קרן מנומדין, יחד עם כמה מחוקרי הרווחה הבכירים בישראל, הגישו אתמול לשר הרווחה מאיר כהן (יש עתיד) את התוכנית הלאומית לשינוי מערכת הרווחה בישראל - "הזכות לרווחה טובה".

מדובר ברפורמה ארוכת טווח במערכת שירותי הרווחה, אשר גיבשו פרופ׳ ג׳וני גל ושביט מדהלה, ובבסיסה: הפחתת עומס הטיפול בתיקים לעובד סוציאלי, עיגון סל שירותים בחוק לאזרחים הוותיקים, הוספת יעד ממשלתי מדיד למיגור העוני והקמת ועדה בין־משרדית לטיפול בעוני, הסדרת הפיקוח וחשיבה מחדש על הפרטת שירותי הרווחה בישראל.

כמו כן, התוכנית עוסקת בהרחבת תוכניות התעסוקה של משרד הרווחה למשפחות וליחידים, ייסוד תפקיד של עו"סית קהילתית משפחתית, שתהווה גורם מחבר בין המשפחה לקהילה ולשירותי הרווחה, וגם פיתוח כלי אינטרנט רב־ממדי שתפקידו לאפיין את הצרכים של כל משפחה, רפורמה מהותית בשיטת תקצוב שירותי הרווחה וחלוקת האחריות התקציבית בין משרד הרווחה לרשויות המקומיות.

במשרד הרווחה התאמצו להציג תכנון ארוך טווח של הטמעת התוכנית באסטרטגיה של המשרד, אך עם זאת, בשל ממשלת המעבר והקדמת הבחירות לכנסת בפעם החמישית הרצופה, מימושה המלא של התוכנית ותקצובה תלויים בממשלה הבאה ובתקציב המדינה לשנת 2023.
השר כהן הדגיש, במענה לשאלת "מעריב" במסיבת העיתונאים שבה הוצגה התוכנית: "יעדי המשך מימוש התוכנית ותקצובה, שבהם כבר התחלנו, יהיו מוכנים לממשלה הבאה, בין אם אנחנו נמשיך או מישהו אחר".

הוא הוסיף: "חלק ניכר מההמלצות הן כבר חלק ממדיניות המשרד בשנה האחרונה, ובראשן חוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלות והמעבר לסיוע באמצעות תקציבים גמישים במחלקות לשירותים חברתיים. אם רוצים להגיע לרמת הרווחה המקובלת במדינות שנמצאות בראש הטבלה, עלינו להגדיל באופן שיטתי את תקציב כל השירותים החברתיים".

הפרויקט הוא יוזמה של קרן מנומדין, שייסד חיים טייב, אשר פועלת לקידום חוסן חברתי בקרב אוכלוסיות מגוונות, בהובלתה של ד"ר מירב גלילי. טייב הדגיש: "מדובר בתוכנית מקיפה ראשונה זה כ־50 שנה, הכוללת מתווה לרפורמה ארוכת טווח. זקנים, נוער בסיכון ועובדים סוציאליים לא יכולים להיות בני ערובה של מערכות בחירות. פעם ראשונה ששמים מפת דרכים מוסדרת, ולא טלאי על טלאי".

החוקרים פרופ׳ ג׳וני גל ושביט מדהלה, שגיבשו את התוכנית, אמרו: "באמצעות הרחבה של משאבים ואימוץ רעיונות מתקדמים בתחומי הרווחה, אנחנו רוצים להבטיח כי כל אזרח הזקוק לסיוע להתמודד עם מצוקותיו, יזכה לכך".