מסייעים ליוצאים בשאלה: עבור צעירים רבים יציאה מהחברה החרדית מלווה בקשיים ובחששות רבים. כיום לא פחות מ־3,000 צעירים בשנה בוחרים לחזור בשאלה, כשרבים מתוכם מגיעים אל החיים החילוניים ללא כסף, השכלה ומקום עבודה. תוכנית חדשה של משרד הרווחה במיזם משותף עם קיבוץ חצרים ועם עמותת "הלל – יוצאים בשאלה" מנסה לסייע לצעירים אלו.

העמותה מפעילה את התוכנית הפסיכו־סוציאלית, שבמסגרתה הצעירים משתלבים בשנת מגורים בקיבוץ תוך כדי סיוע במציאת תעסוקה וחיבור לתוכניות מתאימות להשלמת השכלה.

מעבר לכך, לכל יוצא בשאלה מוצמדת משפחה מלווה מהקיבוץ המסייעת לחשוף אותו גם אל התרבות ואל אורח החיים ולסייע בצמצום פערים.

נפתלי יעב"ץ, ראש מטה מינהל של"מ (שיקום, ליווי ומניעה) במשרד הרווחה, מספר: "התוכנית הייחודית שנפתחה בשבוע שעבר היא הראשונה שעוטפת את היוצאים בשאלה ומכניסה אותם לתוך קהילה מלוכדת ותומכת, בליווי צמוד של משפחה ובצמצום תחושת הבדידות. אנחנו כבר בוחנים שיתופי פעולה מול התנועה הקיבוצית במטרה להרחיב את המיזם לקיבוצים נוספים".

התוכנית החדשה מצטרפת לשישה מרכזי קהילה ייעודיים ליוצאים בשאלה, למקלט חירום ולשש דירות מעבר ייעודיות שמפעיל המשרד.

יעב"ץ עצמו יצא בשאלה בגיל 15 והתגלגל לחיי רחוב, למכירת סמים ולתיקים פליליים. לאחר שבחר בחיים, הוא למד עבודה סוציאלית והשתתף בתוכנית "צוערים לשירות המדינה". משם השתלב במשרד הרווחה, שבו הוא מוביל בין היתר את תחום הטיפול ביוצאים בשאלה זה חמש וחצי שנים.

נפתלי יעבץ  (צילום: אלבום פרטי)
נפתלי יעבץ (צילום: אלבום פרטי)

מנתוני משרד הרווחה עולה כי 47.5% מבין היוצאים מאורח החיים החרדי מדווחים על היעדר עורף משפחתי כלשהו, 42.7% - על תחושת בדידות, 23.3% - על היעדר עבודה ו־20.8% מדווחים על היעדר צרכים בסיסיים, לרבות מזון וביגוד. 21.5% מדווחים על פוסט טראומה, 31.2% - על דיכאון, 13.2% - על נטייה לאובדנות ו־10.3% - על הפרעות אכילה.