כחודשיים חלפו מאז החלטת הממשלה שעניינה תוכנית רב־שנתית לפיתוח העיר אילת וחבל אילות כמוקד לאומי ובינלאומי לייצור מזון מהים והמדבר והשבוע, כך אנחנו מפרסמים לראשונה, הפיץ משרד החקלאות ופיתוח הכפר נוהל תמיכה בהיקף של 20 מיליון שקל לשנים 2022־2026 בהשקעות בתחומי חקלאות ימית.

מדובר בייצור מוצרים שמקורם בחומרי גלם מהים ומהמדבר באילת ובחבל אילות, כמו דגים, אצות, אלמוגים, סרטנים וצדפות. התמיכה תלווה את שלבי תהליך הפקת המוצרים - החל מהגידול בבריכות הגידול וניהול תחזוקתם ועד לייצור המוצרים הסופיים ואריזתם. מטרת הנוהל היא לבסס את מעמדם של אילת וחבל אילות כמרכז מחקר ופיתוח בתחומי הביוטכנולוגיה הימית וחקלאות המים והמדבר, ולקדם תכנון ופיתוח של פארק חקלאות ימית שישתרע על שטח של כ־2,600 דונם, לפיתוח תעשיית מזון ומוצרים מן הים שיאפשרו כניסת יזמים וחברות בתחום.

שר החקלאות ופיתוח הכפר עודד פורר (ישראל ביתנו) אמר: "לאזור אילת יתרונות אקלימיים ייחודיים שיאפשרו למצב אותו כמוקד עולמי למזון מן הים ומהמדבר. מיצוב זה עתיד לחבר בין כל הגורמים הרלוונטיים, ואלו ייצרו יחד אקו־סיסטם של שיתוף ידע והתמודדות עם אתגרים מרכזיים רבים, ביניהם גידול דמוגרפי, צמצום שטחים חקלאיים והשפעות משבר האקלים".

על פי ההערכות, הגידול באוכלוסייה, לצד שינויים אקלימיים, התחממות גלובלית ועליית פני האוקיינוסים, הגורמים לצמצום זמינות משאבי מים ואדמה חקלאית, יוצרים מציאות חדשה בכל הנוגע לאופן הגידול החקלאי, מגוון המזון, איכותו וזמינותו בעתיד. בהתאם לכך, חלק ניכר מעתיד המזון העולמי מצוי במזון מן הים, כדוגמת חקלאות מים (Aquaculture) העוסקת בגידול מבוקר של חלבון איכותי. תחום החקלאות הימית בעולם צומח בקצב של 10% בשנה כבר יותר מעשור, והוא זה שנותן מענה לצורך גובר של מזון איכותי לעולם.