פרסום ראשון: השבוע שיגר מנכ"ל איגוד בתי האבות (א.ב.א) נחי כץ מכתב לשר החוץ יאיר לפיד, ובו הוא דורש להכניס ארצה 1,000 מטפלים סיעודיים שאמורים היו להיקלט בענף הטיפול בקשישים, אולם הם תקועים בנפאל.

"למעלה מחודש ימים אנשי משרד החוץ מפגינים כוחנות ואינם מאפשרים למטפלים להגיע לארץ", כותב כץ וממשיך: "בשנה וחצי האחרונות עמלנו יחד עם גופי ממשלה רבים להוציא לפועל החלטת ממשלה היסטורית, אשר לאור מצוקת כוח האדם קבעה לראשונה להביא מטפלים לטיפול בזקנים. במקום לראות את הגעתם של המטפלים, אנחנו נדהמים לראות כי אנשי משרדך מעכבים עובדים הנחוצים כל כך בשל שביתה שלא נגמרת. אנו מצפים שתפגין מנהיגות ותורה עוד היום להכניסם לוועדת חריגים על מנת להביאם ארצה".

בוועידה השנתית של איגוד בתי האבות שנערכה בשבוע שעבר, בהשתתפות יותר מ־600 מנהלי מוסדות, התריעו רבים מהם מפני החוסר בכוח אדם. מנהלת בדרום הארץ טענה: "זה יעלה בחיי אדם, לא פחות. אבסורד שמוסדות קורסים בשל מצוקת כוח אדם, וממשלת ישראל לא נוקפת אצבע להכניסם לישראל".

מנהל אחר ממרכז הארץ הוסיף: "מי שנפגע מהתנהלות עובדי משרד החוץ בראש ובראשונה זה הזקנים. מגיע להם טיפול עם איש צוות עירני ומיומן".

כבר שנים ארוכות נאבקים בא.ב.א על תוספות של כ־5,000 תקני כוח אדם סיעודי החסרים במחלקות הסיעודיות על מנת להעניק לקשישים טיפול מיטבי. בפועל ישנו עומס יתר על הצוותים, הפוגע בטיפול ומאלץ את בתי האבות להעסיק כמעט כל מי שמוכן לעבוד בתחום, לא פעם תוך ויתור על איכות כוח האדם.

מאחר שמדובר בתחום שבו כמעט אין עובדים ישראלים, ניאותה המדינה לראשונה בספטמבר 2020 לחתום על הסכם יבוא עובדי סיעוד ייעודיים לבתי האבות מנפאל ומגיאורגיה. מאז התהליך מתנהל בעצלתיים וכעת כאמור הוא תקוע לגמרי.

מוועד עובדי משרד החוץ נמסר בתגובה: "טוב עשה מנכ"ל איגוד בתי האבות שפנה לשר החוץ, המחזיק בידיו את המפתח לפתרון. מאז ספטמבר פונה הוועד אל השר, הנושא באחריות לעובדי המשרד ולרווחתם, בבקשה לטפל בבעיות העובדים בשורה ארוכה של נושאים. אנו ממשיכים בקריאתנו לשר להוביל לסיום סכסוך העבודה. לצערנו כרגע עדיין לא נמצא פתרון למשבר".