יום העצמאות ה-74 למדינת ישראל: המטס האזרחי צפוי לעלות היום (חמישי) לאחר שהמטס הצבאי המסורתי חל בשמי המדינה. אולם בשל סכסוך עבודה ב'אל-על', עובדי התחזוקה לא השלימו את הבדיקות הנדרשות לפני הטיסה ומטוס החברה לא ישתתף.

קברניט 'אל-על' מסר: "ציפיתי מאוד לטיסה הזאת, אבל היא בוטלה בגלל סיבות שאינן תלויות בי". מ'אל-על' נמסר: "אכזבה קשה מאוד, חבל שסכסוכי עבודה עלולים לפגוע בנו, זה ממש שערוריה. אנו מצרים על כך שנבצר מחברת אל על ליטול חלק במטס החגיגי של יום העצמאות ה-74, זהו אירוע חמור. אנו לומדים את הפרטים  ונטפל על מנת שאירוע כזה לא יישנה". באל-על זעמו כאמור על האירוע שמסמל הרעה ביחסי העבודה. מטוס הדרימנליינר נותר כעת ריק.

ברקע הביטול הפתאומי של השתתפות אל על במטס, עומד מאבק הולך ומסלים בין ועד העובדים, הטייסים והחברה. גורמים בחברה מסרו כי ב-48 השעות האחרונות בוטלו כ-11 טיסות בשל אי התייצבות של טייסים. 

לטענת מועצת עובדי אל על, הם מנתגדים לגישה של החברה שמוצאת זמן להשתתפות ב"טיסות ראווה" כהגדרתם בעוד טיסות מסחריות, המכניסות לחברה שרק חוזרת מהשבתה בת שנתיים ומשבר כלכלי חמור מבוטלות ונדחקות לסוף התור.

מטס חיל האוויר 2022: מתי המטוסים יעברו מעל הישוב שלכם?

בטקס חגיגי שהתקיים בנמל התעופה בן גוריון אמרה שרת התחבורה, מרב מיכאלי: "צריך להגיד - התעופה בישראל הוזנחה לצערי הרבה מאוד זמן. איך שנכנסו למשדר המנכ"לית ואני ניסינו לעזור להתמודד עם משבר הקורונה. היו לנו שנתיים קשות, שפגעו בכל ממדינת ישראל אבל בתעופה האזרחית בפרט".

שרת התחבורה מיכאלי בהכנות למטס האזרחי (צילום: משה כהן)
שרת התחבורה מיכאלי בהכנות למטס האזרחי (צילום: משה כהן)

מיכאלי ציינה עוד: "היו לנו מאבקים קשים להביא את הסיוע והתמיכה שהייתה נדרשת לחברות התעופה כדי שיוכלו לעבור את המשבר ולציבור הישראלי תישאר תעופה ישראלית". לאחר מכן מיכאלי הכריזה: "תעופה ישראלית היא צורך אסטרטגי חשוב לא פחות מצורכי פנאי וכלכלה", והבטיחה לפעול למען התעופה הישראלית ופיתוח תשתיות תעופתיות.

בטקס השתתפו מנכ"לים של חברות התעופה הישראליות וטייסים ותיקים. בין המשתפים היו המנכ"לית החדשה של 'אל-על' דינה בנטל, מנכ"ל ישראייר אורי סירקיס, מנכ"ל 'עיט תעופה' אלי פרץ, ויו"ר איגוד הטייסים מידן בר, שציין: "אין דרך טוב יותר להחזרת התעופה לעצמאות מאשר ביום החג הזה".

מוועד עובדי אלעל נמסר בתגובה: "עובדי אלעל מתעסקים כרגע בלטפל בכאוס שיצרו גל הביטלים כתוצאה מחוסר איוש של הטייסים. העדיפות הראשונה היא לטפל בנוסעי החברה ולא במטס הראווה של איגוד הטייסים בישראל".