"באחת השיחות עם נער שפגשנו בחופי הכנרת, הוא סיפר שאין לו לאן לחזור בתחילת שנת הלימודים כי הוא בורח מהמסגרות הרגילות. לאחר שיחות ארוכות הוא השתכנע, החלפנו מספרי טלפון ואנחנו עובדים על חיבור למענה בעיר שלו", כך מספר עדיאל זנזורי, מתנדב בעמותת עלם.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

הוא מעיד על התרגשות בני הנוער שהוא פגש באזור הכנרת נוכח האפשרות לדבר עם מבוגרים בגובה העיניים. בהיעדר מסגרות, בני נוער רבים מחפשים בכל זאת את המסגרת, גם אם בלתי פורמלית, אבל כזו שיפגשו בה נערים ונערות כמוהם בלבד, ללא מבוגרים, ללא פיקוח.

את המענה הזה נתנה לבני הנוער בתקופה הזו בשנה בדרך כלל העיר אילת, אולם עלם, העמותה לנוער במצבי סיכון, סימנה השנה גם את הכנרת כאחד היעדים הכי מבוקשים בקיץ. יותר ויותר נערים ונערות מכל רחבי הארץ מגיעים לשהות בחופי הכנרת והסביבה, לעתים אף לכמה שבועות.

לאור ההבנה הזו, ולראשונה זה שנים, עמותת עלם החליטה להשתלב בוואקום שנוצר באזור והעמידה ניידת רחוב מיוחדת עם אנשי צוות מהעמותה, שעברו הכשרה ייעודית, כדי לאתר, לפגוש ולסייע לבני נוער, מתוך ידיעה שניתן לפגוש שם גם נוער שמתמודד עם מצוקות ומצבי סיכון בדרגות שונות כמו פגיעות מיניות, שימוש באלכוהול, שימוש יתר בסמים וכדומה.

לימור, מנהלת בתחום עבודת רחוב של עלם, אשר הובילה את הפעילות המיוחדת של העמותה בכנרת, מספרת: "הדבר הראשון שעשינו היה לנסות להבין מה המצוקה, וגילינו כי צעירים רבים מגיעים בלי כסף, משנוררים כמה שקלים לאוכל ואת הכסף שכבר יש אצלם הם מבזבזים על סיגריות ואלכוהול. בקיץ הכל מרגיש פרוץ יותר עבור בני הנוער והמטרה שלנו היא לאפשר להם את המקום הבטוח שבו אפשר למצוא מישהו לדבר איתו תמיד".

אף שנדמה לרבים כי הקורונה מאחורינו, בשטח הצוותים עדים להעמקה של התנהגויות סיכון סביב התמכרויות לסמים ולאלכוהול, עישון, אלימות, מין ואובדנות. "מאז הקורונה יש הרבה יותר צעירים שפונים אלינו, בגיל צעיר יותר ובמצבים פגיעים יותר. המצוקות עצמן החמירו והעמיקו", מתארת יסמין יצחק־פור, מתנדבת בעלם כשלוש שנים.

בעלם מסכמים את חודשי הקיץ בהערכה כי הניידות של העמותה ברחבי הארץ איתרו וסייעו בשיתוף הרשויות המקומיות ומשרד הרווחה ל־3,108 בני נוער וצעירים ברחבי הארץ שהתמודדו עם אלימות, התמכרויות ומצוקות נפשיות.