ועדת השרים לענייני הזדקנות האוכלוסייה, בראשות שר הרווחה מאיר כהן, והשרה לשוויון חברתי, מירב כהן, סיכמה היום (ראשון) על הוצאה לפועל של תכנית תמיכה עבור משפחות חולים סיעודיים ובה בין היתר, אפליקציה מיוחדת שתספק את כל המידע הנדרש להעסקת עובדים זרים, מערכת להגשת טפסים נדרשים וקורס הכשרה לסיעודיים ומשפחותיהם המעסיקים עובד זר.

בתוך כך, במהלך הדיונים, הוצג מתווה ליישום המלצות הצוות הבין-משרדי לבחינת שינוי שיטת העסקת עובדים זרים בענף הסיעוד. אחת ההמלצות של הצוות היא המשך העסקה ישירה הכוללת מעטפת סיוע ותמיכה, במטרה להפחית את הנטל הבירוקרטי הכרוך בהעסקה ישירה של עובדים זרים.

מעטפת התמיכה שתושק בחדודשים הספורים, תכלול אפליקציה שתרכז עבור המטופל הסיעודי את המידע הדרוש לו להעסקת עובד זר ותסייע לו בהעסקה, ובתוך כך תשתמש כפלטפורמה נוחה לחישוב הסכומים שנדרש המעסיק לשלם לעובד הזר, כמו שכר חודשי, הפרשות לפנסיה וזכויות אחרות, וכן, תוכל גם לעשות עבורו סדר בכלל האישורים והפסים הנדרשים להעסקה.

מאיר כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
מאיר כהן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

עוד עולה מדיוני הוועדה, כי יפותח קורס הכשרה מקוון למטופלים הסיעודיים  ובני משחותיהם, שנועד גם הוא לעזור להם להתמודד עם הבירוקרטיה הכרוכה בהעסקה זו, להנגיש להם את מכלול החובות והזכויות במסגרת העסקת העובד הזר. עוד נדונה בוועדה מפת המדדים להזדקנות מיטבית של האוכלוסייה, אשר אומצה לפני כשנה במסגרת החלטת ממשלה. בדיון סוכם כי קבינט הזיקנה יהיה הגורם המיניסטריאלי המלווה ומפקח על יישום החלטת הממשלה ובמסגרת זו – על קידום ופיתוח המדדים והטמעתם בתוכניות העבודה של כלל משרדי הממשלה.

שר הרווחה מאיר כהן מסר: "הועדה הזאת קמה בשביל מטרה מאוד ברורה, להוציא תוכנית לפועל ולדאוג לבצע אותם במהירות ויעילות, וזה מה שאנחנו עושים, לאנשים שמגיעים למצבי סיעוד יש הרבה אתגרים וקשיים ואנחנו במסגרת ועדת השרים הזו מטפלים באתגרים והבירוקרטיה בכדי להטיב עם המשפחות והאנשים שהגיעו למצבי סיעוד. יחד עם השרה לשוייון חברתי, מירב כהן ובשותפות עם המשרדים הרלוונטיים אנחנו ממשיכים לפעול כל העת בכדי לפתור את הסוגיות שעל הפרק".

השרה מירב כהן  (צילום: דוברות הלשכה)
השרה מירב כהן (צילום: דוברות הלשכה)

השר לשוויון חברתי מירב כהן מסרה: "הרבה מאוד צוותי ממשלה כבר הוקמו, דוחות רבים נכתבו, ודיונים אינסופיים כבר נערכו והכל במטרה למצוא פתרונות עבור מטופלים סיעודיים ובני משפחותיהם. המשימה שלנו בקבינט הזיקנה היא להפוך את כל אלה למציאות - מתיאוריה לפעולות ממשיות. אנחנו רואים לנגד עיננו כל הזמן את הזקן הסיעודי, את המצוקה, התשישות, החששות, התלות הכואבת באחר. אנחנו רואים אותו ומבינים כמה חשוב ליישם כל החלטה והחלטה שאנו מביאים לשולחן".

"שמנו לעצמנו יעד להביא להקלה משמעותית בחיים של האנשים הללו ובהתאם אנחנו פועלים. לצערנו, מי שבן משפחתו מגיע למצב סיעודי נתקל באינספור קשיים - כלכליים ובירוקרטיים. יחד עם חברי שר הרווחה מאיר כהן, קידמנו היום עוד שורה של נושאים לטיפול כדי לסייע להם בהתמודדות הקשה הזו. המציאות הפוליטית אמנם מורכבת, ואכן לא קל לקדם יוזמות רחבות היקף בממשלת מעבר - אבל אנחנו ממשיכים בכל הכוח. נכנס את הקבינט בהקדם שוב על מנת להשלים את המלאכה שהתחלנו", הוסיפה.

חה"כ אתי חוה עטיה (הליכוד) המכהנת כיו"ר השדולה למען האוכלוסיה הסיעודית גריאטרית בכנסת בתגובה למהלך של שר הרווחה והביטחון החברתי חה"כ מאיר כהן, להקמת מעטפת סיוע בהעסקת עובדים זרים למשפחות של חולים סיעודיים: "אני מברכת על המהלך. מדובר בצעד נוסף בדרך ארוכה של חמלה למען אוכלוסיית החולים הסיעודיים שתלויים לאורך כל שעות היממה בטיפולם של העובדים הזרים. אני מקווה כי צעדים אלו יתרחבו לתחומי סיוע נוספים עבור אוכלוסיית הקשישים ובני משפחותיהם"