בשבוע שעבר החלה עמותת צ'יימס ישראל להפעיל מרכז יום טיפולי־סיעודי בכפר קאסם המיועד לבוגרים עם מוגבלות שכלית־התפתחותית. לראשונה לכ־25 אלף התושבים בעיר יש מענה עבור בוגרים מעל גיל 21. עד כה אלה נשלחו לערים שכנות על בסיס יומי כדי לקבל שירות או גרוע מכך - נשארו שנים ארוכות בבית ללא מענה טיפולי יומי.

יותר משמונה מיליון שקלים הושקעו בתהליך, ובשלב הראשון נקלטו 20 חניכים. עד לפתיחת שנת הלימודים הבאה צפויים להיקלט עוד כ־30 משתקמים מהאזור. ג'ורג' צימרמן, מנכ"ל צ'יימס ישראל, אומר: "הצורך שעלה מהשטח ומהמשפחות היה כל כך אקוטי, היות שרוב החניכים שיגיעו למרכז החדש נמצאים זה תקופה ארוכה בבתיהם".

זוהיר באדיר, אבא לשני ילדים בוגרים עם מוגבלות שפעל רבות להביא לפתיחת המרכז: "שנים אני מחכה שיפתחו לילדים שלי מסגרת מתאימה בכפר. עד עכשיו הם נסעו כל יום לטייבה, והיו עם זה הרבה בעיות". אמל טהה, אמם של עיישה ומרינה, מספרת: "יש לי שתי בנות עם מוגבלות שכלית ותנועתית, שמרותקות למיטה. אחרי גיל 21 נגמרו מסגרות הרווחה, ולא נתנו להן את מה שהיו צריכות. נשלחנו אפילו למסגרות שבהן לא הייתה מיטה או מקום הולם להחליף טיטול. עכשיו אני שקטה שנוכל לקבל את כל מה שצריך".