רכבת ישראל צפוייה להסיע בשנת 2025 כ-106 מיליון נוסעים, לעומת כ-70 מיליון נוסעים שנסעו ברכבות במהלך שנת 2019, לפני פרוץ משבר הקורונה, כך מסר היום (שני) מנכ"ל רכבת ישראל מיכה מייקסנר, בתדרוך לעיתונאים שהתקיים במרכז ההדרכה באופקים.

במהלך שנת 2021, שבחלקה הראשון היו הגבלות בשל משבר הקורונה, מספר הנוסעים ברכבת עמד על כ-35 מיליון בלבד. לנוכח עומסי התנועה הכבדים, יהיו נהגים רבים שיעדיפו להגיע עם הרכבת למקום עבודתם והצפי הוא לגידול משמעותי במספר הנוסעים בשנים הבאות.

על פי הצפי, ב-2030, הרכבת תסיע כ-200 מיליון נוסעים בשנה וב-2040 מספרם צפוי לעמוד על פי ההערכות על כ-305 מיליון. "יש לנו בעיה של ניצול מסילה. בקו החוף – תל אביב-חיפה, ניתן להסיע 110 רכבות לכל כיוון בשעה וזה מעט מידי", ציין מייקסנר, שהציג את היעדים ותוכניות הפיתוח של רכבת ישראל לשנים הבאות.

"בשנת 2019 שיעור הדיוק בלוחות הזמנים של הרכבות עמד על כ-84% והוא השתפר משמעותית וכיום הוא עומד על כ-97%", טען מייקסנר והבהיר שעל פי התקן, בישראל, בדומה לאירופה כל עיכוב של למעלה מחמש דקות מוגדר כאיחור. מייקסנר סיפר, כי רכבת ישראל סבלה מפיגור של שנים ארוכות בפיתוח תשתיות וביישום פרוייקט החשמול. "אני מקווה שעד שנת 2023 נסיים את פרוייקט החשמול במסילת החוף", הוא הוסיף.

מנתוני רכבת ישראל עולה, כי בשעות השיא של הבוקר ואחה"צ בימים שני-רביעי תפוסת הנוסעים מגיעה לכ-130% ובשעות השיא בימים ראשון וחמישי התפוסה הממוצעת עולה לכ-180%.

במסגרת תוכנית החומש יבוצעו עבודות פיתוח בהיקף של כ-19 מיליארד שקל, אשר יכללו, בין היתר, את פרוייקט מסילת 431, המסילה המזרחית, הכפלת מסילת רחובות פלשת והתקנת מערכת איתות חדישה, שאמורה לשפר את הבקרה ותנועת הרכבות.

במסגרת הפרוייקטים החדשים, שהיקפם מוערך בכ-46 מיליארד שקל, יבוצע בין היתר פרוייקט הכפלת מסילות קו החוף והמסילות בין תל אביב לבאר שבע. היעד הוא לסיום העבודות יהיה ב-2030 והעבודות יתחילו עם קבלת האישורים מוועדות התכנון.

בנוסף, ימשכו עבודות ביצוע המסילה הרביעית באיילון. לאחרונה הוחלט במשרד התחבורה שרכבת ישראל תבצע את הפרוייקט הענק בנתיבי איילון ונתיבי ישראל תבצע אותו עד לנתיבי איילון. עם זאת, לנוכח העיכובים, ההערכות הן שעבודות המסילה הרביעית, שאמורה להביא להסרת הפקק של הרכבות באיילון, יסתיימו לפחות שנתיים מעל המועד המתוכנן – בשנת 2028 או אפילו בשנת 2029.

"פרוזדור איילון מהווה צוואר בקבוק ברשת המסילות הארצית והקיבולת בפרוזדור האיילון עומדת כיום על 14 רכבות בשעה לכל כיוון. כדי שניתן יהיה להרחיב שירות בפריפריה או להעלות את תדירות הרכבות, יש צורך בפתיחת צוואר הבקבוק", התריעו ברכבת ישראל.

מתוכנית העבודה בעשור הקרוב (עד לשנת 2030) עולה שרכבת ישראל תנהל תקציב של כ-67 מיליארד שקל.

בינתיים, המדינה עדיין לא תקציבה את תכנון קו הרכבת לאילת וזה אמור להיעשות בשנים הקרובות. הצפי הוא שהקו עצמו יתחיל לפעול לא לפני שנת 2032.

בנוסף, מקודם פרוייקט למסילת רכבת בין כרמיאל לקרית שמונה והחזון הוא שבעתיד הרחוק מדינת ישראל, שאורך מסילות הרכבת בתחומיה כיום עומד על כ-1,500 ק"מ (מהן 1,100 מסילות ראשיות) תרושת ברכבות בין קרית שמונה לאילת.

לנוכח התלונות על עבודות החשמול והתשתית הגורמים להשבתה לעיתים של תנועת הרכבות במקומות שונים, הבהיר מייקסנר, כי הצוותים עובדים בעיקר בשעות הלילה ובסופי שבוע ורק במקרים בהם אין ברירה, התנועה מושבתת.

מייקסר ציין עוד, כי במקביל לעבודות התשתית והיעד לשיפור השירות ורמת הדיוק, רכבת ישראל מתמודדת גם עם הביטחון השוטף. "ברכבת מועסקים כאלף אנשים המופקדים על הביטחון ועלות העסקתם עומדת על כ-225 מיליון שקל בשנה", הוא סיפר.

אתמול בלילה התגלו על ידי הבקרה של רכבת ישראל אבנים שהונחו על מסילה בין אופקים לבאר שבע. זו היתה הפעם השנייה בחודש האחרון שהתגלו אבנים על מסילה בדרום. "יש לנו אמצעי בקרה וסיורים מוגברים ואנחנו מדווחים מיידית למשטרה", הבהיר מייקסנר.

בינתיים, למרכז ההדרכה באופקים, בו פועלים כיום סימולטור מרכזי ושישה סימולטורים משניים. למתחם הגיע סימולטור מרכזי נוס, שידמה את הרכבות המחושמלות והוא מצוי בשלבי התקנה.