אחרי שנים של הזנחה בחופי ישראל, הקרן לשטחים פתוחים, באמצעות החברה הממשלתית לתיירות, ינגישו את רצועת החוף של מדינת ישראל לאורך 240 ק"מ.

הפרויקט השאפתני - "שביל הים" - נמצא בימים אלו בשלבי תכנון תוואי השביל והתאמתו לצורכי המתרחצים והסביבה. עלות התכנון נאמדת בכמיליון שקל ועלותו של הפרויקט בכללותו תיקבע בסיום התכנון, אך הוא צפוי לעלות מאות מיליוני שקלים.

חופי הים בישראל הנם נכס ציבורי המהווה מרחב פתוח לבילוי, לפנאי ולנופש לכלל הציבור שרבים ממנו לא היו יכולים להגיע אליו עקב בעיות נגישות. הפרויקט יאפשר לראשונה לאנשים עם מוגבלויות להגיע לקו המים באמצעות סלילת שבילים מותאמים. בנוסף, כחלק משדרוג החופים והנגשתם לציבור הרחב תוכננו פינות ישיבה, הצללות, חניונים מוסדרים, שירותים וחניוני לילה.

החברה הממשלתית לתיירות מאגדת את תכנון הפרויקט יחד עם רשות הטבע והגנים, רשות העתיקות, הרשויות המקומיות וגופים נוספים. עבודות לפיתוח הנגישות בשטחים העירוניים יכללו שיתופי פעולה עם העיריות במטרה להתאים את עבודות הפיתוח לצורכי העיר ולתושביה.

עידן מועלם, מנכ"ל החברה הממשלתית לתיירות: "'שביל הים' הוא אחד הפרויקטים החשובים שנעשו בישראל. הפרויקט יאפשר לנו לעשות היסטוריה של ממש ולהנגיש לראשונה בישראל את חוף הים לציבור רחב. הקמת השביל הנגיש מהווה אתגר, אך עם זאת היא חלק ממגמה רחבה וחברתית, שאנחנו שמחים לקחת בה חלק".

עידן מועלם, מנכ''ל החברה הממשלתית לתיירות (צילום: החברה הממשלתית לתיירות)
עידן מועלם, מנכ''ל החברה הממשלתית לתיירות (צילום: החברה הממשלתית לתיירות)

רצועת החוף בישראל עשירה במגוון רחב של נופים, אתרים היסטוריים, רצועות חוף בעלי תוואי סביבתי משתנה, סביבה ימית הכוללת בעלי חיים וצמחייה ייחודית לאזור ואזורי מגורים. הרצועה מהווה בית גידול ביולוגי עשיר של מיני צומח ובעלי חיים, ביניהם אנדמיים ובסכנת הכחדה בקנה מידה מקומי ועולמי.

בחברה הממשלתית לתיירות מדגישים כי בעת תכנון העבודות ניתן דגש רב על שמירת הסביבה והמערכות האקולוגיות.