לפני כחודשיים נחשף במעבר הגבול גשר אלנבי ניסיון להברחת קנריות מירדן לישראל. הן נתפסו כשהן מוחבאות בתנאים אכזריים בתוך מכנסיו וגרביו של המבריח. ציפורי השיר ששרדו את ניסיון ההברחה הועברו למכון הווטרינרי בבית דגן.

אולם למרות הציפייה שבשירותים הוטרינריים של משרד החקלאות יפעלו לבדיקתן ולשיקומן, ככל שיימצא שאין מהן חשש להפצת מחלות, החליטו במשרד על המתתן וכעת התיק נמצא בערעור לבית המשפט העליון בעקבות פנייה של תנו לחיות לחיות, המנסה למצוא פתרון לפני המתת הקנריות.

בעוד שבמשרד החקלאות טוענים לסכנת התפשטות מחלה, למרבה ההפתעה הציפורים אינן מוחזקות בהסגר, ומשרד החקלאות אף הודה שהן מצויות בקרבת בני אדם ובמגע עמם. מתגובות משרד החקלאות בהליך המשפטי עולה עוד כי בקנריות אובחנו טפילים כמה שבועות לאחר הגעתן לארץ, שככל הנראה הועברו אליהן בזמן שהותן במכון הווטרינרי.

עו”ד ארז וול, היועץ המשפטי של עמותת תנו לחיות לחיות, אומר: "לאחר שפנינו לבית המשפט למדנו על מדיניותו הלא־רשמית והקיצונית של משרד החקלאות – להמית כל בעל חיים שהוברח לישראל. השירותים הווטרינריים כלל לא טרחו לבחון את הסכנה שעולה בפועל מהקנריות, או לבחון דרכים אחרות. לכל אורך ההליך נתלה המשרד בחששות מופרכים, ואלו נשללים בזה אחר זה לאחר בדיקות פשוטות".

הוא מדגיש: "אין חולק על כך שהשירותים הווטרינריים רשאים לנקוט צעדים על מנת למנוע הפצת מחלות, אבל המדיניות הגורפת מלמדת כי כוונתם היא להמית כל בעל חיים מוברח, ללא כל קשר לקיומו של חשש ממשי."

ממשרד החקלאות נמסר בתגובה: "הקנריות הוברחו בתת־תנאים דרך ירדן, שבה אין תנאי פיקוח וטרינריים בסיסיים. עם חשיפת המקרה הועברו הציפורים לכלובים מרווחים על מנת לתת תנאי מחיה מינימליים ולמנוע הדבקה הדדית במחלות. הווטרינרים רכשו מזון מיוחד ותרופות, אולם רובן מתו ממחלות וחסימת מעיים, שנגרמה עקב התנאים שבהם הוחזקו ככל הנראה לזמן ממושך בעת הברחתן.

על סמך מידע זה קבע בית משפט מחוזי לעניינים מינהליים כי לא קיימת דרך אחרת, וכעת אנו ממתינים להכרעת ביהמ"ש העליון. המשך החזקת הציפורים פוגע ברווחתן ומעלה את הסיכון הבריאותי לבעלי כנף אחרים ולסובבים אותן".