ארגון LGBTech מקדם ב־11 השנים האחרונות גיוון והכללה של חברי קהילת הלהט"ב בזירת התעסוקה בישראל, ולאחרונה ערך סקר מקיף בנושא להט"בים בעולם העבודה בישראל, שממצאים מתוכו מפורסמים לראשונה ב"מעריב".

בסקר לקחו חלק 1,154 משיבים, וממנו עולה כי נתוני האפליה, ההטרדה או ההתנכלות על רקע הזהות המגדרית או הנטייה המינית במקומות העבודה עדיין גבוהים. 18% מהמשיבים דיווחו על אפליה, הטרדה או התנכלות שחוו על רקע זהותם במקום העבודה. מי שסובלים הכי הרבה בנושא הם חברי הקשת הטרנסית (39%), להט"ב מהחברה הערבית (34%) ולהט"בים בני 45+ (24%).

לא פחות מ־51% חוו בדיחות במקום העבודה על נטייתם המינית או זהותם המגדרית, ומהם 44% דיווחו על אמירות פוגעניות ומעליבות לגבי נטייתם המינית, 39% התייחסו לתחושה לא נעימה או קשה במקום העבודה גם אם לא נאמר משהו במפורש, 12% התייחסו לפנייה במגדר שגוי (במכוון), 9% התייחסו לאיומים או אלימות מילולית בהקשר לנטייה המינית או הזהות המגדרית, ו־9% דיווחו על מניעה של קידום במקום העבודה או איום במעשה שכזה. 30% לא סיפרו על כך לאיש, ו־30% התעמתו עם הפוגע. רק 19% פנו למנהל הישיר - ומתוכם 26% העידו שלא נעשה דבר, 24% העידו כי האפליה או ההטרדה הפסיקה ו־17% עזבו את מקום העבודה.

שחר גרמבק (צילום: עומר שטיין)
שחר גרמבק (צילום: עומר שטיין)


להט"בים רבים עדיין מתקשים להרגיש בנוח להיות אותנטיים במקום העבודה. 38% מדווחים כי ייצאו מהארון רק כשירגישו בנוח לעשות זאת לאחר קבלתם לעבודה, 34% נמצאים בארון מול חבריהם לעבודה או המעסיק באופן מלא או חלקי (8% בארון לגמרי, 26% באופן חלקי). 61% יחשבו פעמיים לגבי יציאה מהארון בעבודה, ודווקא בקרב צעירים (18־24) הנתון עומד על 78%. 40% מבין הלהט"בים הבוחרים להישאר בארון בעבודה חוששים מההשפעה על יחסי עבודה עם עמיתים, ו־34% חוששים מהתנכלות או חוסר שוויון בשל זהותם המינית.

92% מעידים שמקום עבודה "להט"ב־פרנדלי" הוא שיקול בבחירת מקום עבודה. שחר גרמבק, יו״ר ומייסד LGBTech, אומר: ״ממצאי הסקר מציירים תמונת מציאות מורכבת, שראוי כי תעמוד לנגד עיני כל מנכ״ל וכל אחראי גיוס המעוניינים ביצירת סביבת עבודה מכלילה ונקיטת צעדים פרואקטיביים ליצירת סביבת עבודה בטוחה".