עם למעלה מ-100 משפחות בשכונה. עם רובן הושגו הסכמות והן פונו מרצון. היום התפנו בכוח המשפמחות הנותרות שלא זכאיות לפיצויים על פע הקריטריון של המדינה. כל משפחה תקבל לילה הליחלה במלון כפר המכביה ותשלום הסתגלות לשנה".


תושבים שהתגודדו במקום צעקו: "זרקו אותנו מהבתים, אין לנו לאן ללכת. בין המפונים גם זוג קשישים. בנת"ע הבהירו שהוצע להם דיור מוגן על חשבון החברה,אך הם סירבו וטענו כי גם הם לא עמדו בקריטריון לקבלת פיצוי בשווי דירה. מאחר והם הגיוע לטענת החברה בשנות ה-90 למקום ולא לאחר הקמת המדינה. גליק העריך כי בקרוב תהיה האצה בעבודות התשתית להקמת הקו הסגול.


בנת"ע הבהירו כי היו אמורים לפנות את כל 12 משפחות, אבל עם חלק מהמשפחות הושגה הסכמה אמש שתתפנה מרצון ונותרו שבע משפחות אחרונות שמפונות כעת. בסך הכל, פונו בהסכמה 88 משפחות, כאשר גובה הפיצוי הגיע לכל משפחה לכ-1.7 מיליון שקלים, על פי קריטריונים שנקבעו. בנת"ע טוענים כי המשפחות שנותרו לא זכאיות לפיצוי על פי המתווה שקבעה המדינה ורשות מקרקעי ישראל והוצע להן לקבל תשלום של שכר דירה לשנה.

פינוי שכונת כפר שלם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)
פינוי שכונת כפר שלם בתל אביב (צילום: אבשלום ששוני)

למקום הובאו משאיות להעמסת הציוד והתכולה מהבתים ובנת"ע מעריכים כי לאחר תום הפינוי יהיה ניתן לצאת לדרך ולהאיץ את עבודות הקמת תוואי הקו הסגול. 

פתיחת המכרזים של החברות הזוכות לביצוע העבודה התעכבה במשך תקופה ארוכה, על פי דרישת משרד האוצר והתחבורה לנוכח החשש מעיכובים, בשל אי פינוי המשפחות והצורך לפצות את החברות המבצעות. בינתיים בוצעו רק עבודות תשתית כהכנה, ובחודשים הקרובים הפרויק של הקו הסגול והירוק, יכנסו להילוך גבוה.

בחודש דצמבר אמור להיפתח הקו האדום של הרכבת הקלה לתנועת נוסעים. הקו הסגול ינוע בין ישובי בקעת אונו ובית החולים שיבא, דרך ציר אלוף שדה (רמת גן-גבעתיים( ומשם יגיע דרך דרום תל אביב עד למרכז העיר. תחנה הסופית תהיה בתחנת הרכבת סבידור. הקו הירוק ינוע בין בראשון לציון וחולון לתל אביב, הוא ינוע לאורך ציר אבן גבירול ואז יתפצל לשתי זרועות - אחת לרמת החייל והשנייה להרצליה.

הקו האדום ינוע מפתח תקווה דרך ציר ז'בוטינסקי בבני ברק-רמת גן וימשיך ממרכז תל אביב לשדרות ירושלים ביפו ועד לבת ים.