שנה לאחר האסון בהילולה במירון, מפקד מחוז צפון של משטרת ישראל, ניצב שמעון לביא, הודיע על התפטרותו מתפקידו ועל פרישתו משירות. עו"ד פנחס (פיני) פישלר, יו"ר משותף של ועדת המשטרה בלשכת עורכי הדין, שוחח עם יואב מינץ בתכניתו ברדיו צפון 104.5FM והגיב על התפטרותו: "המכתב למפכ"ל לא פותר את ממ"ז צפון מוועדת החקירה הממלכתית ואף מכתב אזהרה".

מינץ שאל את עו"ד פישלר מדוע ניצב שמעון לביא הודיע עכשיו על פרישה, דווקא בזמן הזה, וציין כי מתפרסמות תגובות תמיכה רבות של ראשי רשויות להתפטרותו. על כך ענה עו"ד פישלר: "גם אותי הפתיע וצריך לומר בקול רם. קראתי את מכתב הפרישה שלו 4-3 פעמים. המכתב לא נולד אתמול ולא לפני שנה ושלושה חודשים", הוא ציין, "ניסיתי למצוא את הצופן הגנטי שלו ולא הצלחתי. מצאתי כמה דברים שהוא אחרי האירוע הטראומטי במירון רצה לחזק את הכוח ואת השוטרים. כל פעם כשאני רואה את המילה 'כוח', אני מחפש 'מוח' ולא מצאתי".

עוד התייחס עורך הדין לניצב לביא ושאל: "אז נכון, נטלת על עצמך את האחריות לפני שנה ושלושה חודשים, אבל מה נשתנה? מדוע לא שמת אז את המפתחות והלכת?" הוא ענה לעצמו: לא קיבלתי הסבר לזה. מצאתי שם גם את הסיבה על הלחימה בפשיעה. כל הנוסח של המכתב הזה, לא לרוחי. הייתי מנסח אחרת ומסביר מדוע לא שמת אז את המפתחות והלכת. גם המשפחות אומרות גם למפכ"ל ולאחרים תלכו הביתה".

עו"ד פישלר ציין כי מכתב ההתפטרות לא פותר את ניצב לביא מוועדת החקירה הממלכתית. "אולי מישהו גם אמר לו שמכתב אזהרה בפתח", הוא הוסיף, "הוועדה תמשיך בעבודה ותפקידה למצוא מי אחראי באמת וגם מבט צופה פני עתיד, האם הוא יהיה ראוי למשרה ציבורית. היו כאלה שנפסלו לתקופה מוגבלת. אנחנו נחכה לא רק למכתבי אזהרה אלא גם לדו"ח עצמו".

מפקד מחוז צפון במשטרה שמעון לביא (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
מפקד מחוז צפון במשטרה שמעון לביא (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

הוא העיר על ניצב לביא: "הוא מציין שהוא רואה באירוע מירון השנה כסגירת מעגל עבורו. אני לא אוהב את האמירה הזו כי גם האירוע האחרון היה סגירת מעגל רעה מאד. מי שעקב, האירוע האחרון היה כשלון גדול, נכון שלא היו הרוגים, אבל הוא התפזר מהר מאד, התנהל רע מאד, זה שניהל אותו, גם הוא הופיע בפני הוועדה להסביר למה הוא נכשל. גם הציבור צריך לזכור שסגירת המעגל לא היתה כל כך טובה אלא אירוע כושל נוסף. היתה תוכנית מצד אחד ובפועל היו דברים אחרים לגמרי, במהלך השנה לא תכננו את זה כמו שצריך. המדינה הזו מדינת פרטצ', חאפ לאפ".

"האם המפכ"ל יכול לא לקבל את בקשת הפרישה, ואיזה משמעות יכולה להיות למחליף?", שאל מגיש התכנית. "קודם כל צרם לי שלא ראיתי בפתיחה 'המפכ"ל שלום רב, או המפכ"ל היקר'". המכתב אמנם מופנה למפכ"ל אבל השר לבט"פ הוא זה שמקבל את ההחלטה", הוא ציין והמשיך לענות על שאלת המגיש: "יהיו תתי ניצבים שיילחמו ממש על התפקיד. הוא תפקיד של קידום, יוקרתי, מאתגר מאוד: הפשיעה הערבית, פשיעה חקלאית, המון עבודה. תפקיד נוצץ, הרבה אחריות. המרפקים ישחקו כאן חזק מאד".