הכתבה הזאת יכולה למנוע את הרצח הבא:  בימים "רגילים", טיול רגלי עם כלב ברחבי העיר נראה כמו דבר שבשגרה. אבל לא כך הדבר עבור ב', כי מאחוריה מסתתר סיפור אימה של ממש. ב', ששרדה מערכת זוגית אלימה ונוראית, חיה גם היום חיים של פחד וטרור על ידי בן זוגה לשעבר. אך השבוע היא זכתה למתנה שהיא לא פחות ממשנה ומצילת חיים - "אייבר" נכנס לחייה ולחיי בנה הקטן, כלב שניתן להם על ידי פורום מיכל סלה.   

ב' היא צעירה הייטקיסטית. היא התגרשה לפני שנה וחצי ויצאה מזוגיות במסגרתה סבלה מאלימות מילולית, כלכלית ובהמשך גם פיזית. גורמי הרווחה הגדירו שהיא ברמת סיכון גבוהה בעקבות איומי רצח מצד הגרוש. "את לא תראי אור יום. תתבוססי בדם שלך. משהו עומד לקרות לך. זה לא יבוא ממני. זו תהיה תאונה", הם משפטים שהיו חלק משגרה מפחידה בחייה.  

לאחר שלא הסכימה לוותר ולהישלח למקלט לנשים מוכות, אחותה הפנתה אותה לפורום מיכל סלה לאחר שחיפשה פתרון הגנה אמיתי. השבוע היא קיבלה את "אייבר" ולאחר שלאחרונה התחילה עמו תהליך של אימון והכשרה, שייערך כ-4 חודשים.

"בדצמבר", שיחזרה ב' בראיון ל"מעריב", "היה אירוע האלימות האחרון. הייתי ברווחה ועשו הערכת מסוכנות. אמרו לי צאי מהבית, סעי לאימא. אל תהיי בבית. רצו שאצא למקלט (לנשים מוכות) מיד אחרי סוף השבוע, 'תחשבי עם המשפחה מה לעשות'. זאת לא הייתה אופציה מבחינתי. את נכנסת למקלט, יש 12 נשים שונות, עם ילדים בגילים שונים שחוו טראומות שונות. שכל אחד מעבד את זה אחרת".  

לילי בן עמי, מנכ''לית פורום מיכל סלה, יחד עם ב' ואייבר (צילום: באדיבות פורום מיכל סלה)
לילי בן עמי, מנכ''לית פורום מיכל סלה, יחד עם ב' ואייבר (צילום: באדיבות פורום מיכל סלה)

"ויש גם כבוד עצמי בזה. איך אפשר יום אחד לקום, לעזוב עבודה? זו פגיעה לכל החיים. זאת לא הייתה אופציה. והמזל שלי שיש לי משפחה שעזרה לי. הם ישנו פה כמה לילות אחרי האירוע. עשו פה תורניות, אבטחו את הבית. ואז שמעתי על הפרויקט שלכם (של פורום מיכל סלה) מאחותי. העובד הסוציאלי שלי אמר לי שהמצב שלי הוא לכל החיים. נכון שעכשיו יש שקט, אבל יהיו טריגרים, ואנחנו לא יודעים מה. זה שרשרת שלא תיגמר, אז לצאת כל הזמן למקלט?", סיפרה ב'.   

החיים של ב' השתנו מקצה אל הקצה. אם בתחילה האיומים היו ישירים וברורים, אחרי התלונות במשטרה, בן זוגה לשעבר שינה את הטון. "אם זה היה איומים ישירים על החיים אחרי שהמשטרה טיפלה בזה", היא מעידה, "הוא הפך להיות יותר מתוחכם, זה כבר לא 'אני אעשה לך', זה 'יקרה לך'. המשטרה כבר לא התייחסה לזה". לאורך השנים ספגה ב' איומים אכזריים וקשים על חייה, שהכניסו אותה לחיות תחת טרור מתמשך. מאיומים להתבוסס בדמה, דרך "את לא תזכי לגדל את הילד הזה" ועד איומים קשים על פגיעה פיזית בה עצמה. 

את שומעת סיפורים על רצח נשים שעברו דברים דומים כמוך, ואומרת לעצמך "הייתי יכולה להיות שם אחת מהן"? 

"מיליון אחוז, בוודאות", עונה ב', "אני חיה במצב שיכול להיות שזה יקרה. ההערכה אומרת שזה הבן אדם שמסוגל לעשות את זה. במהלך הזוגיות שלנו פחדתי מזה. חששתי שזה יקרה. היו רגעים שידעתי שזה הופך להיות קיצוני, ואלה הרגעים שחששתי ותמיד ניסיתי לקחת את הילד ולברוח", היא משחזרת. 

מילת הקוד שתגרום ל"אייבר" להגן

אייבר, הכלב שקיבלה השבוע ב', נושא את שמה של אחת מהדמויות בסדרה "הוויקינגים" - "אייבר נטול העצמות". אם לשפוט רק על פי השם, מדובר בדמות ויקינג אכזרי, שהטיל מורא ופחד בסדרה. ואכן, הרועה הבלגי הנפלא שקיבלה ב', הוא הרבה יותר מהכלב המתוק והחביב שנראה מבחוץ. המטרה שלו היא הרתעה. מאבטח אישי וחבר, שלה ושל בנה הקטן. בקריאה של מילה אחת של ב' הוא אמור להיכנס לעמדה של הגנה על ב' מפני האיום. 

