הדרמה במערכת החינוך לא פוסקת: יו"ר הנהגת ההורים הארצית מירום שיף שוחח היום (ראשון) עם ענת דוידוב ב־103fm על החלטת ועדת החינוך להעלות את תעריף תשלומי ההורים, בהם ביטוח תאונות אישיות לתלמידים שעלה מ-49 שקלים ל-69 שקלים. שיף תקף בחריפות את ההתנהלות: "בעיני זה נורא ואיום, אי אפשר להעלות מוצר ב־40 אחוזים ולהשית אותו על ההורים. זה פוגע בשכבות החלשות". 

המספרים העצומים נחשפים: זוהי כמות המורים החסרים במערכת החינוך
ועדת המחירים המליצה לייקר את מחירי המעונות לתינוקות, שרת החינוך מתנגדת
בממשלה הבאה לא צריך למנות שר חינוך, צריך ראש מועצת חינוך | דעה

בפתח דבריו אמר שיף: "בעיניי זה נורא ואיום מה שקרה היום, אני לא מצליח להבין איך אפשר להעלות בארבעים אחוזים כשהוויכוח הזה לא על איכות הפוליסה. זה ברור שהפוליסה צריכה להיות טובה, גם ככה זו פוליסה שלא פותרת את כל הבעיות, לא מספיק איכותית, צריכים לעשות אותה יותר טובה, אבל לחשוב שההורים יכולים לממן את זה?".

על כך שמדובר בסכום של 20 ש"ח בלבד אמר: "השיחה היא לא על 20 ש"ח, היא יותר גדולה. היא גם לא שיחה על הביטוח, אף אחד מאיתנו לא מדמיין לעצמו שמחר בבוקר, כדי שהילד ילמד בבית הספר, מישהו מאיתנו ישלם על שיעור היסטוריה או אנגלית. לא עולה על דעתנו. מי שנפגע בזה למעשה זה מי שאין לו. כל תשלומי ההורים יושבים על סל תרבות, טיולים, ביטוח, זה תמיד פוגע בשכבות החלשות.

"שנים יש התחייבות גם של וועדת החינוך הנוכחית וגם של משרד החינוך שהולכים להפחית את תשלומי ההורים. היום מה אמרו לנו? 'אל תדאגו, אנחנו דואגים. ביישור תשלומי ההורים הגדול נחזיר לכם את ה־20 ₪'. למה לא לעשות את זה היום? תאשרו את הביטוח ותממנו את ההפרש. בעיניים שלי, במדינה מתוקנת, משלמים מיסים לפי גובה המשכורת. מי שיש לו משכורת גבוהה משלם יותר, ככה זה הגון וצריך לגמור את הסיפור הזה של תשלום ההורים. חינוך צריך להיות שוויוני לכולם, לתת הזדמנות שווה לכל ילד במדינה, זה לא מה שקורה לנו היום".

כשנשאל מה יש בפוליסה השיב: "לא יודע מה יהיו תנאי הפוליסה עוד אי אפשר לדעת. במקרי מוות זה היה עד עכשיו 144 אלף ₪, בדרך כלל התביעות הממוצעות היו סביב ה־40 אלף ש"חץ זה לא שזה נותן פתרונות פנטסטיים. זה המינימום שבמינימום שנדרש, התנאים לא השתנו 15 שנה. פעם בשלוש שנים זה יוצא למכרז חדש, מה שנקבע היום נקבע לשלוש שנים הקרובות. החברה שתזכה השנה היא זו שתעשה את הביטוח בשלוש השנים הקרובות. עדיין לא חתמו עם אף אחד. יכול להיות שיחזרו אלינו ויגידו 'החברות לא הסכימו, תגדילו', ואנחנו נממן".

כשנשאל מה חסר שישלים את התמונה וייתן ביטוח ברמה יתר טובה הסביר שיף: "שיהיה ביטוח, אין ביטוח כרגע. אבל זה לא רק ביטוח, מה עם מעונות היום? 120 ש"ח לחודש. זה כבר לא 20 ₪, זה 1,200. מה שאני מצפה, שמדינת ישראל תתחיל לממנן את תשלומי ההורים, שיהיו איכותיים, לסדר את הביטוח, לייצר מוצרים איכותיים לילדים שלנו. חינוך זה לא עוד מוצר, זה עתיד המדינה".

"ביטוח לילדים חשוב אולי יותר מכל דבר אחר"

בהמשך הצטרף לשיחה ח"כ משה טור־פז, חבר בוועדת החינוך, התרבות והספורט, שמצידו דווקא בירך על המהלך: "ביטוח לילדים חשוב אולי יותר מכל דבר אחר". 

