שירות התעסוקה פרסם היום (שלישי) את דוח דופק שוק העבודה המבקש לסכם את מגמות התעסוקה שאפיינו את חודש ינואר 2022. מהנתונים עולה, כי מספר דורשי העבודה כעת מתקרב מאוד למספר שנרשם בתקופה שקדמה למשבר הקורונה לפני כשנתיים. לשם ההשוואה, בפברואר 2020 עמד מספרם הכולל של דורש העבודה בישראל על כ-164 אלף, בינואר השנה הוא עמד על כ-168.8 אלף. כאמור, מדובר במספר הנמוך ביותר שנרשם בישראל בשנתיים האחרונות.

עם זאת, בשירות התעסוקה הדגישו כי "במקביל לצמצום הפער בין מספר תובעי האבטלה בינואר 2022 למספרם ערב המשבר, מספרם של תובעי הבטחת ההכנסה כיום גבוה בכ-20 אחוזים ממספרם ערב המשבר, וזאת כפי שהעריך שירות התעסוקה לאורך חודשי המשבר, כתוצאה מהפסקת הזכאות לדמי אבטלה". עוד ציינו בשירות: "רבים מבין מאבדי הזכאות, שלא חזרו למעגל העבודה, נזקקו לקצבאות סוציאליות וכתוצאה מכך מספר תובעי הבטחת ההכנסה גבוה כיום מזה שנרשם טרם הקורונה".

אנשים עם מסכה - אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)
אנשים עם מסכה - אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)

בתוך כך, מהשוואת מספר דורשי העבודה בינואר 2022 לעומת דצמבר 2021 ניתן להבחין בירידה של כחמישה אחוזים (177.7 אלף בדצמבר לעומת 168.8 אלף בינואר) במספרם הכולל. "מאז היציאה מהסגר השלישי, ישנה מגמת ירידה עקבית במספר דורשי העבודה, אם כי בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו לינואר מדובר בירידה בשיעור נמוך יותר מחודש לחודש", הדגישו בשירות.

כאמור, מאז תום הסגר השלישי ירד מספר תובעי האבטלה מכ-698 אלף בפברואר 2021 לכ-88.1 אלף בינואר 2022, כאשר ירידה עקבית זו הואצה פעמיים – ביוני 2021 עם תום תקופת הזכאות לדמי אבטלה למובטלי הקורונה בני ה-45 ומטה, ובאוקטובר 2021 עם תום תקופת הזכאות של בני ה-45 ומעלה. במקביל, מספרם של מסיימי הזכאות לדמי אבטלה צפוי לרדת בחודשים הקרובים, כאשר ברשות מעריכים שמנגד, מספר הנרשמים החדשים לקבלת דמי אבטלה בחודשים הבאים צפוי להיות בהיקפים דומים לאלו שנרשמו בינואר ובדצמבר, ואפשר שאף למעלה מכך.

עוד עולה מהנתונים, כי עם היציאה מהסגר השלישי, ובפרט מאז תום תקופות הזכאות לדמי אבטלה למובטלי הקורונה (יוני ואוקטובר), מספרם של השוהים בחל"ת הלך וירד. רק 3.9 אחוזים מאלו ששהו בחל"ת ביוני 2021, נותרו בחל"ת גם בינואר 2022, ומספרם הכולל עומד כעת על 6.8 אלף עובדים בלבד. עם זאת, שיעורם בקרב תובעי האבטלה עדיין גבוה פי 1.84 מאשר זה שהיה ערב המשבר לפני שנתיים.

מההסתדרות הלאומית נמסר: "נתוני האבטלה העצובים מגלים כי בעת שמספר דורשי העבודה בישראל הולך ויורד, העוני הולך ועולה כי שכר המינימום נשחק למימדים של עבודה בתנאי עבדות.  רק העלאה של שכר המינימום ל7000₪ בחודש, תבטיח העסקה הוגנת של עובדי ישראל".