כ-320 עולים חדשים, ביניהם 91 יתומים, הגיעו היום (ראשון) לנמל התעופה בן גוריון בשלוש טיסות וורשה וקישנייב. התרגשות רבה שררה אחר הצהריים, כאשר הגיעה טיסה של חברת אל-על, שחתמה את מבצע הבאת העולים להיום. חלק מהעולים היו נרגשים מאוד וכמה אנשים אף בכו מהתרגשות.

"זה היה החלום שלי להגיע לכאן ואני מאושרת. עברנו ימים קשים אבל העיקר עכשיו שאנחנו בישראל", אמרה ניקיטה כבת 30. ילנה כבת 28 אמרה עוד: "היה מאוד מפחיד וקשה עד שיצאנו מאוקראינה, עזבנו שם הכל ואני מרגישה עכשיו בטוחה. כבר ביקרתי בעבר בישראל ואני מכירה את המדינה".

את פני העולים קיבלו שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו-שטה, היו"ר בפועל של הסוכנות היהודית יעקב חגואל, ויו"ר קרן היסוד סאם גרונדוורג. כל עולה קיבל דגלון על רקע מוזיקה שניגנה את השיר "שלום עליכם". חגואל אמר: "הסוכנות היהודית, בשיתוף עם משרד העליה והקליטה, הקרן לידידות וארגונים נוספים, פועלת מסביב לשעון כדי לעזור ליהדות אוקראינה בשעתה הקשה ולסייע בהבאת העולים מאוקראינה לחוף מבטחים בישראל - הבית הלאומי של העם היהודי. אני מודה לקהילות היהודיות ובהן לפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, לקרן היסוד, לתורמים ולידידים אוהבי ישראל מרחבי העולם שנרתמו למבצע סיוע חסר תקדים למען יהודי אוקראינה״.

בנוסף, תמנו שטה אמרה: "גורל יהודי ישראל ויהודי התפוצות שזור זה בזה, והיום יצאנו לאחד המבצעים הגדולים בתולדות מדינת ישראל להצלת יהודי אוקראינה שנמלטים מאש הקרבות – מבצע ערבות ישראל. המשרד בראשותי ידאג לסייע לכל יהודי שמבקש לעלות לישראל בדרכם הארוכה שעוברים מאוקראינה דרך הגבולות המדינה ועד התאקלמות כאן״.

עולים חדשים מאוקראינה (צילום: לע''מ)
עולים חדשים מאוקראינה (צילום: לע''מ)

נשיאת הקרן לידידות יעל אשקטיין: "נשיאת הקרן לידידות "מבצע 'ערבות ישראל' הוא פעילות מצילת חיים, ערכית וחשובה מאין כמוה. אני גאה כי לנו בקרן לידידות יש את האפשרות להיות חלק תורם ומשמעותי בהוצאתו אל הפועל בימים מאתגרים כאלה. המבצע הזה מסמל את מהות הציונות והערבות ההדדית. אני מודה לשותפינו הרבים במשרד העלייה והקליטה בראשות השרה פנינה תמנו שטה, הסוכנות היהודית, נתיב, משרד החוץ, חב'ד,ג'וינט ולתומכים הרבים שנרתמו למאמץ משותף, ולאנשי הקרן על פעילותם המסורה בכל שעות היממה במוקדי ההתרחשות במזרחי אירופה וגם בארץ. הקרן תסייע בקליטתם המיטבית של העולים בישראל".

יושב הראש העולמי של קרן היסוד, סם גרונדוורג סיפר: אנשינו ואנשי הארגונים והגופים היהודיים פועלים בשבועות האחרונים בכל העולם כדי לסייע לאזרחי אוקראינה, היום אנחנו רואים את אחד הפרויקטים המורכבים והמרגשים ביותר שיש מגיע לשיאו. מדינת ישראל ועם ישראל עומדים לצד פליטי המלחמה ואנחנו כנציגיו נמשיך במאמצים שלנו להצלת חיי אדם".

על רקע גל הפליטים העצום מאוקראינה למדינות באירופה ולישראל, אמרה ד"ר אידה איגרא, מרצה לחינוך מיוחד באקדמית חמדת ומנהלת מרכזים חינוכיים כי "בתקופה קשה זו בה המערב שוב עומד מנגד נוכח סבלה של אוקראינה המותקפת, על מדינת ישראל, שהחלה לקלוט פליטים מהתופת האוקראינית ובהם ילדים ויתומים ללא בית ומשפחה - להיות המדינה הראשונה בעולם המציבה את משימת הצלת חיי ילדים עם צרכים מיוחדים בפרט וילדים בכלל- בראש סדר העדיפויות של משרד החוץ, ובמקום גבוה בכל רשימת יעדים של משלחות חילוץ וסיוע מישראל לאוקראינה".  

ד"ר איגרא הוסיפה כי "כמנהלת מרכזים חינוכיים באוקראינה, אני מתוודעת מדי יום למצבי קיצון סוריאליסטיים של אימהות אוקראיניות לילדים הסובלים מבעיות קשות ומגבלות מסוגים שונים שיצאו בגפן עם ילדיהן למסע גבורה מסוכן לעבר גבולות פולין ורומניה כשבעליהן נותרים מאחור, ותוך כדי סיכון חייהן, על מנת להביא את ילדיהן בכל מחיר למקום מבטחים".

מנכ"ל ארגון OU ישראל הרב אבי ברמן: "'שיר המעלות בשוב ה' את שיבת ציון היינו כחולמים'. בעת הזו נדרשת התגייסות שלנו לתמיכה ברוח ובצורך לפעול בכל מחיר על מנת לחלץ את אחינו מהתופת. הידיעה כי ממשלת ישראל והמוסדות הציוניים עושים ככל שלאל ידם על מנת להעלות כל יהודי שמצוי בצורה מעניקה להם את הכוח לעבור את התקופה הקשה בצורה קלה יותר. הרבנים הראשיים לישראל פרסמו קריאה לציבור המתפללים להוספת שני פרקי תהילים בסיום התפילה למען יהודי אוקראינה, מלבד מעלת התפילה העצומה מדובר גם בחיבוק גדול שנשלח מיהודי ארץ ישראל ליהודי אוקראינה ומסמן להם כי אנו איתם".