טור-פז הסביר כי "אני חבר טוב של וועדי ההורים הארציים והעירוניים, איחנו שותפים לדרך בהרבה מאוד דברים. יחד עם זאת, צריך להבין שביטוח לילדים חשוב אולי יותר מכל דבר אחר. למחצית מהציבור הישראלי יש ביטוחים פרטיים, ולכן להם זה לא מעלה או מוריד. היה מכרז ביטוח והוצג לנו שהמכרז הזה בגלל נסיבות שקשורות גם לעליות במשק אבל בעיקר מתביעות רבות שמגיעות לחברות הביטוח, המחיר הקודם לא היה רלוונטי ולכן וועדת החינוך לפני מספר חודשים אישרה עלייה ראשונה ל־57 ש"ח.

"הגיעו אלינו, מרכז השלטון המקומי יחד עם משרד החינוך ואמרו שגם במחיר הזה המכרז כשל, כלומר אין חברת ביטוח ויש לערוך מכרז נוסף ולעלות את פריימית הביטוח. בכל פעם שמגיע אליי דיון בוועדת החינוך כיצד אני מחלק שקל לאזרחים, יש שניים וחצי מיליון ילדים, אם אני צריך לחלק שניים וחצי מיליון ₪, הדרך הגרועה ביותר היא שקל לכל ילד. לכן, ביטוח זה מוצר יסוד, זה הדבר היחיד שהוא תשלום חובה".

כשנשאל אם הציע להחיל תשלום דיפרנציאלי בהתאם להכנסת ההורים השיב: "לא. את זה אנחנו עושים בתשלומי הרשות. עכשיו אנחנו עוסקים בביטוח שהוא ביטוח חובה, שלכל ילד יהיה ביטוח, זה המוצר היחיד שכל ילד צריך לשלם, פחות משישה ש"ח לחודש, כדי שאתה תוכל להיות בטוח שאם נפלת בחצר, זה נותן ביטוח מאוד מאוד רחב.

"הוצג לנו בישיבה את הכיסוי הביטוחי שניתן שם - ביטוח מאוד יפה. בשנים האחרונות מאות ילדים שנפגעו במערכת החינוך בזכות הביטוח הזה קיבלו כיסוי לכל הטיפולים שלהם ועוד. זה ביטוח מאוד חשוב, אי אפשר לפתוח את שנת הלימודים בלי שיש לילד ביטוח.

הוא הוסיף: "עכשיו ועד ההורים ואני עובדים ביחד אבל בעניין הזה אנחנו חלוקים, אמרתי להם שאני מקבל את עמדתם שבנושא תשלומי ההורים שזה הכסף הגדול, שם צריך לעשות כבר השנה מאמץ כפי שנאמר בעבר ולבצע הורדה ראשונה שהמדינה תיקח על עצמה. בדמי הביטוח, שזה הביטוח הבסיסי לכל תלמיד, נכון יהיה שהדבר הזה ורק זה יהיה שווה לכל נפש".

בהמשך התייחס חבר הכנסת למחסור החריף במורים, שמגיע השנה לששת אלפים מורים חסרים, ואמר: "קודם כל, יש כבר מו"מ בין יפה בן דוד למשרד האוצר, גם מחר תתקיים פגישה, זה לא סוד, והיא לא הפגישה הראשונה. משבר המורים והמנהלים בבתי הספר זה אכן משהו שאני מתריע עליו מזה שנים לא מעטות, זה משבר מצטבר שהחמיר משנה לשנה. השנה בעקבות הקורונה והרבה אנשים שהחליטו שנמאס להם אז הוא באמת הגיע לרמה החרגה". 

הוא הוסיף: "אנו מקדישים כמה מיליארדים כבר עכשיו על מנת לתקצב שלוש אוכלוסיות עיקריות. לא הכול לכולם כמו שבן דוד רוצה. קודם כל, המורים הצעירים, ששם יש לנו הכי הרבה נשירה. בין 6,600 ל־9 אלף ₪, זה הפער בין להביא מורים או לא.

"הדבר השני זה תגמול נוסף לבעלי תפקידים והשלישי זה תגמול ראוי למנהלי בתי הספר שגם כאן יש בעיה. שלושת הדברים האלה יעלו כמה מיליארדים, שר האוצר יודע את זה, הדבר הזה יקרה ואני מאוד מקווה שהסתדרות המורים תבין שיש לה על השולחן הצעה מצוינת".

עכשיו באים?
"אין לי אלא להסכים איתך. אנחנו בוועדת החינוך נלחץ בכל כוחנו כדי שגם זה ותשלומי ההורים יסתיימו בהקדם. אנחנו עושים ככל שביכולתנו, עוסקים בזה יום יום". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm