קורות החיים של מלקולם הונליין בן ה-78 כוללים שפע עצום של פעילויות לאורך יותר מ-50 שנים: הוא נפגש עם אסד, א-סיסי והמלך מוחמד ה-6; סייע לשחרר 13 יהודים שהואשמו ע"י שלטונות איראן בריגול; שכנע את בוש האב לתמוך בהעלאת יהודי אתיופיה; מעורב ביוזמה להקמת גוש אזורי שיחבר את ישראל עם טורקיה, אזרבייג'ן, אוזבקיסטן וקזחסטן; ארגן הפגנות המוניות למען ישראל בכל רחבי ארה"ב; וממשיך מדי יום לנצל את הכישורים המרשימים שלו ואת הקשרים הרבים שרקם לטובת מגוון רחב של מטרות - והכל מתוך תחושת שליחות אמיתית. "הסיפוק הרב ביותר שלי הוא להסתכל בעיניים של הנכדות - ולדעת שהפכתי את העולם שלהן לטוב יותר", אומר הונליין.

הרקע המשפחתי שיצר מחויבות למדינת ישראל וניצולי שואה

הבסיס לעשייה האינסופית של הונליין הוא המשפחה. כבן למשפחת ניצולי שואה, הוטמע בו עוד מילדות המסר המחייב "לעולם לא עוד", ואיתו התובנה שרק מדינת ישראל חזקה ומשגשגת תבטיח שהעם היהודי יוכל תמיד לקבוע את גורלו. 

עם רקע כזה, מובנת לחלוטין המחויבות המלאה לכל היהודים בכל מקום בעולם. בהתאם לא מפתיע לגלות שאחת התחנות הראשונות במסע של הונליין הייתה המאבק למען שחרור יהודי ברית המועצות בשנות ה-70, זאת למרות שלא היו לו קרובי משפחה ברוסיה. במהלך פעילות זו הונליין נעצר ביחד עם אשתו בקישינב - אולם הוא לא נתן לאי הנעימות ולסיכונים השונים לעצור אותו מלהמשיך לקדם את הנושאים החשובים בעיניו.

"השם נתן לי את הכוחות לפעול למען עם ישראל", מסביר הונליין את הדבקות במטרה. "זו זכות גדולה. יש אנשים שמרוויחים המון כסף, אבל הם לא שמחים. לי יש סיפוק אדיר".

החיבור הטבעי של הונליין לעמותת "יד עזר לחבר"

מאז 1986 עומד הונליין בראש ועדת הנשיאים של הארגונים היהודיים העיקריים בארה"ב (גם אם התפקיד הרשמי שהוא נושא מוגדר "סגן יושב ראש ביצועי"). לאורך כל השנים הוא עבד עם כל ראשי הממשלה בארץ - שמיר, פרס, רבין, שרון, נתניהו - ויצר קשרים עמוקים ומועילים עם כל נשיאי ארה"ב, גם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים - הכל למען המטרה: תמיכה בישראל. מאפיין מובהק נוסף של הפעילות ארוכת השנים של הונליין הוא ההתמקדות בעשייה ולא בכותרות. "רוב הדברים שאני עושה הם מאחורי הקלעים", הוא מסביר, ". אני לא מחפש פרסום. התוצאות הן מה שמניע אותי ועוזר לי להמשיך".

זהו גם המוטו של עמותת יד עזר לחבר שהקים שמעון סבג עוד ב-1995 ביחד עם אחיו ברוך. העמותה מסייעת לנזקקים דרכים רבות מאוד: ארוחות צהריים חמות, חבילות מזון, ליווי משפטי, חלוקת מכשירי חשמל, שמיכות, בגדים וצעצועים, טיפולי שיניים דחופים ללא תשלום, דיור ארעי לנוער במצוקה, מגוון פעילויות לילדים ממשפחות מועטות יכולת ועוד ועוד.

גולת הכותרת של הפעילות של יד עזר לחבר היא הבית החם לניצולי השואה. ליתר דיוק - 4 בתים חמים בחיפה שבהם חיים בתנאים נוחים במיוחד כ-120 ניצולי שואה. בין השאר נהנים הדיירים מיחידות דיור מרווחות, מתחזוקה שוטפת בסטנדרטים גבוהים, חדר אוכל עם שף צמוד, מרפאה 24/7, אירועי תרבות, חוגים ובעיקר יחס אנושי חם ואכפתי.

כשהונליין שמע על הבתים החמים שמפעילה יד עזר לחבר, הוא התחבר לכך מיד – הן לעשייה, הן למחויבות והן לעזרה הספציפית לניצולי שואה. "צריך לעשות כמה שיותר למענם", הצהיר מי שכבר זכה לתואר 'היהודי החשוב ביותר בעולם', "העבודה שעושה שמעון סבג משמעותית מאוד. אנחנו חייבים להקשיב לניצולים ולאסוף את העדויות שאף אחד אחר לא יכול לספק, ולוודא שהדור הצעיר ידע בדיוק מה התרחש בשואה. לעזור לניצולי שואה זוהי מצווה – גם למען הדורות הבאים".