כ־3,000 צעירים וצעירות עוזבים מדי שנה את החברה החרדית ויוצאים למסע להשתלבות בחברה הישראלית הכללית – כך על פי מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה. היוצאות והיוצאים מתמודדים עם פערי השכלה ותרבות, ומגיעים אל החברה הישראלית חסרי כלים בסיסיים. על פי התחזיות, בעשור הקרוב צפויים לצאת מהחברה החרדית כ־42 אלף צעירות וצעירים נוספים.

ארגון "יוצאים לשינוי" מפעיל תוכנית מנטורינג שמטרתה ללוות יוצאים ויוצאות מהחברה החרדית הנמצאים בצומת דרכים משמעותי בחייהם ומעוניינים לקדם את עצמם אל עבר מימוש הפוטנציאל שלהם. התוכנית מחברת בין יוצאים ויוצאות בשלבים שונים של תהליך היציאה לבין מנטורים מתנדבים בעלי ניסיון חיים אישי ומקצועי. הליווי מתרחש באמצעות קשר אישי בין היוצא למנטור.

"גדלתי בחינוך חרדי בעמנואל ובבני ברק. היום אני גרה ברמת גן ועובדת בחברה גלובלית בתחום האנרגיה. לפני שבע שנים בחרתי אחרת, הבנתי שהיכן שאני נמצאת זה לא המקום שאני רואה בו את העתיד שלי", מספרת טליה לדרמן, בת 34. "הגעתי למנטורינג אחרי שכבר התחלתי תהליך התמקדות, והבנתי שאני רוצה ליווי משמעותי יותר. פה נכנסה לתמונה שרון, המנטורית שלי. קיבלתי חצי שנה שבה התאפסתי על החיים.

שרון שיין (צילום: ליאור שמחי)
שרון שיין (צילום: ליאור שמחי)

"היינו נפגשות כל שבוע, כל פעם במקום אחר", מוסיפה לדרמן. "לאט־לאט התחלתי לברר מה אני באמת רוצה ואוהבת לעשות. היא הכירה לי אנשי מקצוע בכירים עם ניסיון עשיר ומדויק לתחומים שהתעניינתי בהם, והם תיווכו לי את פוטנציאל הקריירה וההתמקצעות בכל אחד מהתחומים. לאחר התהליך שעברתי הצלחתי להגשים הרבה מטרות, ואפשר לומר שזה שינה את חיי".

שרון שיין, המנטורית של טליה, היא סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת סלנו תקשורת. "מה שמשך אותי להתנדב ולעבוד עם יוצאים מהעולם החרדי היה שני דברים: הסיפור הטרגי של אסתי ויינשטיין, ופוסט שפרסמה עמותת יוצאים לשינוי, המסייעת בשילוב ומיצוי זכויות יוצאי החברה החרדית, על בחור שיצא מהחברה החרדית ובעזרת העמותה השלים לימודי ליבה, ואף התקבל וסיים בהצטיינות לימודי הנדסה באוניברסיטה", היא מספרת. "הפער העצום בין העולמות והאתגרים שמחייבים בנייה של מצפן חדש פיתחו אצלי הערכה ענקית לאותם אנשים".

נפתלי יעב״ץ, מנהל תחום הטיפול ביוצאים בשאלה במשרד הרווחה, אומר: "תחושת הבדידות שעוטפת יוצאים בשאלה שנותקו ממשפחותיהם מצטמצמת בליווי בתוכנית המנטורים ועוזרת להם להשתלב בחברה. אנחנו ממשיכים במשרד הרווחה להשקיע תקציבים ומשאבים כדי לתת מענים מותאמים לאוכלוסייה הזאת".