כאוס תחבורתי: פקקי ענק ועומסים כבדים מהרגיל נרשמו החל מאתמול בכבישי הארץ, ברקע הפסקת תנועת הרכבות מחיפה לתל אביב בעקבות עבודות תחזוקה למשך שבוע ימים.

עקב תקלת תשתית: שיבושים נוספים ולא צפויים בתנועת הרכבות

אמנם לשיבושים בתחבורה הציבורית קיימת השלכה עקיפה על רוב האזרחים במדינה, אך הנפגעים העיקריים הם כמובן המשתמשים בתחבורה הציבורית על בסיס קבוע, וביניהם אלו שאין ברשותם אופציות אחרות - אנשים עם מוגבלות.

שאין בנמצא אוטובוסים בין עירוניים נגישים ברמה ובתדירות מספקת, רכבת ישראל היא כלי התחבורה היחידי איתו אנשים עם מוגבלות יכולים להתנייד מעיר לעיר. "מצד אחד חוסמים לנו את הרכבת, ומהצד השני לא מספקים לנו אלטרנטיבה – התוצאה היא שאנחנו נתקעים", מסביר נתנאל יהודה הלוי, פעיל חברתי וראש גרעין תחבורה ציבורית ב"לינק 20".

רכבת ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)
רכבת ישראל (צילום: מרק ישראל סלם)

המענה לנוסעים בתחבורה ציבורית בשבוע ההשבתה הוא מערך אוטובוסים ושאטלים מתוגבר, ובגרסה הנגישה – מוניות נגישות, המיועדות לנוסעים עם מוגבלות שזקוקים לכך בתיאום מראש.

"במידה ומגיעים לאותה תחנה שני אנשים או יותר שזקוקים לתחבורה הנגישה, אדם אחד יעלה והאחרים ייאלצו לחכות בתחנה שהמונית תעשה את הנסיעה וחזרה", משתף נתנאל בבעייתיות, ומתאר שנסיעה מנתניה לחיפה עלולה לקחת מעל ל-3 שעות במצב הנוכחי.

לדבריו, אין פרוטוקול מסודר שקובע אלטרנטיבה ראויה עבור הנוסעים במקרים כאלו. "אין מענה לאנשים עם מוגבלות, לא רק עם כיסאות גלגלים – גם אנשים עם עיוורון או לקות ראייה, אוטיסטים, או אנשים הסובלים ממחלות שקופות – שלא יכולים להתנייד בעומסים הכבדים האלו". 

נתנאל ולינק 20, תנועה חברתית גלובלית הפועלת לקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות בחברה, פועלים בשנים האחרונות לקידום תחבורה ציבורית נגישה עבור אלו שקולם לא תמיד נשמע, "אף אחד כבר לא מדבר איתנו, זה הזמן לשינוי", מסכם נתנאל.