11 שנים לאחר שפרצה המחאה החברתית הגדולה בשדרות רוטשילד בתל אביב, הוצבו הערב (ראשון) בשדרה התל אביבית כעשרה אוהלים על ידי עשרות צעירים, במחאה על השתוללות מחירי הדיור לקנייה ולשכירות.

"ישנם צעירים שהגיעו עם שקי שינה, כי אין להם כסף לקנות אוהל. אנחנו מוחים כדי לעשות שינוי, הדור שלנו נשכח. שהממשלה תתמוך בצעירים, במקום לדאוג לג'ובים למקורבים", אמרה הדר כהן (20) מקרית אונו – "זו רק ההתחלה ונהיה כאן עד שיהיה שינוי. אין לנו וילה בקיסריה, ברמת אביב וברעננה. אנחנו כבר לא חולמים על רכישת דירה. צעירים רבים מתקשים לשלם את שכר הדירה שעולה ועולה וחושבים איך לעבור את החודש".

בתשובה לשאלה, מה ישתנה הפעם, לאחר שמאז המחאה הקודמת ב-2011 מחירי הדיור זינקו בעשרות אחוזים, היא השיבה בנחרצות: "ניאבק עד שיהיו פתרונות ואצלנו אף אחד לא יקבל שריונים במפלגות לקראת הבחירות".

ארתור גבאי (35), כלכלן המתגורר בשכירות ברמת גן, התריע: "שוק הדיור בקטסטרופה. חייבים תוכנית משופרת לבלימת השתוללות המחירים. ישראל צריכה להתנהל כמו כל מדינה מתוקנת. אני כבר שומע על מקרים של תיאומי מחירים בין בעלי דירות וצעירים שרוצים לעזוב את הארץ. נהיה כאן כמה שצריך".

אחד ממארגני המחאה הדגיש שזו רק ההתחלה. "יש כאן חבר'ה צעירים שהתארגנו במקומות שונים בארץ. הפעם המחאה החלה בפריפריה – בהקמת אוהלי מחאה בפרדס חנה, בבאר שבע ובמקומות נוספים, ורק כעת הגיעה לתל אביב ואני שומע שגם בצ'ארלס קלור התארגנו להקים אוהלי מחאה והוקמו אוהלים גם בכפר סבא, נתניה ומקומות נוספים. יש כאן מצוקת דיור קשה של הדור הצעיר והמדינה חייבת להתעורר".

גיל סהר (34) נשוי ואב לפעוט כבן חצי שנה מחריש, שהיה ממארגני מחאת האוהלים בפרדס חנה, הגיע כדי לתמוך: "גם בחריש מחירי הדיור זינקו, אומנם פחות מאשר באזורים אחרים, אבל בקיץ הם עלו בכ-15%. הדור שלנו הוא חצי אבוד והמאבק הוא כבר למען הצעירים יותר, שתהיה להם תקווה להגיע לקורת גג בקניה או בשכירות סבירה". עוד סיפר – "אנחנו משפחות צעירות וצעירים שמניעים מחאה, שנועדה להעיר את הממשלה. כולנו איחדנו כוחות".

מחאת האוהלים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת האוהלים (צילום: אבשלום ששוני)

יצחק שבתייב, ממובילי המחאה בפרדס חנה-כרכור, שוחח מוקדם יותר היום עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM והתייחס למחאה: "אנחנו הבנים שלכם, חלק מהעם הזה, אנחנו אנשים צעירים, מבוגרים, בני נוער, אנחנו הלב הפועם של העם. אם אנו לא יכולים להשכיר דירה, אני לא מדבר על לקנות, בחוסר המשילות אין לנו דרך לבטח את העתיד שלנו. מה יהיה איתנו? אנחנו בפרדס חנה כרכור הקמנו אוהלים, הקמנו קול צעקה ואמרנו די, אנחנו רוצים את הזכות לחיות פה בכבוד".

מחאת האוהלים (צילום: אבשלום ששוני)
מחאת האוהלים (צילום: אבשלום ששוני)

שר האוצר, אביגדור ליברמן, התייחס ב-103FM למחאה ומסר: "יש אנשים שכנראה כן סובלים והם מביעים את המחאה שלהם בהפגנות. טוב שזה ככה, זאת זכות בסיסית וכל מי שמרגיש שהוא מקופח, שהוא לא מקבל מספיק, זאת דרכם, וטוב שבמדינה שלנו אפשר גם למחות, להפגין ולהביע את המחאה גם בדרך כזאת. אני מאמין בכלכלה חופשית. אני חושב שכמה שפחות מדינה תתערב, ככה יהיה בריא יותר.  בכל התחומים, לא דווקא בשכירויות אלא בכל תחום ותחום. בסופו של דבר זה מוכיח את עצמו והדבר היחידי שמוזיל את המחירים זאת תחרות והיצע".
 
כזכור, בשנת 2011, יצאו המונים ל סדרת פעולות מחאה והפגנות שהתקיימו ברחבי ישראל בעקבות העלייה ההדרגתית במחירי הדיור והמחירים הגבוהים במשק. המחאה החלה בקבוצת מחאה ברשת החברתית המקוונת פייסבוק, שהובילה להקמת אוהלים בשדרות רוטשילד בתל אביב. בהמשך קמו אוהלים בערים נוספות והתרחבו לכדי "ערי אוהלים" שכללו מאות אוהלים בו זמנית.
 
בעקבות המחאה והפגנות הענק, הודיעה ממשלת ישראל על שורת צעדים שיינקטו לפתרון מצוקת הדיור, חלקם כבר היו בהליכי תכנון ואשרור וחלקם צעדים חדשים שהוצגו כמענה לדרישות המוחים. בנוסף, הוקמה ועדת טרכטנברג במטרה לבחון ולהציע פתרונות לדרישות הכלכליות והחברתיות של המפגינים ובעיקר למצוקת יוקר המחיה במדינת ישראל ולפערים החברתיים. בהמשך, קיבלה הממשלה באופן חלקי את המלצות הוועדה.