אחרי המסירה, נראה שהשניים קיבלו אחד את השנייה באהבה גדולה. הם מרגישים חיבור, ולב' יש שאיפה ברורה מאוד מהפרויקט – להחזיר לעצמה את השקט בחיים. 

אחד הכלבים של מיכל באימון עם אישה נוספת שקיבלה אותו במסגרת הפרויקט. באדיבות פורום מיכל סלה

איך את רואה את אייבר משתלב פה בבית? 

"מאז שהכרתי אותו", היא אומרת בחיוך רחב מלא ביטחון, "אני יודעת שהוא שלי ושהוא הולך להיות איתי, אז הוא כבר חלק ממני. מרגישה כבר את הקרבה. משהו בתחושה נותן פשוט תקווה, אולי סוף סוף דברים מתחילים לזוז, שמשהו מתחיל להשתחרר ולחזור להיות נורמלי". 

מה את רואה בסוף התהליך? 

"אני מקווה שקודם כל אני ארגיש 100% ביטחון", סיפרה ב' בקול חנוק. "ושאני אהיה שמחה, מאושרת וחופשיה. ובעיקר, אני מקווה שאייבר יהיה רק למטרת הרתעה, שלא נצטרך להפעיל אותו. זה הדבר שהכי מטריד אותי. אם זה חיים או מוות, זו המטרה של אייבר. נפעיל אותו, אבל זה המקרה הגרוע ביותר. לא רוצה שהילד שלי יראה סיטואציה כזו. אני רוצה שקט וחופש".  

לילי בן עמי, מייסדת ומנכ"לית פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל סלה ז"ל, לקחה חלק באותו יום מרגש של מסירתו של אייבר לב'. היה קשה שלא לשים לב להתרגשות העצומה שהפרויקט הזה עושה לה. "לפרויקט של הכלבים מתקבלות נשים עם הערכת סיכון הכי גבוהה שיש. אלה נשים שהמדינה מפנה אותן למקלט. בגלל שהסכנה היא מאוד מאוד גבוהה. והכלב, המטרה שלו היא בעצם להקנות לה חופש, שהיא תוכל להישאר בבית בביטחון, גם לצאת בביטחון מחוץ לבית. גם ביטחון וגם בריאות נפשית", היא סיפרה.

מיכל סלה ז''ל (מימין) ולילי בן עמי (משמאל) (צילום: באדיבות פורום מיכל סלה)
מיכל סלה ז''ל (מימין) ולילי בן עמי (משמאל) (צילום: באדיבות פורום מיכל סלה)

הפרויקט החשוב "כלבי מיכל סלה" מעניק כלבי הגנה מצילי חיים לנשים מאוימות הנמצאות בסיכון גבוה. במסגרת הפרויקט, שזכה גם לשיתוף פעולה יפה עם המשרד לביטחון פנים, הכלב מוענק לאישה לכל החיים וחי כבן בית וחבר צמוד 24/7. הכלב מעניק לאישה המאוימת ולילדיה איכות חיים של ביטחון, בריאות נפשית, ריפוי מטראומה, חיזוק הביטחון העצמי, רכישת מסוגלות ושליטה על חייה ועל חיי ילדיה.

הכלבים של מיכל (צילום: באדיבות פורום מיכל סלה)
הכלבים של מיכל (צילום: באדיבות פורום מיכל סלה)

פורום מיכל סלה מעביר את הכלב אילוף מקצועי והכשרה לאישה המאוימת. כל אילוף והכשרה נתפרים באופן ייחודי ומותאם לאשה וילדיה. כל כלב נבחר בקפידה על מנת שיתאים לדרישות הסף הגבוהות. עליהם להיות סוציאליים במידה רבה, מאוזנים מנטלית ובעלי כושר גופני גבוה.

הפרויקט הזה של פורום מיכל סלה מסמל עידן חדש שבא להעניק חלופה למקלט, חלופה שהיא הרבה יותר זולה. כיום, ישנן כ-1,000 נשים בשנה השוהות במקלטים ועוד כ-1,500 ילדים. בממוצע, כל אישה שוהה 4 חודשים במקלט. במדינת ישראל, מחלקת הרווחה משלמת לאישה אחת כ-24 אלף שקלים בחודש, כאשר למעשה זה אומר שאישה, בממוצע, עולה 90,000 שקלים לרווחה ל-4 חודשים בלבד, לא כולל מענקים שהיא זכאית אליהם כגון דיור. עלות של כלב מיכל סלה היא 70,000 ששקלים והכלב שלה לכל החיים. 

להגשת בקשה לקבלת הגנה עם "כלבי מיכל סלה" או לתרומות לפרויקט  >>  https://www.michalsela.org.il/dogs

בעת התרומה חשוב לציין "בעבור כלבי מיכל סלה". כל תרומה מסייעת להציל חיים!