גיוון, קיימות, הכלה, אתיקה ותרומה לקהילה כבר מזמן אינם נחלתו של האדם הפרטי בלבד. חברות, ארגונים וקונצרנים ברחבי העולם הבינו מזמן שתפקידם אינו מתחיל ונגמר בעולם העסקים, וכי הציבור דורש מהם גם פעילות והשקעה בתחומים חברתיים וסביבתיים. גם בישראל כמה וכמה חברות עסקיות הרימו את הכפפה. זה הזמן לבחון את פעילותן.

הטעם לעשות טוב // קוקה קולה העולמית הודיעה על גיוון חברתי. את קוקה קולה משווקת בישראל החברה המרכזית לייצור משקאות קלים, ושם רואים את הגיוון התעסוקתי כאבן יסוד. עובדי החברה מתנדבים דרך קבע לאורך השנה בעשרות מיזמים ברחבי הארץ במסגרת פעילות המקודמת תחת הכותרת "הטעם לעשות טוב".

העובדים לוקחים חלק באימוץ תלמידי פנימיות הפועלות בסמוך לאתרי הייצור של החברה, סיוע למסגרות נוער בסיכון, וכן התנדבות בעמותות רבות המסייעות לקהילה. נוסף לכך, חותרים בחברה לקלוט לשורותיה עובדות ועובדים ממגזרים שונים של האוכלוסייה.

פותחים את הלב // בקבוצת האנרגיה סונול פועלים זו השנה החמישית בשיתוף פעולה עם עמותת פתחון לב, שבמסגרתו מאפשרת החברה ללקוחותיה לתרום בגדים למשפחות נזקקות בנוחות ובקלות במכלים המוצבים בכ־150 תחנות ברחבי הארץ.

מתחילת הפעילות המשותפת נתרמו בתחנות סונול למעלה מ-1,500 טונות בגדים, שמוינו על ידי מתנדבי העמותה. ביגוד ראוי חולק לנזקקים, והיתר נמכר כסמרטוטים למפעלים. מהתמורה שהתקבלה עבור הסמרטוטים נתרמו בסיוע סונול קרוב ל-3,000 סלי מזון למשפחות נזקקות, בשווי של יותר מ־1.1 מיליון שקל.

מתחם איסוף בגדים של סונול (צילום: אבישי פינקלשטיין)
מתחם איסוף בגדים של סונול (צילום: אבישי פינקלשטיין)

זמן משפחה // בחברת תנובה הציעו לציבור הרחב הרצאות חינמיות בנושאי הורות ומשפחה, שיועדו לקהל הרחב. על פי סקר "זמן משפחה של תנובה", בשיתוף מכון המחקר קאנטר עלה כי 82% מההורים מרגישים תחושות אשמה על שאינם מבלים די זמן עם ילדיהם.

בתנובה ביקשו לסייע למשפחות בהתמודדות עם המצב הנוכחי, שנראה כי רק החריף בתקופת הקורונה, ולהנגיש ייעוץ הורי לציבור הרחב. בין המומחים שקיימו הרצאות: פרופ' יורם יובל, מיכל דליות, עינת נתן, אפרת לקט, ד"ר אנאבלה שקד, טלי פלג, איציק לוי ושרון פאר.

מפתחים את הנוער // שותפי מאגר "לוויתן" ייסדו פעילות משותפת להשקעה חברתית, שבמסגרתה הוחלט לתמוך בפרויקטים חברתיים וסביבתיים הסמוכים לאזור פעילותם. כך למשל מעניקים השותפים תמיכה בפיתוח קן של הנוער העובד והלומד בכפר ג'סר א־זרקא.

כמו כן הם עוסקים בקידום שימור המורשת המקומית, בפעילות ימית ובפרויקט אוריינות דיגיטלית בכפר הנוער ימין אורד, שמטרתו להקנות למאות בני הנוער בכפר יכולות למידה מרחוק שהפכו חיוניות כל כך בעידן הקורונה, בנוסף לנגישות למחשבים.

עובדי החברה מרכזית עם עמותת פתחון לב (צילום: החברה המרכזית)
עובדי החברה מרכזית עם עמותת פתחון לב (צילום: החברה המרכזית)

גלגלי העתיד // 25 שנים לאחר שהחלה בשיווק הרכב ההיברידי הראשון בעולם - טויוטה פריוס - בטויוטה ממשיכים בפיתוח הנעות חלופיות, כולל הנעת מימן - שלא רק שאינה מזהמת, אלא אף מנקה את האוויר. ביוניון מוטורס, נציגת טויוטה בישראל, מקיימים כמה פרויקטים בנושאי איכות הסביבה וחברה. יוניון מוטורס מעניקה תרומות לעמותת תפוח בערך כולל של כ־4 מיליון שקלים. העמותה פועלת לשוויון דיגיטלי ומפעילה את ארגון ”נטע@" - עידוד מצוינות טכל נולוגית ומנהיגות חברתית לילדים ובני נוער.

החברה אף שותפה בתוכנית ”מומנטום" ומעניקה תמיכה כספית ומקצועית במסלולי לימוד של מקצועות הרכב בכמה בתי ספר של אורט. כספי התרומה משמשים למימוש התוכנית במטרה להדק את הקשר בין הנעשה בכיתות הלימוד לבין הצרכים בשטח, כמו גם חיזוק תדמית המקצוע בעיני התלמידים. 

תוכנית ''מונטום'' של יוניון מוטורס (צילום: ללא קרדיט)
תוכנית ''מונטום'' של יוניון מוטורס (צילום: ללא קרדיט)