בטקס חגיגי שהתקיים היום (חמישי) במשרדי נתיבי תחבורה עירוניים (נת"ע) נחתם החוזה הכולל את התכנון והקמת ה"קו הסגול" של הרכבת הקלה, שיקשר בין קרית אונו ויהוד, דרך אוניברסיטת בר אילן, בית החולים שיבא בתל השומר, ציר אלוף שדה ודרך השלום ברמת גן ובגבעתיים, למרכז תל אביב.

הקו צפוי לעבור בין היתר, במזרח תל אביב, סמוך לשוק התקווה ומשם, דרך אזור התחנה המרכזית הישנה, לרחוב אלנבי, שוק הכרמל והרחובות בן יהודה וארלוזורוב, עד לתחנת הרכבת תל אביב מרכז.

הקו, שאורכו כ-27 ק"מ במפלס הקרקע, יכלול 43 תחנות ועתידים לנסוע בו כ-70 מיליון נוסעים בשנה. כאשר הצפי הוא שהקו יתחיל לפעול מסחרית בשנת 2026.

בטקס חתימת ההסכם השתתפו מנכ"לית משרד התחבורה מיכל פרנק, מנכ"ל נת"ע חיים גליק, מנכ"ל שפיר ישראל שפירא ומנכ"ל CAF יוסי אסנאונלה.

המכרז כולל הקמה, תכנון, תחזוקה, אספקה ומימון של "הקו הסגול" כאשר לזכיין ניתנה תקופה של עד שנה ממועד החתימה להתארגנות פיננסית ולאחריה יחל בעבודות. תוואי העבודות יימסר לזכיין על ידי נת"ע, לאחר השלמת עבודות העתקת התשתיות.

חתימת ההסכם עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)
חתימת ההסכם עבודות הקו הסגול של הרכבת הקלה (צילום: דוברות נת''ע)

ביום שני צפוי להיחתם הסכם הזכיינות עם קבוצת TMT הכוללת את אלקטרה דן תחבורה ואלסטום הצרפתית, להקמת "הקו הירוק" שעתיד לפעול מסחרית בשנת 2027. "הקו הירוק" יסע מעל מפלס הקרקע מראשון לציון דרך חולון. במרכז תל אביב ולאורך רחוב אבן גבירול, כשהתוואי יהיה תת קרקעי. משם יתפצל הקו ששוב יהיה עילי לשתי זרועות – לרמת החיל ולהרצליה.

שני הקווים – הסגול והירוק, יצטרפו ל"קו האדום", שאמור על פי תחזית נת"ע לפעול מסחרית מחודש נובמבר והם יהוו רשת רכבות קלות בגוש דן, העתידה להסיע כ-200 מיליון נוסעים בשנה.

המתחרות שהפסידו במכרזים, עתרו לבית המשפט, בטענה שההצעות שלהן היו זולות יותר לכאורה ויתקיים דיון בעתירות בעוד כחודש. הן דרשו שלא לחתום על ההסכמים, עד להחלטת בית המשפט. בחברת נת"ע דחו את הדרישה על הסף וטענו, כי בית המשפט לא הוציא צו מניעה נגד המשך ההליך.

"חתימת ההסכם עם הזכייניים היא אבן דרך משמעותית בהקמת רשת קווי הרכבת הקלה בגוש דן. נציין, כי אין מניעה חוקית מלחתום על ההסכמים עם הזכיינים והזוכים ולהתקדם בהקמת הקווים הירוק והסגול של הרכבת הקלה", אמרו בנת"ע בתגובה.

"נוסיף, כי הליך משפטי עלול להימשך גם מספר חודשים לא ידוע, בשעה שכל יום עיכוב בעבודות משפיע ישירות על לוחות הזמנים מול גורמים רבים וגורם נזק כספי גדול למשק הישראלי כולו. קווי הרכבת הינם פרויקט לאומי, שכבר עוכב בעבר מסיבות שאינן תלויות בנת"ע ובכוונת החברה לקדמם במהירות האפשרית".

בטקס החתימה על ההסכם היום, אמרה מנכ"לית משרד התחבורה: "המהפכה התחבורתית פה. מערכות הסעת המונים הן המפתח למובילות חברתית והחתימה היום היא ציון דרך חשוב. הקו הסגול בגוש דן יסיע כרבע מיליוןן נוסעים ביום ויהיה להם פתרון תחבורתי מהיר, יעיל וחווייתי".

מנכ"ל נת"ע אמר עוד: "עבדנו קשה כדי להגיע ליום הזה ואנו מתחילים במסע חדש. זהו יום היסטורי, בו 'ה'קו הסגול' עולה מדרגה ועובר לידיהם הנאמנות של CAF ושפיר. הקו מתוכנן להיפתח ב-2026, אבל להערכת הזכייניים ייתכן שנזכה לנסוע בו עוד קודם".

סמנכ"ל הכספים של שפיר, שי לינדנר אמר בטקס: "מציאת פתרון לאתגרים הרבים של גוש דן היא משימה לאומית ענקית. נעשה כל שביכולתנו על מנת להשלים את תפקידנו לא רק בזמן, אלא אולי אפילו לפני הזמן שהוגדר לפרוייקט, כפי שקרה לפרויקטים רבים שלנו בעבר. עבודתנו כבר החלה, כי אנחנו מבינים שאין לנו זמן פנוי, לפנינו משימה לאומית".